وزیر بهداشت مطرح کرد پوشش بیمه ای ۴۶۰ قلم دارو در دارویار

به گزارش فست فود باز وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور اظهار داشت: در چارچوب این طرح هیچ گونه افزایشی در هزینه مردم برای خرید دارو ایجاد نمی گردد و در ۴۶۰ قلم دارویی که تا کنون زیر پوشش بیمه نبوده و با اجرای این طرح تحت پوشش قرار گرفته اند، حتی شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از شرکت داروسازی ثامن در جمع خبرنگاران، اظهار نمود: صنایع دارویی از افتخارات کشور محسوب می شوند که با وجود مدیران و دانشمندان توانمند و دلسوز، به رغم تحریم ها در راه تولید دارو تلاشهای گسترده ای دارد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۵ درصد از تولیدات دارویی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود، تصریح کرد: باید ضمن پشتیبانی از تولیدات بخش خصوصی، افزایش برنامه های تشویقی و کاهش محدودیت ها علاوه بر تأمین نیاز داخلی، زمینه صادرات فراورده های سلامت به کشورهای منطقه را هم فراهم نماییم.
عین اللهی با اشاره به اینکه ایران از قدیمی ترین کشورهای منطقه در تولید دارو به حساب می آید و باید زمینه تأمین نیاز منطقه را توسط بخش خصوصی فراهم نماییم، خاطرنشان کرد: دولت به هر شکل ممکن از تولیدات دارویی بخش خصوصی حمایت می کند.
وی با اشاره به اینکه شرکت داروسازی ثامن از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید و یکی از بهترین و باکیفیت ترین سرم های جهان در انواع مختلف در این شرکت تولید می شود، اضافه کرد: تولیدات این شرکت در حوزه سرم بسیار با کیفیت تر از نمونه های خارجی بوده و بعضی از تولیدات دارویی آن کاملا انحصاری است و افتخاری برای کشور به حساب می آید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه داروها تابحال باید با استفاده از ارز ترجیحی صورت می گرفت و این امر به علت وقفه در اختصاص ارز توسط بانک مرکزی سبب اختلال یا کندی روند واردات می شد، اظهار نمود: با تصمیم و حرکت انقلابی دولت، شرکتهای دارویی از این پس امکان تأمین مواد اولیه داروها با هر نوع ارزی را خواهند داشت و شرکتهای بیمه اختلاف قیمت ها را پوشش خواهند داد تا پرداختی مردم افزایش نیابد.
عین اللهی با اشاره به اینکه با اجرای طرح دارویار و حمایت دولت، تأمین مواد اولیه با هر نوع ارز و به سهولت انجام می شود و بیمه ها هم در این راه حمایت های لازم را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: در چارچوب این طرح هیچ گونه افزایشی در هزینه مردم برای خرید دارو ایجاد نمی گردد و در ۴۶۰ قلم دارویی که تا کنون زیر پوشش بیمه نبوده و با اجرای این طرح تحت پوشش قرار گرفته اند، حتی شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود.
وی با تکیه بر اینکه استفاده از بیمه همگانی حق همه مردم است، اظهار نمود: زیرساخت های فناورانه و نسخه نویسی الکترونیک در نظام سلامت پیشرفت خوبی داشته و بگونه ای برنامه ریزی شده است تا بیمارانی که در چارچوب طرح دارویار از داروخانه ها دارو دریافت می کنند، بر مبنای سابقه بیماری بتوانند تا دو نسخه نسبت به دریافت دارو اقدام کنند؛ چون که این امر در کاهش هزینه های بیماران بسیار تأثیر گذار است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا کنون شش میلیون نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند، اضافه کرد: همینطور بر مبنای مصوبه شورایعالی بیمه، تمامی افراد فاقد بیمه به مدت سه ماه به صورت مجانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
وی در مورد تأمین داروهای مورد نیاز بیماران در موج هفتم کرونا نیز، اظهار نمود: شرکت داروسازی ثامن ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کشور را تأمین می کند و سایر شرکتهای داروسازی نظیر این شرکت در راه تأمین نیازهای دارویی تلاش می کنند و در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: همینطور هم اکنون در عرصه تولید و تأمین واکسن هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید با همکاری مردم نسبت به افزایش پوشش واکسیناسیون و دریافت دز یادآور اقدام گردد تا گروههای هدف پیش از این که درگیر بیماری شوند، نسبت به افزایش سطح ایمنی خود اقدام نمایند.
بنابر اعلام وبدا، عین اللهی با اشاره به اینکه در موج ششم کرونا ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های مراقبت ویژه بخصوص در حوزه NICU درکشور به وجود آمد، اظهار نمود: هم اکنون ۹۰ درصد بخش های NICU و ۸۰ درصد بخش های ICU کشور خالی است و امیدواریم این ظرفیت هیچ وقت تکمیل نشود و مردم با رعایت شیوه های نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک و خود قرنطینگی یک هفته ای در صورت بیماری در کنترل همه گیری کرونا همکاری داشته باشند.

منبع:

About Author