خطای محاسباتی یا دروغ مرکز کنترل بیماری های آمریکا درباره میزان شیوع اومیکرون

به گزارش فست فود باز مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی، برآورد خود از سهم سویه اومیکرون ویروس کرونا در موارد جدید مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ را در آمریکا بدون هیچ توضیحی به صورت قابل توجهی کم کرد.
طبق داده های مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا، تا ۲۵ دسامبر (۴ دی ماه) سویه اومیکرون حدود ۵۹ درصد از کل موارد مبتلا شدن به کرونا در آمریکا را به خود اختصاص داده و قبل از آن هم این مرکز اعلام نموده بود که تا هفته منتهی به ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) سویه اومیکرون کرونا ۷۳ درصد از کل موارد مبتلا شدن به کرونا در این کشور را به خود مختص کرده است اما حالا این مرکز تخمین خود از سهم سویه اومیکرون در کل موارد جدید مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را در آمریکا به ۲۲.۵ درصد کاهش داده اما هیچ توضیحی درباره این مورد عرضه نکرده است.
سویه اومیکرون بسیار مسری بوده و به سرعت درحال گسترش در آمریکا است. با گسترش سویه اومیکرون در آمریکا، موارد مبتلا شدن به این سویه حتی در بین افراد واکسینه شده افزایش پیدا کرده است.
با این حال، متخصصان می گویند، افرادی که واکسینه شده اند و بخصوص آنها که واکسن سوم کرونای خویش را دریافت کرده اند، به خوبی از بیماری های شدید ناشی از این سویه در امان هستند. اما سویه اومیکرون برای افراد واکسینه نشده بسیار خطرآفرین است.
بر اساس گزارش رسانه های آمریکا، تخمین های جدید مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا بدین معناست که باآنکه اغلب عفونت های جدید در ارتباط با سویه اومیکرون است اما هنوز حدود ۴۱ درصد از موارد جدید مبتلا شدن به کرونا در آمریکا در ارتباط با سویه دلتا است.
“اسکات گوتلیب” مقام ارشد سابق سازمان غذا و داروی آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: صرف نظر از این سوال که چگونه تخمین اولیه مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری تا این حد نادرست بوده است، اگر تخمین جدید از شیوع سویه اومیکرون دقیق باشد، بخش قابل توجهی از بستری های فعلی بیماران کرونایی همچنان ناشی از سویه دلتا است.
این سویه تا حدی توانایی فرار از ایمنی بوجود آمده توسط واکسن ها را دارد و بخصوص در بین افرادی که دوز سوم واکسن کرونای خویش را دریافت نکرده اند می تواند عفونت بیشتری را به دنبال داشته باشد..
بر اساس گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری، آمریکا هم اکنون به صورت میانگین روزانه بیشتر از ۲۰۶ هزار مورد جدید مبتلا شدن به کرونا را ثبت می کند و این آمار همچنان در حال افزایش می باشد.

بر اساس گزارش ها، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم دستور لغو محدودیت های مسافرتی اعمال شده بر هشت کشور آفریقایی را که به علت شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا وضع کرده بود، صادر کرده و گفته است این تمهیدات دیگر ضروری نیستند.
” کوین موندوز” دستیار سخنگوی کاخ سفید پیش از این، اعلام نمود که ۳۱ دسامبر(۱۰ دیماه ) محدودیت های مسافرتی موقت وضع شده به علت سویه اومیکرون ویروس کرونا برای هشت کشور آفریقایی را به سفارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا لغو خواهد شد.
آمریکا در ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه ) ورود تقریباً همه شهروندان غیرآمریکایی را که به آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی سفر کرده بودند، ممنوع کرد.
مقامات دولت بایدن از این تصمیم دفاع کرده بودند. مقامات آمریکایی استدلال کردند که این مبادرت به آمادگی در مقابل سویه اومیکرون قبل از ورود آن به آمریکا زمان می دهد اما این سویه به سرعت وارد آمریکا شد و در هفته های اخیر در ثبت رکوردهای جدیدی از مبتلا شدن به کرونا در آمریکا نقش داشته است.
رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با لغو محدودیت های سفر کشورهای جنوب آفریقا گفته است نکته مهم این است که کارشناسان علمی تشخیص داده اند افراد واکسینه شده در مقابل بیماری شدید ناشی از سویه اومیکرون و بستری شدن در بیمارستان در امان هستند. علاوه بر این، این سویه هم اکنون به بیشتر از ۱۰۰ کشور گسترش یافته و در آمریکا هم رایج شده است.
رییس جمهوری آمریکا همینطور تصریح کرد که مسافران بین المللی باید آزمایش کرونا را انجام دهند و در عرض ۴۸ ساعت بعد از حضور در یکی از پروازها به مقصد آمریکا، نتیجه منفی آزمایش کرونای خویش را ارائه نمایند.
همزمان با شیوع گسترده سویه اومیکرون ویروس کرونا در آمریکا در بین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، کاخ سفید اعلام نمود جهت کمک به بیمارستان هایی که ظرفیت آنها پر شده است، از یک هزار کادر سلامت ارتش این کشور کمک خواهد گرفت.
در میان ابتلای کارمندان و خدمه خطوط هواپیمایی آمریکا به کرونا، هزاران پرواز در این کشور لغو شد و خیلی از آمریکایی ها برنامه های تعطیلات خویش را کاهش دادند.
کاخ سفید اعلام نموده است کیت های آزمایشی جدید بایدن و درگاه اینترنتی که آمریکایی ها می توانند آنها را سفارش دهند، تا ماه آینده در دسترس نخواهد بود.
پیش از این، آنتونی فائوچی مشاور ارشد پزشکی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخطار داد و اظهار داشت که موج شیوع سویه جدید کرونا در کشور روبه گسترش است و روزانه ۱۵۰ هزار نفر به اومیکرون مبتلا می شوند.
سازمان جهانی بهداشت در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) سویه اومیکرون را پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام نمود. این سویه جدید که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، سبب نگرانی خیلی از کشورها شده وتاکنون در بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان شناسایی شده است.
تحقیقات نشان داده اند که سویه اومیکرون نسبت به سویه های قبلی ویروس کرونا مسری تر است، اما برای کسانی که واکسینه شده اند و واکسن سوم کرونای خویش را دریافت کرده اند، خطر کمتری دارد.

منبع:

About Author