نرخ باروری جمعیت در استان اردبیل طی پنج سال، نیم درصد کم شده است

به گزارش فست فود باز ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام نمود: نرخ باروری جمعیت در استان اردبیل با بیش از نیم درصد کاهش طی پنج سال اخیر از ۲.۲ درصد رشد به کمتر از ۱.۶۸ درصد رسیده است.
دکتر علی محمدیان اردی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره تداوم این روند پارسال و سالجاری اظهار داشت: جهت بررسی موضوع، قرارگاه جوانی جمعیت با ۶ کمیته تخصصی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تشکیل شده است.
وی اجرای قانون جوانی جمعیت را تکلیف قانونی و شرعی دانشگاه های علوم پزشکی ذکر و بیان نمود: در کمیته های تشکیل شده، تشویق به فرزندآوری، مشاوره قبل، حین و پس از ازدواج و هم عرضه خدمات بهداشتی و درمانی حین حاملگی و پس از زایمان با هدف افزایش نرخ زاد و ولد دنبال می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه، بیماری های قلبی و عروقی را با ۳۹ درصد اصلی ترین علت مرگ و میر در این استان اردبیل برشمرد.
وی اظهار داشت: بعد از بیماری های قلبی و عروقی، بیمارهای عفونی و انگلی، سرطان بخصوص سرطان معده و مری، سوانح و حوادث و بیماری های غدد و متابولیسم، پنج عامل اصلی مرگ و میر در استان اردبیل است.
دکتر محمدیان اردی وضعیت شیوع فشار خون را در استان اردبیل نگران کننده خواند و اظهار نمود: حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور گرفتار فشار خون هستند در حالیکه این رقم در استان اردبیل فراتر از ۳۴ درصد است.
وی همینطور وضعیت شیوع دیابت در استان اردبیل را رضایت بخش و کمتر از میانگین کشوری اعلام نمود و افزود: میانگین شیوع دیابت در کل جمعیت کشور ۱۰.۹ درصد می باشد ولی این آمار در استان اردبیل ۹.۴ درصد است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت اضافه وزن در این استان بخصوص در بین جمعیت بانوان را هم نگران کننده عنوان نمود و اضافه کرد: الان ۵۹ درصد زنان کشور اضافه وزن دارند در حالیکه ۶۹ درصد جمعیت بانوان این استان گرفتار اضافه وزن هستند.
وی کم تحرکی در جمعیت استان اردبیل را هشت درصد بیشتر از میانگین کشور و حدود ۶۴ درصد اعلام نمود و خواهان توجه بیشتر مردم به کنترل وزن بخصوص از راه انجام ورزش فردی و جمعی شد.
منبع:

About Author