راهکارهایی برای کاهش استرس کنکوری ها

به گزارش فست فود باز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راهکارهایی را برای کاهش استرس داوطلبان کنکور ارائه داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمهدی صمیمی اردستانی – روانپزشک ضمن اشاره به این که طی سالهای اخیر کنکور بعنوان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین عوامل استرس زا در دانش آموزان تلقی می شود، بیان نمود: با رونق برگزاری انواع کلاس های فوق برنامه و آزمون های متنوع، اهمیت توانمندسازی دانش آموزان چند برابر شده است که به صورت طبیعی این افزایش اهمیت، استرس بسیاری را به همراه دارد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: بخشی از این استرس را میتوان بعنوان انگیزه ای برای تلاش، مفید و لازم دانست، اما هرچه استرس و اضطراب بیش از اندازه معمول باشد، منجر به کاهش بازدهی خواهد شد.
صمیمی، ارائه سفارش و راهکار موثر برای کاهش استرسی که ریشه سه یا چهار ساله دارد، آن هم در این روزهای پایانی را دشوار دانست و اضافه کرد: به صورت کلی خانواده ها و دانش آموزان باید پیش از این ها برای کنترل استرس های بی مورد اقدام نمایند و حتی در صورت نیاز راه های درمان دارویی را طبق دستور پزشک پیش بگیرند.
متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: پرهیز از مطالعات درسی در ایام پایانی قبل از آزمون، داشتن خواب کافی، دوری از فضای دیجیتال و اخبار و شایعات، انجام ورزش و نرمش و برقراری تماس با دوستان و خانواده و صحبت درمورد مطالب غیرمرتبط با کنکور، راهکارهایی جزیی برای کاهش استرس روزهای پایانی قبل از کنکور است.
وی ادامه داد: داوطلبان باید تلاش کنند در ایام پایانی کمتر سراغ مطالب درسی روند؛ چونکه مطالعات این روزها مطلبی به دانش آنها اضافه نمی کند و فقط تنش آنها را بیشتر می کند.
به قول دکتر صمیمی، داشتن خواب کافی و مناسب در کاهش استرس و اضطراب نقشی اساسی دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: سفارش می شود در ایام پایانی کمتر از فضای مجازی استفاده و از اخباری که امکان دارد شایعاتی را به دنبال داشته باشد، دوری شود. از طرفی انجام بازی های کامپیوتری، استفاده از موبایل و لپ تاپ هم باید به حداقل برسد و برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و صحبت کردن از مسائلی غیر از کنکور، جایگزین آن شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، صمیمی انجام ورزش های ملایم که فشار زیادی به بدن نمی آورند را در کاهش استرس موثر دانست و اظهار داشت: اگر تحرک و ورزش از برنامه های روتین دانش آموزان است، به همان منوال ادامه دهند، اما اگر عادت به ورزش ندارند، نرمش های سبک انجام دهند تا گام مهمی در کنترل استرس خود بردارند.
این متخصص اعصاب و روان در انتها با تکیه بر ضرورت تمرکز بر روی هدف و توجه نکردن به نظرات و باورهای اطرافیان، اظهار نمود: عدم موفقیت هیچ وقت خوشایند نیست و البته طبق اصول فرهنگی و باوررهای مردم، کنکور یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه های دستیابی به هدف هاست، اما این عدم موفقیت امکان دارد واکنش هایی را از جانب دوستان و آشنایان به همراه داشته باشد که داوطلبان باید این واکنش ها را نادیده بگیرند و فقط روی هدف خود تمرکز داشته باشند.

منبع: