عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران: خطر افزایش نزدیک بینی در کودکان

فست فود باز: عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران نسبت به افزایش نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان به علت کم تحرکی، خانه نشینی و استفاده زیاد از وسایل کامپیوتری اخطار داد.
مسعود نقدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا اضافه کرد: نزدیک بینی از شایع ترین عیوب انکساری چشم بوده و کم تحرکی در فضای بسته داخل خانه و استفاده از وسایل کامپیوتری مانند موبایل و تبلت در کودکان و نوجوانان سبب افزایش شیوع این عارضه شده است.
وی تصریح کرد: نزدیک بینی از اختلالات چشمی شناخته شده که در آن فرد قادر به تمرکز و دیدن واضح اجسام دور نیست، این عارضه نوع نقص انکساری است، به این مفهوم که در آن چشم به درستی قادر به خم کردن یا شکستن نور نیست و نوری را که وارد آن می شود به درستی متمرکز نمی کند، بنابراین تصاویر دور مبهم و ناواضح به نظر می رسند.
وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت هم اعلام نموده که تا سال ۲۰۵۰، ۵۰ درصد افراد گرفتار نزدیک بینی می شوند، عنوان کرد: نزدیک بینی یک بیماری نیست، بلکه یک عارضه است. این افراد به وضوح قادر به دیدن اشیاء نزدیک هستند، در حالیکه اشیاء در فواصل دورتر تار به نظر می رسند. این مشکل با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی قابل اصلاح است.
نقدی خاطرنشان کرد: با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی و در بعضی موارد با عمل جراحی انکساری اصلاح می شود. نزدیک بینی بالا امکان دارد در آینده، خطر مبتلا شدن به شرایط بینایی جدی تر مانند آب مروارید، شبکیه جدا شده و گلوکوم را افزایش دهد، عوارض نزدیک بینی بالا بدون درمان، نابینایی بوده، ازاین رو معاینات منظم چشم کودکان خیلی مهم است.
وی افزود: نزدیک بینی با نگاه کردن بیش از اندازه به تلویزیون، مانیتور و غیره رخ می دهد و این سبب می شود که اشعه های نور در یک نقطه در مقابل شبکیه نسبت به قدرت تمرکز قرنیه و لنز چشم و نه به صورت مستقیم بر روی سطح آن تمرکز کند. در بعضی موارد نزدیک بینی امکان دارد توسط لنز بیش از اندازه منحنی برای چشم اتفاق بیفتد، نزدیک بینی با تلفیقی از این عوامل بوجود می آید.
این اپتومتریست تصریح کرد: برای جلوگیری از نزدیک بینی لازم است افراد بخصوص کودکان و نوجوانان یک ساعت در روز را در فضای باز و بدور از محیط خانه بگذارنند و تحرک فیزیکی کافی را داشته باشند.

About Author