نخستین عمل درمان خونریزی غیرطبیعی در خراسان جنوبی انجام شد

به گزارش فست فود باز نخستین بار در خراسان جنوبی عمل جراحی کاواترم برای درمان خونریزی غیرطبیعی در مرکز درمان ناباروری رویش انجام شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF دانشگاه درباره انجام این عمل اظهار داشت: بیمار خانمی ۳۸ ساله و گرفتار خونریزی های مقاوم واژینال بوده که چندین سال به درمان دارویی پاسخ نمی داد و علاقه ای به عمل هیسترکتومی نداشت، ازاین رو عمل کاواترم بعنوان روش درمانی قطعی انجام شد.
دکتر وجیهه هزاری اضافه کرد: این عمل در بیمارانی با خونریزی های واژینال مقاوم به درمان طبی که منتخب هیسترکتومی (برداشتن رحم) بوده اند صورت می گیرد و در نتیجه از برداشتن رحم بیمار جلوگیری می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان نمود: در عمل هیسترکتومی که با باز شدن شکم همراه می باشد، خطر عفونت، خونریزی، ترومبوآمبولی، بستری مدت دار، بیهوشی طولانی مدت، عوارض بیهوشی و از این قبیل وجود دارد.
وی اظهار داشت: عمل کاواترم به صورت سرپایی انجام می شود که حداکثر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می برد و تابحال عارضه خاصی برای آن گزارش نشده است.
هزاری اضافه کرد: در این عمل سدیشن یا بیهوشی کوتاه مدت انجام می شود، رحم و ارگانی از بدن خارج نمی گردد و فقط بیمار نباید خواستار باروری بعدی باشد.
وی عنوان کرد: انجام نمونه برداری و این که خونریزی از نوع خوش خیم باشد از سایر شرایط انجام این عمل است.
فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF اظهار داشت: این عمل برای بیمارانی که دارای وزن زیاد و BMI بالا، فشارخون، بیماری های قلبی، افراد دیابتیک، افرادی که داروهای وارفارین و ضد انعقادی استفاده می نمایند، سابقه DVT (لخته خون) و ترومبوز و هرگونه مشکلی که جراحی طولانی با خطر همراه کند، جایگزین مناسب و بی خطر است و کارآمدی بالایی دارد.
وی افزود: خانمی ۴۶ ساله با BMI بالای ۴۰ و سابقه فشارخون بالا که تحت درمان چند دارویی بوده و با این شرایط انجام عمل هیسترکتومی سفارش نمی گردد، دومین بیماری است که با عمل کاواترم تحت درمان قرار خواهد گرفت.
مرکز درمان ناباروری رویش از سال ۱۳۹۵ در بیرجند افتتاح شد و با تکمیل چرخه خدمات این مرکز در سالجاری، به قول مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند زوج های نابارور نیاز ندارند به سایر استان ها رجوع کنند.

About Author