مقام صلیب سرخ: تنها راه رفع گرسنگی افغان ها، رفع تحریم های بانکی است

به گزارش فست فود باز رییس عملیاتی صلیب سرخ جهانی اظهار داشت: ˮتحریم های اقتصادی در افغانستان بحران زده، مشکلات را بیشتر کرده و راه جلوگیری از گرسنگی شهروندان آن رفع تحریم های اقتصادی و بانکی است تا راه های انتقال کمک های مالی جهانی به مردم این کشور بحران راه میسر شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از تارنمای شبکه بی بی سی، دومینیک ستیلهارت’ از کشورهای امدادرسان خواست تا برای جلوگیری از سوء تغذیه مردم افغانستان راه های انتقال پول به این کشور را پیدا کنند.
بر طبق این گزارش، وی که در جریان سفر اخیرش به افغانستان از کودکان این کشور دیدن کرد و آنها را بسیار گرسنه یافت، وعده داد طبق یک طرح امدادرسانی برای شش ماه آتی برای ساخت ۱۸ بیمارستان مهم در افغانستان مساعدت کند و در عین حال حقوق ۵ هزار نیروی بهداشت و درمان این بیمارستان را نیز تامین کند.
روز گذشته بود که سازمان ملل درمورد فروپاشی نظام بانکی افغانستان هشدار داده بود. بر طبق این گزارش نتایج این فروپاشی بسیار گسترده خواهد بود.
سخنان این مسئول صلیب سرخ در حالی مطرح می شود که سازمان ملل درمورد گرسنگی شدید ۲۲ میلیون نفر در زمستان پیش رو در افغانستان هشدار داده بود.
از زمان سرنگونی دولت تحت حمایت غرب در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، غربی ها برای ادامه کمک هایشان به افغانستان شرط گذاشته اند، دارایی های خارجی افغانستان را مسدود و اعلام نموده اند منتظر رفتار و سیاست های گروه طالبان هستند. بنا بر این افغانستان با چالش های اقتصادی جدی روبرو شده و کارشناسان نسبت به وخامت اوضاع انسانی در این کشور هشدار داده اند.
از زمان حضور طالبان در راس قدرت افغانستان فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ بالا رفته و دیگر سازمان های امدادرسان نیز درحال تشدید فعالیت هایشان هستند.
براساس این گزارش، در صورتیکه افغانستان با بحران رو به رو هست نماینده سازمان ملل کمک ها برای افراد نیازمند را کافی ندانسته است.
طالبان بارها از آمریکا خواست تا ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه های افغانستان را آزاد کنند، اما مقامات آمریکایی از اهداء این پول به طالبان سرباز می زنند.
حتی روز شنبه هم رابرت ماردینی مدیرکل کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام نمود که حمایت جامعه جهانی از گروههای امدادرسان برای ارائه خدمات اولیه در افغانستان امری مهم و ضروری بشمار می رود.
وی ضمن درخواست از جامعه جهانی برای تعامل با گروه طالبان هشدار داد که فعالیت گروههای امدادرسان به تنهایی نمی تواند مانع از بروز بحران انسانی در افغانستان شود.
ماردینی اضافه کرد: سازمان های امدادرسان و امور بشردوستانه با پیوستن به نیروهای دیگر می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. این سازمان های امدادرسان فقط می توانند راهکارهای موقتی ارائه نمایند.
سازمان ملل بتازگی اعلام نمود که بودجه ای را اختصاص داده تا مستقیما به افغان ها ارائه شود که بگفته مدیرکل صلیب سرخ جهانی مشکلات را برای سه ماه حل وفصل می کند.
ماردینی اشاره کرد که ۳۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان با سوتغذیه شدید روبرو هستند و ۱۸ میلیون نفر نیز به کمک های انسانی یا حفاظت نیاز دارند.
این مقام ارشد صلیب سرخ گفته بود که هیچ سازمان امدارسان و بشردوستانه ای نمی تواند برای حل مشکلات کشوری جایگزین اقتصاد آن کشور شود.
افغانستان که در سالهای اخیر و اشغال کشور از طرف نیروهای غربی با وضعیت انسانی پیچیده ای روبرو بود بعد از کنترل کشور توسط گروه طالبان با مشکلات بیشتری روبه رو شده که کمک فوری جامعه جهانی را می طلبد.
منبع:

About Author