بستری ۲ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در استان اردبیل

فست فود باز: ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از بستری ۲ فرد بیمار مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان آگاهی داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده اظهار داشت: این افراد مشکوک به مبتلاشدن ۲ مرد ۴۲ و ۴۳ ساله با سابقه گزش کنه و تماس با دام هستند که با شروع علایم، مورد محتمل مبتلاشدن به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) تشخیص داده شده اند.
وی بیان کرد: این افراد بعد از ویزیت پزشک و انجام آزمایش اولیه، در مرحله آزمایش تکمیلی هستند تا ابتلای آنها مشخص شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها در کشور شیوع یافته و اغلب در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می گیرند، مشاهده می شود.
وی همین طور گزش با کنه هیالوما را یکی از روش های انتقال این بیماری ذکر کرد و اضافه کرد: در صورت مشاهده، نباید این کنه ها با دست له شوند.
دکتر جعفرزاده ضمن هشدار جدی بر رعایت نکات لازم برای پیش گیری از مبتلاشدن به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اظهار داشت: خرید گوشت باید از قصابی های معتبر صورت بگیرد و مردم باید از خرید و استفاده از گوشت هایی که در کنار جاده ها، کشتار و عرضه می شوند و نیز از ذبح دام در منزل، اجتناب کنند.
وی با اشاره به اینکه انجماد گوشت سبب از میان رفتن ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نمی گردد، اضافه کرد: گوشت های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا هشت درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت های تازه خودداری شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل اشاره کرد: از عموم مردم درخواست می شود که در صورت بروز علایم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیرعادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
منبع:

About Author