نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی: ورزش در دوران حاملگی سبب خون رسانی بهینه به جنین می شود

فست فود باز: نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار داشت: وقتی مادر حامله ورزش می کند، خون رسانی به جفت و جنین افزایش می یابد. ورزش برای مادر حامله می تواند موجب افزایش آمادگی جسمانی وی و تسهیل در زایمان شود.
لاله حاکمی روز پنجشنبه و به مناسبت هفته ارتقای آگاهی در دوران حاملگی که در تقویم رسمی از ۱۴ بهمن ماه شروع می شود، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، بر این مساله که ورزش بهترین روش برای حفظ سلامت جسم و روح مادر حامله است، گفت: زنان حاملگی که از یک حاملگی تک جنینی فاقد مشکل و لکه بینی برخوردار می باشند، می توانند در این دوران، برنامه ورزشی که قبل از حاملگی دنبال می کردند را ادامه دهند.
وی افزود: اما به طورکلی باید یکسری برنامه های تغذیه ای و ورزشی برای ماه هایی از حاملگی که شکم بزرگتر و وزن مادر سنگین تر می شود، مدنظر قرار داد. چنانچه در سه ماهه اول حاملگی به سبب این که جنین کوچک است و وزن مادر زیاد نیست، نیاز به کالری زیادی نباشد اما با افزایش وزن مادر و جنین، میزان نیاز به کالری افزایش می یابد بدین سبب نوع تغذیه و ورزش شکل دیگری می گیرد.
مادران حامله دارای چند قلو، خونریزی یا جنین ریزی همین طور مادران حاملگی که تغییرات دهانه رحم آنها نارسایی هایی دارند یا سابقه سقط مکرر داشته یا فشار خون حاملگی دارند باید در حد کارهای روزمره تحرک داشته باشند و از ورزش دوری کنند
ورزش مادر حامله در چه شرایطی ممنوع است؟
حاکمی تصریح کرد: مادران حامله دارای چند قلو، خونریزی یا جنین ریزی همین طور مادران حاملگی که تغییرات دهانه رحم آنها نارسایی هایی دارند یا سابقه سقط مکرر داشته یا فشار خون حاملگی دارند باید در حد کارهای روزمره تحرک داشته باشند و از ورزش دوری کنند.
ورزش در دوران حاملگی چه فوایدی دارد؟
نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: ورزش زیاد و رژیم های سنگین در این دوران اصلا قابل قبول نیست و موارد نام برده شده باید مطابق با دستور کارشناس تغذیه و برمبنای میزان فعالیت مادر سفارش شود. میزان اضافه وزن در طول دوران حاملگی ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است که این میزان در مادران لاغر یا چاق متغیر است. اما بطور کلی برای پیش گیری از اضافه وزن در دوران بارداری، برنامه غذایی و ورزشی بهترین گزینه است.
حاکمی اضافه کرد: در دوران حاملگی شکم برآمده به دیافراگم و ریه فشار می آورد و نفس کشیدن را گرفتار مشکل می کند بدین سبب مادران حامله به اندازه ای ورزش کنند که احساس ناراحتی نداشته باشند. در حقیقت، بدن انسان به خودی خود یادآوری می کند که چه میزان ورزش برای بدن مفید یا طاقت فرسا است پس به زبان بدن توجه داشت.
وی اشاره کرد: گاه فقر آهن در مادر حامله موجب ضعف در خون رسانی بهتر و نفس کشیدن بهینه می شود پس مادر حاملگی که فقر آهن دارد و در هنگام ورزش گرفتار تنگی نفس و ضعف می شود باید مطابق دستور پزشک نسبت به حل این فقر بکوشد. ضمن این که نحوه خوابیدن مادر حامله هم در تشدید مشکل نفس کشیدن بی تاثیر نیست و پیشنهاد می شود از سه ماهه اول به بعد، مادر به هیچ عنوان بر روی شکم نخوابد و بهترین خوابیدن که خوابیدن به پهلوی چپ است، انتخاب نماید.
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر این که دردهای عضلانی و زانو به سبب افزایش وزن مادر در دوران حاملگی شایع می شود، اشاره کرد: بنا بر این ورزش در آب و ورزش هایی که دامنه حرکت مفصل زانو را طی می کند و تقویت عضلات چهارسر ران با نشستن بر روی صندلی و حرکت پاها خلاف جهت جاذبه زمین، سفارش می شود.
شرایط ورزش که مادر حامله باید رعایت کند، چیست؟
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی به مادران حامله سفارش کرد: سه ساعت پس از وعده غذایی ورزش نکنند و بعد از ورزش هم یک میان وعده کوچک حتما استفاده کنند. همین طور از ورزش در محیط های گرم یا ارتفاعات پرهیز کنند ضمن این که نباید ورزش موجب ناخوشی یا وارد آمدن ضربه و فشار بر شکم شود.
مادران حامله سه ساعت پس از وعده غذایی ورزش نکنند و بعد از ورزش هم یک میان وعده کوچک حتما استفاده کنند همین طور از ورزش در محیط های گرم یا ارتفاعات پرهیز کنند ضمن این که ورزش نباید موجب ناخوشی یا وارد آمدن ضربه و فشار بر شکم شود.
وی افزود: مادران حامله دارای شرایط با ثبات و سالم می توانند همانند سایر زنان ۱۵۰ دقیقه در هفته یعنی ۳۰ دقیقه در پنج روز هفته فعالیت هوازی در حد متوسط داشته باشند و در کنار آن مصرف مایعات فراموش نشود.
حاکمی، ورزش با وزنه سبک را هم به مادران حامله سفارش کرد و اظهار داشت: وزنه نباید سنگین و به حدی باشد که مادر را گرفتار سختی کنند همین طور در هنگام وزنه زدن، نباید نفس را حبس کنند و حتما دم و بازدم را رعایت نمایند.
وی اشاره کرد: از ورزش های مهم و کاربردی برای مادران باردار، ورزش های کف لگن (کگل) است که هم موجب می شود زایمان راحتی پیش رو داشته باشند و هم این که بعدها به بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم مثانه گرفتار نشوند.
حاکمی در مورد این نوع ورزش ها توضیح داد: دو نوع ورزش کف لگن سریع و آهسته داریم که در نوع سریع، مادران حامله به مدت یک دقیقه و تند تند عضلات لگن خودرا سفت و شل می کنند و در نوع آهسته، این عضلات را به مدت ۱۰ ثانیه منقبض و سپس رها می کنند. این ورزش را می توان در وضعیت نشسته، دراز کشیده و ایستاده انجام داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۱۴ تا ۲۸ بهمن با نام هفته «ارتقای آگاهی درباره بارداری» نامگذاری شده است.

منبع:

About Author