در گفت وگو با فست فود باز تشریح شد آخرین وضعیت مبتلایان وبا در کشور

فست فود باز: رییس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت آخرین آمار موارد مبتلا به وبا در کشور را ۳۷ نفر اعلام نمود و اظهار داشت: همچنان تاکید ما بر رعایت نکات بهداشتی به ویژه بهداشت دست ها، دقت در استفاده از آب سالم و… است.
دکتر مریم مسعودی فر در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین آمار از شیوع بیماری وبا در کشور، اظهار داشت: تا حالا ۳۷ مورد مبتلا به وبا در کشور شناسایی شدند که ۳۲ مورد مربوط به کردستان و ۵ مورد مربوط به کرمانشاه است. بیش از نیمی از این تعداد نیز سابقه سفر خارجی به همسایگان غرب کشور را داشتند و سایر موارد هم ذکر کردند که در تماس با این بیماران، مبتلا شدند.
وی با تاکید بر این که شیوع این بیماری کاملا در رابطه با رعایت بهداشت فردی است، اضافه کرد: خوشبختانه تا حالا هیچ موردی از مرگ ناشی از وبا در کشور نداشته ایم. همین طور به جز کردستان و کرمانشاه در استانهای دیگر کشور شاهد بیماری نبوده ایم.
مسعودی فر با تاکید بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی درباره راه های پیش گیری از مبتلاشدن به بیماریها و همچون وبا، افزود: موضوع دیگر پایش های همکاران ما در واحدهای مراقبت مرزی است که مسافران ورودی به کشور را رصد می کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری، آزمایش های لازم برایشان انجام می شود. به همین دلیل نیز از شروع سال تا حالا ۴۷ هزار مورد کشت مدفوع انجام شده است.
مسعودی فر بیان کرد: برمبنای برآورد سازمان جهانی بهداشت بیماری وبا هنوز در برخی از کشورهای دنیا تهدید شمرده می شود و در منطقه ما اندمیک است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که ۴۷ کشور در دنیا هستند که این بیماری را بومی دارند؛ بنا بر این هدف گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بتواند این تعداد را به حداقل رسانده و خطر مرگ و میر ناشی از وبا را کم کند. تعدادی از کشورهایی که بیماری وبا در آنها بومی و اندمیک است، در مجاورت ما قرار دارند که سبب می شود همه ساله برخی از موارد بیماری را داشته باشیم. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی از اواخر سال ۲۰۲۱ و از شروع سال ۲۰۲۲ افزایش موارد وبا را در برخی از کشورهای همجوار خود داشته ایم.
او اشاره کرد: افزایش موارد مبتلاشدن به وبا هم در پاکستان و هم در افغانستان گزارش شده است. بدین سبب نگرانی ما تنها از مرزهای غربی نیست و احتمال بروز بیماری از استانهای شرقی هم وجود دارد؛ اما تا حالا موردی از مبتلاشدن از این استانها گزارش نشده است.
رییس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با اشاره به این که دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و… همگی از عوامل موثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است، اظهار نمود: اگر هرکدام از عوامل به درستی رعایت نشود، ممکنست شاهد گسترش بیماری باشیم. از طرف دیگر ما در منطقه وارد سالهای کم بارش و خشکسالی شده ایم و از سویی با جابجایی های جمعیتی شکل گرفته، دسترسی به آب بهداشتی سالم تحت تاثیر قرار گرفته است که می تواند عاملی برای شیوع مجدد بیماری باشد.
وی ادامه داد: مهم ترین نکته این است که در هر مسافرت و ترددی، از آب شرب سالم استفاده نمائیم و به هیچ عنوان از آب های روان برای ‌نوشیدن استفاده نکنیم. نکته مهم دیگر رعایت بهداشت دست ها و شست و شوی آنها است. در حقیقت می بایست قبل و پس از استفاده از سرویس بهداشتی و پیش از طبخ و خوردن غذا حتما دست های خودرا بشوییم. همین طور باید دقت شود تا میوه و سبزیجات به درستی شسته و ضدعفونی شوند.
او با اشاره به این که اگر افراد بموقع برای درمان وبا مراجعه کنند، میزان کشندگی بیماری به کمتر از یک درصد می رسد، اشاره کرد: اصل عارضه وبا برای افراد، کم آبی ناشی از بروز وبا است؛ بدین سبب مهم ترین کار این است که اگر فرد گرفتار اسهال و استفراغ شد حتما جایگزین کردن آب و الکترولیت ها را انجام دهد و به مراکز درمانی مراجعه کند. برخی افراد مانند خانم های باردار، افراد گرفتار سوء تغذیه و بیماران زمینه ای بیشتر در معرض خطر نشان دادن تابلوی علایم بیماری هستند که باید به سرعت مایع درمانی خوراکی را با محلول ORS شروع نکند. بدین سان که هر یک بسته از پودر در یک لیتر آب حل شود تا جایگزین مایعات از دست رفته بدن شود. در صورتیکه فرد به سبب استفراغ تحمل مایع درمانی خوراکی را ندارد یا کم آبی، بدن او را به سمت ضعف و بی حالی سوق می دهد باید به مراکز درمانی مراجعه کند تا مایع درمانی وریدی شروع شود.
وی ادامه داد: کماکان با اهمیت ترین راه مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوردن آب، غذا، سبزیجات و میوه آلوده است؛ به همه مردم سفارش می شود تا سفارش های بهداشتی را جدی بگیرند.

منبع:

About Author