دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: افزایش چاقی افراد در جامعه خطرناکتر از همه گیری کرونا است

به گزارش فست فود باز ایرنا- فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، چاقی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که اپیدمی چاقی می تواند از پاندمی کرونا خطرناک تر باشد، اظهار داشت: کرونا با واکسیناسیون در نهایت کنترل می شود ولی کنترل چاقی احتیاج به سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد.
دکتر «بهنام رضا مخصوصی» روز چهارشنبه به ایرنا اضافه کرد: اگر به فکر اپیدمی چاقی نباشیم در آینده نه چندان دور باید منتظر پاندمی مرگ ناشی از بیماری های در رابطه با آن باشیم.
وی عنوان کرد: چاقی الان یکی از اشکالات شایع جوامع امروزی است و شایعترین علل آن هم شیوه زندگی شهرنشینی و استفاده از غذاهای آماده است.
فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، چاقی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه رد پای چاقی در بروز خیلی از بیماری ها دیده می شود، اظهار داشت: یک سوم کل سرطان های پستان، کولون، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه، بیماری های قلبی، سکته حاد قلبی، سکته مغزی، اختلالات متابولیک، دیابت، کبد چرب، بیماری های انسدادی ریه، فشارخون، آسم، ناباروری، میگرن، بیماری های روحی و اخیراً کووید ۱۹ همچون بیماری های در رابطه با چاقی هستند.
وی اضافه کرد: میزان چاقی در ایران از سال ۱۳۵۹ تابحال پنج و نیم برابر شده است و در کل میتوان گفت حدود ۷۰ درصد ایرانی ها اضافه وزن یا چاقی دارند.
دکتر مخصوصی افزود: در کودکان و نوجوانان هم در ۳۰ سال قبل چاقی ۲ برابر شده است. برپایه آمار ان اچ اس (NHS) در هر سه کودک، یک کودک چاق است که مشکلات مختلف روحی، روانی و تحصیلی برای آنان بوجود می آورد.
وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته روش های گوناگونی برای درمان چاقی به کارگرفته شده است اما مهم ترین آنها تغییر شیوه زندگی (تغییر رژیم غذایی و ورزش)، درمان های دارویی و اعمال جراحی است.
فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، چاقی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: همه افراد چاق کاندید اعمال جراحی چاقی نیستند شاخص توده بدنی یا بی ام آی مهم ترین معیار تعیین کننده برای اعمال چاقی است.
وی افزود: بی ام آی از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد برحسب متر به دست می آید. افرادی که بی ام آی بالای ۴۰ دارند یا افرادی که بی ام آی بالای ۳۵ و یکی ازبیماری های در رابطه با چاقی می توانند کاندید مناسبی برای اعمال جراحی باشند.
منبع:

About Author