در افتتاحیه دومین کنگره همگرایی در علوم غدد عنوان شد؛ ضرورت حمایت حاکمیت از تحقیقات و فناوری های نوین حوزه سلامت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در افتتاحیه دومین کنگره همگرایی در علوم غدد، با تکیه بر این که حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، اضافه کرد: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم می باشد و برای اینکه این مهم تحقق پیدا کند احتیاج به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر حسین شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سخنانی در مراسم افتتاحیه “دومین کنگره همگرایی در علوم غدد؛ پیشبرد مسیر علمی کشور از راه همگرایی دانش” که به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با تکیه بر این که حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، اضافه کرد: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم می باشد و برای اینکه این مهم تحقق پیدا کند احتیاج به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.
وی افزایش امید به زندگی در کشور را مدیون پیشرفت های علمی خواند که در سلامت و فناوری های نوین توسط نخبگان عرصه علم و فناوری کشور رقم خورده است.
همچنین، دکتر باقر لاریجانی، رئیس کنگره همگرایی در علوم غدد در مراسم افتتاحیه این کنگره در سخنانی، اظهار داشت: تلاش ما در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم این بوده است که از راه همگرایی زمینه های مختلف علمی بتوانیم تحقیقاتی را انجام دهیم که منجر به تشخیص، کنترل و عرضه خدمات بهتر به بیماران شود.
وی گردآوری هدفمند حوزه های مختلف همچون پزشکی فردی، بیوسنسورها، میکروبیوم، متابولومیکس و ژنومیکس، سلول درمانی، پزشکی بازساختی، ژنتیک، مدل سازی و… را در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به شکلی مثال عملی این همگرایی خواند.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه با تلاش هایی که در مجموعه حوزه های مختلف سلامت کشور و اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده است اطلاعات سلامت کشور در حوزه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن به تفکیک شهرستان، شهر و استان فراهم گشته است، اظهار داشت: این مهم شناسایی روند بیماری ها و وضعیت سلامت کشور را آسان می کند.
وی در این خصوص اظهار داشت: یکی از مزیت های انجام مطالعه STEPS و گردآوری و تحلیل داده های اپیدمیولوژیک این است که با عنایت به آنالیز داده ها تخمین درستی از شیوع بیماری های غیرواگیر در مناطق مختلف بر حسب سن و جنس داریم که به برنامه ریزان و سیاست گذاران سلامت این امکان را میدهند که برنامه ریزی متناسب با شرایط هر شهر یا استان را انجام دهند این مسئله بر روی برنامه ریزی های حوزه حاکمیتی بسیار تأثیر گذار است.
دکتر لاریجانی مسیر توسعه علمی کشور را تولید دانش منظم که در چارچوب مقالات Peer review منتشر می شود، خواند و اضافه کرد: خوشبختانه کشور ایران در راه تولید محصولات علمی موفق بوده است و در این حوزه رشد بسیار خوبی داشته است، بطوریکه روند افزایشی را در طول سالهای گذشته شاهد بوده ایم.
رئیس کنگره همگرایی ضمن اشاره به رتبه علمی قابل قبول کشور در دنیا اظهار داشت: در منطقه هم بر مبنای شاخصهای تولید علم، وضعیت ما از بیشتر کشورها بهتر و در حوزه غدد درون ریز مقام نخست را در زمینه تولیدات علمی در منطقه خاورمیانه در اختیار داریم.
وی با تکیه بر اینکه نباید از این قافله علم جا ماند و همیشه باید در راه رو به جلو لحظه ای از حرکت باز نایستاد، تصریح کرد: در حوزه نوآوری در کشور نیاز است تا تلاش هایمان را افزون نماییم.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: کشور ما از نظر شاخصهای نوآوری پتانسیل بالایی دارد اما می بایست کوشش کرد تا این قابلیت های بالقوه به عمل در بیاید تا جایگاه مناسب تری را بین کشورهای دنیا پیدا نماییم.
او در آخر ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند قدمی برای پیشرفت در این حوزه باشد و ذهن های ما را به سمت همگرایی علوم در رفع نیازهای جامعه سوق دهد.
تاکید بر استفاده از همگرایی علوم در جلوگیری از بیماری های غیرواگیر
در قسمتی دیگر از این مراسم دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور هم همگرایی در علوم را یک راهبرد و تجربه نسبتا جدید در حوزه فناوری خواند و اظهار داشت: انسان ها با توانایی بالایی که دارند به دنبال روش ها و راهبردهای نوینی هستند که آنها را به سمت نوگرایی پیش می برد.
وی هدف اصلی تحقیقات در علوم پزشکی را تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت عموم جامعه و در نهایت عدالت در سلامت خواند و اظهار داشت: حقیقتا آموزش، پژوهش، انواع مراقبت ها و عرضه خدمات سلامت همگی ابزارهایی برای نیل به این اهداف مقدس هستند.
دکتر مرندی در همین زمینه اضافه کرد: همگرایی باید به نحوی باشد که علم، اخلاق و معارف دینی را هم در بر گیرد و در کنار استفاده همگرایی علوم در درمان بیماریها تلاش نماییم تا از این مهم، بیشتر برای جلوگیری از بیماری ها به خصوص بیماری های غیرواگیر استفاده نماییم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تکیه بر این که اولویت دادن به پیشگیری تضادی با درمان ندارد، اظهار داشت: نباید از سلامت معنوی جامعه غفلت نماییم چونکه که اینکار خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
تاکید بر همکاری بین رشته ای علوم پزشکی در جهت ارتقای عرضه خدمت به بیماران
دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم در پیامی که برای مراسم افتتاحیه کنگره ارسال کرده بود هماهنگی و همکاری بین رشته های مختلف علوم پزشکی را یک لزوم خواند که باعث ارتقای عرضه خدمت به بیماران می شود.
وی مدیریت بیماری های صعب العلاج و حل مسائل نوپدید پزشکی را نیازمند متخصصانی خواند که در چندین حوزه صاحب نظر بوده و از دیدگاهی بالاتر به مسائل نظاره کنند.
دکتر منادی تصریح کرد که در این صورت می توان چاره ای سریعتر و مناسب تر برای درمان بیماران یافت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این وبینار با عرضه سخنرانی ها و برگزاری ۱۱ نشست تخصصی در حوزه های در رابطه با علوم غدد درون ریز، طی روزهای پنجشنبه ۲۸ و جمعه ۲۹ بهمن ماه برگزار می گردد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وب سایت کنگره به آدرس https: //emri.tums.ac.ir/ces2022 رجوع کنند.

About Author