فعالیت مدارس خراسان جنوبی تا ۲ هفته غیرحضوری شد

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با عنایت به وضعیت انتشار کرونا و تصمیم ستاد استانی، فعالیت مدارس خراسان جنوبی در مناطق قرمز و نارنجی به مدت ۲ هفته غیرحضوری است.
جواد قناعت سه شنبه شب در هشتاد و سومین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا عنوان کرد: شیوع سویه اُمیکرون ناشی از سهل انگاری اجتماعی و بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
وی بیان نمود: متاسفانه اُمیکرون در خراسان جنوبی با شیب صعودی در حال افزایش می باشد و موج ششم نشان دهنده سرعت بالای انتشار سویه جدید است و نشان داده است که این موج بلندتر از موج قبلی است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هم اکنون سویه اُمیکرون نوع غالب در کشور و استان است و تعداد افرادی که مبتلا می شوند به شکل تصاعدی و انفجاری است.
وی با تکیه بر این که مردم نباید با سهل انگاری دوره های تلخ گذشته را تکرار کنند افزود: اگر از کنار این سویه با عادی انگاری عبور نماییم بدانیم که بطور قطع دوره های تلخ گذشته باردیگر تکرار خواهد شد.
قناعت اظهار داشت: شاخص رعایت پروتکلهای بهداشتی در جامعه به شدت کاسته شده و رعایت آن همچنان مورد تاکید است همینطور با عنایت به کاهش تاب آوری اجتماعی و اقتصادی مردم، اعمال محدودیت ها و تعطیلی ها خیلی به صلاح نیست و در دستور کار جدی ستاد استانی مدیریت کرونا هم قرار ندارد.
وی ضمن اشاره به این که نقشه کرونایی خراسان جنوبی به واسطه شیوع اُمیکرون هر روز درحال تغییر به سمت منفی است اضافه کرد: درمورد تشویق مردم به تزریق دز سوم واکسن کرونا فعالیت رسانه ای و فرهنگسازی بیشتری باید صورت گیرد.
استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: متاسفانه ۲ هفته بحرانی را در پیش داریم و مبنایی ترین و کم هزینه ترین راهکار عبور از موج ششم کرونا افزایش ایمنی جامعه با تزریق دز سوم واکسن است که باید صدا و سیما، رسانه ها و فرمانداران پای کار بیایند تا فرهنگ سازی خوبی صورت گیرد و مردم نسبت به زدن دز سوم واکسن کرونا ترغیب شوند.
وی اظهار داشت: درخواست ما از مردم این است که نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام نمایند تا مجبور به اعمال محدودیت ها نشویم.
قناعت عنوان کرد: اوضاع کرونا در خراسان جنوبی و کشور نگران کننده است پس باید با هوشمندی این شرایط را پشت سر بگذاریم و بدانیم که سهل انگاری هم برای خودمان هم برای مردم استان و جامعه ما مشکل ایجاد خواهد نمود.
وی از دانشگاه علوم پزشکی خواست با همکاری صدا و سیما کار تبلیغی خوب و اقناع کننده برای مردم درمورد رعایت پروتکلهای بهداشتی و تشویق برای تزریق واکسن کرونا انجام دهد.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: تصمیمات ما در ستاد استانی کرونا از ۲ حالت خارج نیست، اول این که تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و دوم خمیرمایه ما در انجام تصمیمات استان، نظرات کارشناسی، علمی و فنی دانشگاه علوم پزشکی است.
وی اظهار داشت: ما در ستاد استانی اعمال تعطیلی نداریم و نمی خواهیم که اعلام محدویت داشته باشیم، تعطیلی راحت و سهل الوصل حتی برای مدارس مبحث خوبی نیست و ضرر آن بعدا مشخص خواهد شد.
قناعت درمورد امتناع برخی کارمندان از تزریق واکسن کرونا عنوان کرد: مدیران دستگاههای اجرایی از ظرفیت های خود برای افرادی که از تلقیح واکسن کرونا امتناع می کنند، بهره برده و اسامی افراد واکسن نزده را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه نمایند.
وی اضافه کرد: درمورد برگزاری جشن ها و مراسم دهه فجر هم باید منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا باشیم اما دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران و دستگاههای متولی برگزاری جشن ها بازدید میدانی از روند برگزاری مراسم داشته باشند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار گردد.
قناعت بیان نمود: از فردا افتتاح طرح های دهه فجر را در شهرستان ها داریم و ما در شهرستان حضور خواهیم داشت اما هیچ مراسم پرجمعیتی را برگزار نخواهیم کرد، رئیس جمهور سفرهای استانی خویش را ملغا کرده است ما هم سفرهای شهرستانی را لغو خواهیم کرد و در صورت ضرورت با تعداد محدود برگزار می شود.
آموزش غیرحضوری دانشگاه ها و مدارس استان در نقاط قرمز و نارنجی طی ۲ هفته آینده، تایید گواهی استراحت پزشکی کرونا با تشخیص بالینی پزشک های داخلی و عفونی برای افرادی که با بیمار کرونایی در تماس هستند حداکثر تا پنج روز بدون انجام تست پی سی آر یا آر تی، تاکید به کارکنان دستگاههای اجرایی برای زدن دز سوم واکسن کرونا، محدودیت زمانی و تعداد شرکت کننده در برگزاری مراسم دهه فجر برپایه رنگ بندی شهرستان ها و مشروط به تلقیح واکسن کرونا توسط شرکت کنندگان، عدم برگزاری مراسم اعتکاف و مراسم پرتجمع در دهه فجر و مکان های بسته از مصوبات ستاد استانی کرونا بود.
براساس آخرین رنگ بندی کرونایی کشور که امروز اعلام شد، شهرستان بیرجند هم از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و الان در خراسان جنوبی شهرستان های بیرجند و فردوس در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) قرار دارند.
شهرستان های سرایان، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان های خوسف و زیرکوه در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.
احتمال تغییر روزانه این نقشه با عنایت به میزان بیماران با نشانه های حاد تنفسی در شهرستان ها وجود دارد.

About Author