معاون وزیر بهداشت: تحقیقات پزشکی باید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد

به گزارش فست فود باز معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش های علمی در زمینه علوم پزشکی باید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
یونس پناهی روز چهارشنبه در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تبریز، اضافه کرد: مالکیت فکری، تجاری سازی و توانمندی سازی باید به نحوی باشد که در قوانین پیشبینی شده است و درصدی از تحقیقات باید به محصول منجر شوند که در جهان امروز میزان این آمار ۵ درصد می باشد که متاسفانه این رقم در ایران پایین تر است.
وی با اشاره به اینکه ساز و کارهای تحقق شعار سال یکی بعد از دیگری باید طی شود، عنوان کرد: اهداف کمی توسعه فناوری سلامت در افق ۱۴۰۴ باید پیشبینی شود و تولید و خدمات دانش بنیان از راه زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور محقق شود.
پناهی با تکیه بر این که خدمات دانش بنیان باید در تمامی ارکان نظام پزشکی و بهداشتی کشور افزایش یابد، افزود: سه برابر شدن خدمات دانش بنیان در عرصه جامعه و صنعت، ۱۰ برابر شدن تولید در فروش صادرات محصولات دانش بنیان، افزایش ۱۰ درصدی نسبت اختراعات تجاری به ثبت شده و تجاری سازی دو درصدی از محصولات تولیدی از مسیر انتقال تکنولوژی، همچون اهداف ما در این حوزه است.
وی تحقق برنامه های دانش بنیان را نیازمند همکاری تمامی نهادهای استانی دانست و اظهار داشت: باید برای افزایش ظرفیت تولید دانش بنیان ها از همه گروه ها و ظرفیت های استانی استفاده نماییم و همه نهادها و دستگاههای اجرایی درگیر این مورد شوند.
پناهی اضافه کرد: در این راستا ضروریست روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن هماهنگی با معاونین تحقیقات و فناوری، در جهت توسعه این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: برای رفع چالش های موجود در راه تحقیقات راهکارهایی را در نظر گرفته ایم و شورایعالی تحقیقات را ایجاد کردیم که ریاست آنرا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برعهده دارد و تمام مصوبات آن لازم الاجرا است و هم شورایعالی فناوری هم به ریاست وزیر حلسات خویش را برگزار می نماید که تمامی معاونین وزارت خانه در این شورا عضو بوده و حضور دارند.
پناهی ضمن اشاره به این که بعضی از محققان بعد از عرضه مقاله به علت پیشگیری از بروز مشکلات از ادامه کار باز می مانند که ما این مسیر را هموار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در این رابطه اساسنامه موسسه نیماد را هم اصلاح کرده ایم که بزودی تصویب خواهد شد تا تمامی زیرساخت ها به سمت تحقیقات مساله محور سوق داده شود.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه چاپ مقاله در تولید دانش بنیان نباید هدف غایی باشد، عنوان کرد: باید مقالات تجاری سازی شده و سپس وارد بازار شوند و به صورت ویژه باید بر انجام تحقیق بر معضلات اساسی سلامت با محوریت دانشگاه های علوم پزشکی بزرگ کشور پرداخته شود.
پناهی ضمن اشاره به این که معضلات بخش سلامت در کشور و حتی در دنیا مشخص است، اما اغلب روش های درمانی موجود پاسخگوی آنها نیست، اظهار داشت: باید از علوم جدید پزشکی بازساختی، ژن درمانی و سلول درمانی بهره مند شویم.
به گفته وی زیرساخت های تولید محصولات و خدمات با دستورالعمل های لازم باید در کشور مهیا شود که نکته اصلی عدم وجود کانال ارتباطی موثر است که احتیاج به کارگزار تخصصی دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور از امروز به مدت دو روز در تبریز درحال برگزاری است.
منبع:

About Author