شیر مادر ۲۵ برابر مرگ ناشی از عفونت های گوارشی را می کاهد

به گزارش فست فود باز کارشناس سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: مرگ و میر ناشی از عفونت های گوارشی و بیماریهای اسهالی در میان شیر خوارانی که مستقیم از شیر مادر تغذیه می کنند تا ۲۵ برابر کمتر از شیرخوارانی است که با شیر مصنوعی تغذیه می شوند.
شهین مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همین طور میزان مبتلاشدن به اسهال و بیماریهای انگلی نیز در شیرخواران تغذیه کننده با شیر مادر کمتر است.
وی اضافه کرد: شیر روزهای اول (کلستروم، آغوز یا ماک) بسیار مغذی و حاوی بیشترین مواد ایمنی زایی و حفاظتی برای مقابله در مقابل بیماریها است و اولین ایمن سازی کودک شمرده می شود.
مرادی افزود: آغوز به دفع مدفوع سیاه و چسبنده ابتدایی کمک کرده و از زردی نوزاد پیشگیری می کند؛ شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، امکان برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد را فراهم می آورد و این مساله در گرم نگهداشتن و بهبود رشد و تکامل خصوصاً برای نوزادان نارس و بیمار نقش حیاتی دارد.
این کارشناس اظهار داشت: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه ای شیرخواران را در ۶ ماه اول تامین می کند و شیرخوار حتی به آب هم نیاز ندار؛ همین طور رابطه عاطفی و صمیمی بین مادر و فرزند فراهم می آورد که منجر به ارتقای تکامل عاطفی روانی کودک شده و در دوران بلوغ نیز سبب امنیت روانی بیشتری خواهد شد.
وی با اعلان اینکه تغذیه با شیر مادر سبب رشد و تکامل مطلوب و بقای کودک می شود، افزود: تغذیه با شیر مادر بروز سرطان های دوران کودکی، آسم، اگزما، آلرژی و بسیاری بیماریهای دیگر را کاهش داده و احتمال چاقی کودک و چاقی مراحل بعدی زندگی در آینده را می کاهد.
مرادی افزود: احتمال بروز دیابت نوجوانان، پرفشاری خون و چاقی که نشانگرهای بیماریهای قلبی و عروقی در سنین بزرگسالی هستند بوسیله تغذیه با شیر مادر کاهش پیدا می کند و ضریب هوشی در کودکان تغذیه کننده با شیر مادر بالاتر است.
این کارشناس توضیح داد: تغذیه با شیر مادر منجر به کاهش بروز عفونت های تنفسی شده و از عفونت های کلیه و مجاری ادراری نیز پیشگیری می کند و کودکان کمتر گرفتار ناهنجاری فک، رویش نابجا و پوسیدگی دندان می شوند.

مزایای شیردهی برای مادر
وی اظهار داشت: شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد، سبب جمع شدن رحم و در نتیجه کم کردن خونریزی وکاهش کم خونی مادر می شود.
مرادی بیان کرد: این مادران کمتر به سرطان سینه، رحم و تخمدان مبتلا می شوند، قندخون آنها بهتر کنترل می شود و زودتر به وزن قبل از حاملگی بر می گردند؛ این مادران در سالمندی کمتر به پوکی استخوان و شکستگی استخوان ران گرفتار می شوند، ضمن این که منجر به ایجاد رابطه عاطفی مستحکم و دو طرفه بین مادر و فرزند می شود و احتمال کودک آزاری و خشونت مادر کمتر می شود.
۱۰ مرداد روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است.
منبع:

About Author