بوشهر کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: کم آبی در بدن به حالتی گفته می شود که بیش ازآنچه آب مصرف می کنید، آنرا از دست دهید.
فاطمه پوربهی روز جمعه اظهار نمود: دلیلهای کم آبی گوناگون هستند اما شایع ترین علل آن برمبنای گروههای سنی متفاوت می باشد.
وی اشاره کرد: در کودکان، بیشترین دلیل کم آبی بدن، اسهال و استفراغ شدید می باشد درحالی که بیشتر افراد مسن به سبب شرایط معمول فیزیولوژیک و همین طور مصرف داروهای مختلف در این سنین، کم آبی را در بدن خود تجربه می کنند.
پوربهی اضافه کرد: نکته بسیار مهم در پیش گیری از کمبود آب در بدن، شناسایی علایم کم آب شدن بدن است، بیشتر افراد با تاکید بر حس تشنگی، نیاز خود به دریافت آب را برآورد می کنند درحالی که تشنگی شاخص مناسبی از نیاز بدن به آب و مایعات نیست.
وی اضافه کرد: خیلی از افراد تا آن زمان که آب بدنشان کم نشده باشد، احساس تشنگی نمی کنند درحالی که مصرف آب باید بطور منظم و قبل از آنکه حس تشنگی شدید روی دهد صورت گیرد.
پوربهی اشاره کرد: کم آبی در نوزادان و کودکان با علائمی مانند بی حالی و گیجی، گریه بدون اشک و خشکی دهان و زبان هم راه است.
وی اضافه کرد: اغلب بزرگ سالان در پی کم آب شدن بدن با نشانه هایی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی و ادرار تیره و کم حجم مواجه می شوند.
پوربهی افزود: کم آبی عوارض بسیار زیادی در بدن شخص بر جای می گذارد. اگر در طولانی مدت به اندازه کافی آب مصرف نشود احتمال به وجود آمدن مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و نارسایی های کلیه افزایش می یابد. ضمن آنکه کم آب شدن بدن به خصوص در ورزشکاران موجب گرمازدگی و افزایش دمای بدن می شود.
وی اضافه کرد: کم آبی همین طور موجب شوک هایپوولمیک می گردد، حالتی که در آن حجم خون شخص بسیار کم شده و فرد را در معرض عوارض ناشی از افت فشارخون و کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها قرار می دهد.
وی تاکید کرد: برای پیش گیری از کم آبی در بدن لازم است بطور متوسط خانم ها روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان و آقایان ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات مصرف کنند که نصف این میزان باید از آب تامین شود، بقیه نیاز بدن به آب را می توان با مصرف سایر مایعات و همین طور مصرف منظم و روزانه میوه و سبزیجات تامین کرد.
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: قهوه و چای پررنگ به سبب وجود کافئین و کاتچین دارای اثرات دیورتیک و ادرار آوری هستند و مصرف زیاد آنها موجب دفع آب از بدن و تشدید کم آبی می شود.
وی اشاره کرد: نکته بسیار مهم آنست که برای نگهداری بیشتر آب در بدن به ویژه در دمای بالا و تحت کارهای شدید ورزشی و غیر ورزشی، بهتر است قسمتی از نیاز به مایعات در طول روز از نوشیدنی های ورزشی دارای الکترولیت های مورد نیاز بدن مانند سدیم و پتاسیم تامین شود تا ضمن دریافت کافی آب، الکترولیت هایی که حین تعریق از بدن دفع شده اند نیز جایگزین شود.

About Author