رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت: برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم

به گزارش فست فود باز رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برای تشخیص اومیکرون در کشور مشکلی نداریم و بزودی با تولید کیت تشخیصی اومیکرون دست ما برای انجام تست های بیشتر باز می شود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمدمهدی گویا روز سه شنبه در یک نشست خبری با اشاره به این که حالا کیت تشخیصی اومیکرون به اندازه کافی وجود ندارد، اضافه کرد: دستورالعمل تست اومیکرون تهیه و به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردیده و بر طبق این دستورالعمل، تست انجام می شود و برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم و قرار نیست هر کسی خودش خواست این تست را انجام دهد.

اومیکرون در زمان کوتاه جمعیت زیادی را گرفتار می کند
وی اشاره کرد: سویه جدید اومیکرون می تواند در زمان بسیار کوتاه جمعیت زیادی را درگیر کند و احیانا مراجعات و بستری ها در آی سی یوها در ایام آینده ممکنست افزایش یابد و گرفتار مشکل شویم.

گویا گفت: باید بسیار دقیق و با هوشیاری کامل با اومیکرون مقابله نماییم، چون هنوز نمی دانیم چه اتفاقی در آینده ممکنست بیافتد و مقابله با آن شاید دشوار باشد.
وی اشاره کرد: وقتی موارد مبتلاشدن به اومیکرون بیشتر شود کار سخت و دشوار می شود و جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست.

وی در مورد مرگ ناشی از امیکرون در کشور، افزود: تا حالا گزارش مرگ ناشی از اومیکرون در کشور نداشتیم و موارد مرگ ناشی از این سویه در کشور و حتی در کشورهایی که تعداد زیادی مبتلا داشتند کم بوده است.

وی با تاکید بر افزایش پوشش واکسیناسیون گفت: پوشش فعلی واکسیناسیون در کشور هنوز ما را قانع نکرده و توجه به شیوه نامه های بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

گویا افزود: با افزایش پوشش واکسیناسیون موارد مبتلاشدن به کرونا در کشور کم شده و موارد مرگ ناشی از آن خیلی کم شده و باید اقدامات کنترلی خودرا بهتر برای مهار کرونا انجام دهیم.

کمیته ملی تنها مرجع تصمیم گیری در مورد تزریق نوع واکسن
گویا افزود: تنها مرجع علمی که درباره نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم می گیرد، کمیته ملی واکسن متشکل از برجسته ترین اساتید کشور است.

وی ادامه داد: کمیته علمی مرجع کشوری واکسن، کمیته ای است که برنامه واکسیناسیون کووید۱۹ را مطالعه و بررسی نموده و سفارش های خو را به وزارت بهداشت ارایه داده و در دست اجراست.

۵ تا ۶ میلیون نفر واکسن نزدند
این مقام مسوول در وزارت بهداشت اشاره کرد: ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند و این مساله ما را نگران کرده است.

بگفته گویا، پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده و ما برای این نوبت، زمان داریم، سفارش می نماییم مردم زمان را از دست ندهند، باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند.

وی اشاره کرد: مشاهدات نشان میدهد تزریق دز سوم واکسن شانس مبتلاشدن به کرونا را کاهش داده و احتمال بستری به ویژه در بخش های مراقبت ویژه را خیلی کم می کند.

وی ادامه داد: حدود ۹ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور دز سوم را دریافت نمودند و این ما را قانع نمی کند و هنوز باجمعیت ۶۰ تا ۷۰ میلیونی که باید این دز را دریافت نمایند، فاصله داریم. اگر فردی این دز را بهر دلیلی نزده، زمان را برای دریافت آن از دست ندهد.

بگفته گویا، مردم کشورمان از اهمیت واکسیناسیون کاملا باخبر هستند و می دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آنها موثر بوده و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه ای قایل است.

وی گفت: تا حالا حدود ۱۲۴ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده و این نشان میدهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می توانیم با تعامل با مردم آنرا حل نماییم.
گویا اظهار داشت: افرادی که ۲ نوبت واکسن را زده باشند، پس از مدتی سطح آنتی بادی شان کاهش می یابد و باید دز سوم را تزریق کنند.

وی اشاره کرد: زمان دریافت نوبت سوم واکسن متفاوت می باشد، ماموران بهداشتی ما توضیحات لازم را برای مراجعه کنندگان ارائه می دهند.

وی در مورد واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال گفت: این مساله در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و نظر بر آن بوده که باید این واکسیناسیون صورت گیرد.

وی افزود: موضوع واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد.

گویا در حوزه رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس اظهار داشت: وزارت بهداشت دستورالعمل این که یک دانش آموز چگونه به مدرسه مراجعه کند و پروتکل هایی مانند این که اگر دانش آموزی واکسن تزریق نکرده بود، چه اقداماتی باید انجام و غیره را ابلاغ کرده و مدارس کشور بر طبق این دستورالعمل که مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گرفته اند، عمل می کنند.
مشاهده سالک در استان تهران
گویا به مدیریت بیماری سالک در کشور اشاره نمود و اضافه کرد: مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان های مختلف باید درگیر باشند، موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه هر کدام از آنها می تواند منبع این بیماری در یک منطقه ای باشد.

وی گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه بصورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری سالک توسعه می یابد. کنترل این بیماری نسبت به گذشته بسادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال ها کنترل آن طول می کشد.

وی اشاره کرد: از مردم می خواهم با مسئولین بهداشتی کشور همراهی کنند و سفارش آنها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد.

بگفته گویا، سالک حالا در مناطق روستایی استان تهران مشاهده شده و اگر سریع اقدام نماییم می توانیم امیدوار باشیم بیماری هم به سرعت کنترل شود. کارهایی که وزارت بهداشت انجام می دهد، برای کنترل ناقلین بیماری است که بررسی حشره شناسی انجام می دهد و حشرات مزاحم را کنترل می کند و اگر لازم باشد این مراقبت ها را تشدید شود.

وی اشاره کرد: درمان بیماری سالک نیز اهمیت دارد. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت های خاص در مراکز بهداشتی باشد و بصورت زمانبندی شده دارو دریافت کند و بعد از اتمام درمان هم باید تحت درمان باشد و بعد از درمان مواظب باشد که زخمش پوشیده باشد که مهم ترین اقدام پیشگیری است.

وی اظهار داشت: استانداری تهران از این مساله استقبال کرده و کاری کرده که نیروها و سازمان های دیگر به کمک وزارت بهداشت آیند.

منبع:

About Author