چند سفارش برای جلوگیری از تب کریمه کنگو

فست فود باز: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چند مورد برای جلوگیری از تب کریمه کنگو را بیان نمود.
دکتر محمدرضا سهرابی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به بیماری تب کریمه کنگو بعنوان یک بیماری شایع در فصل گرما و هم فرهنگ ذبح دام و قربانی کردن در کشور، سفارش کرد: دام قربانی حتما از محل هایی که مورد تایید وزارت بهداشت و دامپزشکی است، تهیه شود. از خرید دام از مکان های غیر معتبر و حتی جاهایی که ارزان تر فروخته می شود، حتما پرهیز شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماری از راه خون و ترشحات خونی حیوان آلوده منتقل می شود، توضیح داد: بنابراین سفارش می شود ذبح دام در راه عمومی حرکت مردم نباشد. در مکانی صورت گیرد که قابل شست وشو باشد. فردی که ذبح می کند حتما چکمه و دستکش، لباس پوشیده داشته باشد و پوستش با خون دام هیچ تماسی نداشته باشد.
سهرابی همینطور تصریح کرد: گوشت دام پس از ۲۴ ساعت و جگر دام پس از ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال در دمای ۴ درجه سانتی گراد قابل استفاده می باشد و بلافاصله پس از ذبح دام مبادرت به پختن گوشت یا جگر آن نشود.
وی اظهار داشت: علایم اولیه بیماری کریمه کنگو هم شبیه سرماخوردگی، آنفلوانزا و کروناست، با این تفاوت که خونریزی زیر پوستی می دهد.
این پزشک و استاد دانشگاه با یادآوری این که بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که علایم آن مانند همه ویروس ها ضعف، بدن درد، تب است، اظهار داشت: نشانه افتراق این ویروس از سایر ویروس ها خونریزی زیر پوستی است که نشان دهنده ابتلای فرد به این بیماری است، که حتما باید به مراکز درمانی رجوع کنند؛ چونکه این بیماری هم درصد بالایی کشندگی دارد و خطرآفرین است.

منبع:

About Author