تغذیه با شیر مادر خطر بیماری قلبی عروقی مادران را می کاهد

خراسان رضوی برمبنای یک متاآنالیز، احتمال مبتلاشدن به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی در بانوانی که به فرزندان خود شیر می دادند از بانوانی که شیردهی نداشتند، کمتر بود.
به نقل از یورکالرت، مزایای سلامتی شیردهی به کودکان به خوبی شناخته شده است. طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این مساله با عفونت های تنفسی کمتر و خطر مرگ ناشی از بیماریهای عفونی در بین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند همین طور با مزایای سلامتی مادر ازجمله کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲، سرطان تخمدان و سرطان سینه مرتبط می باشد.
دکتر پیتر ویلیت، استاد اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه پزشکی اینسبروک اتریش اظهار داشت: «نتایج تحقیقات قبلی ارتباط بین شیردهی و خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی در مادر را بررسی نموده اند. با این وجود، یافته ها در مورد قدرت ارتباط و بطور خاص، رابطه بین دوره های مختلف شیردهی و خطر بیماری قلبی عروقی متناقض بود بدین سبب بررسی منظم تحقیقات پیشین موجود و ترکیب ریاضی همه شواهد مهم بود.»
پژوهشگران اطلاعات بهداشتی هشت تحقیق انجام شده بین سالهای ۱۹۸۶ و ۲۰۰۹ در استرالیا، چین، نروژ، ژاپن و ایالات متحده و یک تحقیق چند ملیتی را بررسی کردند.
این بررسی شامل سوابق سلامتی حدود ۱.۲ میلیون زن (میانگین سن ۲۵ سال در نخستین زایمان) بود و رابطه بین شیردهی و خطرات قلبی عروقی فردی مادر را تجزیه و تحلیل کرد.
لنا تشیدرر، محقق فوق دکتری در دانشگاه پزشکی اینسبروک می گوید: «ما اطلاعاتی را جمع آوری کردیم که مدت زمان شیردهی، تعداد زایمان ها، سن نخستین زایمان و این که آیا زنان در مراحل بعدی زندگی گرفتار حمله قلبی یا سکته شده اند یا خیر را شامل شد.»
۸۲ درصد از زنان گزارش کردند در دوره ای از زندگی خود شیردهی داشتند و در مقایسه با بانوانی که هیچ گاه شیردهی نداشتند، ۱۱ درصد خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی در این زنان کم شد. در طول یک دوره پیگیری متوسط ۱۰ ساله، بانوانی که در دوره ای از زندگی خود شیردهی داشتند، ۱۴ درصد کمتر در معرض مبتلاشدن به بیماری عروق کرونر قلب بودند. احتمال سکته مغزی ۱۲ درصد کمتر بود و ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی قرار داشتند. بنظر می رسد بانوانی که به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر در طول زندگی خود شیردهی داشته اند نسبت به بانوانی که شیردهی نداشته اند، کمتر در معرض مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی قرار دارند. تفاوت قابل توجهی در خطر بیماری قلبی عروقی در میان زنان در سنین مختلف یا برمبنای تعداد حاملگی وجود نداشت.
با وجود سفارش های سازمان هایی ازجمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) که هر دو سفارش می کنند حداقل تا ۶ماهگی نوزادان بطور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند، از هر ۴ نوزاد تنها یک نوزاد تا ۶ ماهگی فقط شیر مادر دریافت می کند.
ویلیت اظهار داشت: «برای زنان مهمست که از مزایای شیردهی برای سلامت نوزادان خود همین طور سلامت شخصی خود آگاه باشند. علاوه بر این، یافته های تحقیقات باکیفیت بالا که در سراسر جهان انجام شده است، نیاز به تشویق و پشتیبانی از شیردهی، مانند محیط های کاری مناسب برای شیردهی و آموزش شیردهی و برنامه های آموزشی برای خانواده ها قبل و پس از زایمان را برجسته می کند».
برمبنای بیانیه سیاست ۲۰۲۱ سلامت و نجات مادران انجمن قلب آمریکا، ایالات متحده بالاترین میزان مرگ ومیر مادران را در بین کشورهای توسعه یافته دارد و بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی آنست. این بیانیه اشاره می کند که بطور تخمینی از هر سه مرگ در دوران حاملگی دو مورد قابل پیشگیری باشد.
دکتر شیلی میاموتو، رییس شورای انجمن قلب آمریکا بیان کرد: در صورتیکه فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزادان و کودکان به خوبی ثابت شده است، مادران باید بیشتر تشویق شوند که به نوزادان خود شیر دهند برای اینکه می دانند که علاوه بر بهبود سلامت کودک سلامت خودرا نیز بهبود می بخشند، افزایش آگاهی در مورد فواید چند وجهی شیردهی می تواند خصوصاً برای آن دسته از مادرانی که درحال بحث در مورد تغذیه با شیر مادر در مقابل تغذیه با شیر خشک هستند، مفید باشد.
همین طور برای مادر آگاهی از این که با شیر دادن به نوزاد خود تغذیه بهینه را فراهم می آورد و در عین حال خطر مبتلاشدن به بیماری قلبی را برای خود می کاهد، قدرت بخش است.
یافته های این تحقیق در مجله انجمن قلب آمریکا (JAHA) منتشر گردید.

About Author