چند نکته درباره ی ترس مرضی و نحوه برخورد با تیک عصبی در کودکان

به گزارش فست فود باز، دستیار فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ˮتیکˮ یک بیماری است، عمدی در کار نیست و با هدف جلب توجه از طرف کودک انجام نمی شود؛ بدین سبب والدین هیچ گاه نباید برای پیش گیری از تکرار این حرکات، کودک را تنبیه کنند و یا حساسیت و اضطراب بی مورد در زمان بروز تیک از خود نشان دهند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر امین ماهورام با اشاره به اینکه “تیک” یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است توضیح داد: مجموعه ای از حرکات تکراری که در بدن، صورت، چشم ها، سر و گردن، شانه ها، دست و پا و یا صورت توسط فرد به انجام می رسد، در طیف تیک می گنجد، حتی این حرکات تکراری می تواند بصورت سرفه های متعدد، ایجاد برخی صداها در گلو یا گفتن برخی کلمات بدون کنترل باشد.
ماهورام با اشاره به اینکه ماهیت تیک متغیر است افزود: ممکنست در بازه های زمانی متفاوت تظاهرات و علائم تیک تغییر پیدا کند و یا گاهی بطور کلی محو یا باردیگر ظاهر شود.
وی اشاره کرد: در زمانی که کودک حرکات تکراری دارد بر چهره و یا مشخصا نقطه ای که گرفتار تیک است تمرکز نکنید، در بیشتر موارد حفظ آرامش کودک به بهبود و یا حتی درمان تیک منجر می شود.

ماهورام با اشاره به اینکه چنانچه اختلال تیک مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی و یا درسی کودک بوجود آورد، برای بهبود آن باید به روانپزشک متخصص کودک مراجعه کرد، اظهار داشت: نشانه های تیک ممکنست در بعضی موارد کمتر و یا در وضعیت متفاوتی بیشتر شود، سیر متغیر درباره ی تیک مطرح است.
ایشان سپس با اشاره به اینکه اختلال اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است، اظهار نمود: شش نوع اختلال شایع در کودکان وجود دارد که فوبیا یا ترس های اجتماعی از با اهمیت ترین آن هاست.

فوبیا یا ترسِ مرضی، طیفی از اختلالات اضطرابی

وی با اشاره به اینکه ترس بیش از اندازه از یک شیء، موقعیت و یا حیوانی خاص در کودکان می تواند از نشانه های ترس مرضی باشد، اضافه کرد: زمانی که کودک در مواجه با حیوان گرفتار خشک شدگی، جیغ زدن های زیاد، از حال رفتگی می شود و به عبارت متداول تر، خشک می شود، احتمال مبتلاشدن به فوبیا یا ترس مرضی وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اختلال ترس اجتماعی نیز طیف دیگری از اختلالات اضطرابی را به خود اختصاص می دهد، افزود: در این شرایط کودک علاقه ای به حاضر شدن در جمع ندارد و سریعا آغاز به گریه کردن می کند، بدن کودک در این شرایط سفت شده و یا کودک به والدین خود می چسبد.

ماهورام افزود: کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی “فوبیای اجتماعی” زمانی که در جمع افراد غریبه وارد می شوند، اعضای بدنشان منقبض می شود، یعنی در این موراد احتمال ترس اجتماعی مطرح است.

چاره ترس های اضطرابی، اعمال زور و فشار برای مواجهه با آن نیست

وی به والدین سفارش کرد: در موقعیت هایی که کودک شما گرفتار ترس های اضطرابی است از اجبار و الزام او برای مواجه شدن با شرایط اضطراب آور خودداری کنید، به بیان ساده تر تلاش نکنید باوجود مقاومت کودک در حال تقلای خود با اعمال زور و فشار او را با ترس روبه رو کنید؛ چونکه این کار می تواند شرایط روانی فرزند شما را حادتر کند.

این فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: در صورت مشاهده نشانه های مبتلاشدن به ترس های اضطرابی در کودک، هیچ گاه اقدامات خودسرانه انجام ندهید و فورا به روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کنید تا کودک ارزیابی شده و اصول علمی مقابله با این موقعیت ها نیز به والدین آموزش داده شود.

بیش فعالی و نقص توجه؛ دو اختلالی که بطور معمول با هم بروز می کنند

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی یکی دیگر از شایع ترین اختلالاتی است که دکتر ماهورام به آن اشاره نمود و اضافه کرد: این اختلال به دو گروه تقسیم بندی می شود، به این شکل که تعدادی از علامت ها مربوط به بیش فعالی هستند و دسته ای دیگر در گروه نقص توجه می گنجند و بطور کلی با عنوان اختلال بیش فعالی و نقص توجه معرفی می گردند.

دکتر ماهورام به دیگر نشانه های مبتلاشدن به بیش فعالی در کودکان اشاره نمود و اظهار داشت: این کودکان بطور معمول زیاد صحبت می کنند، کم صبر و تحمل هستند (نمی توانند صبر کنند تا نوبت شان فرا برسد) و دائما وسط حرف دیگران می پرند.

وی اشاره کرد: کودکانی که مبتلا به اختلال نقص توجه اند از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد گریزانند و مشخصا در انجام تکالیف درسی گرفتار مشکل می شوند، بدین سبب اغلب این کودکان نسبت به درس خواندن و انجام تکالیف بی علاقه هستند. همین طور اگر فعالیتی چند مرحله ای از این کودکان درخواست کنید، توانایی انجام آنرا ندارند و در وسط انجام کار، ادامه آنرا فراموش می کنند.

جریمه های سنگین و رفتارهای خشن با کودکان بیش فعال؛ ممنوع
ماهورام در نظر گرفتن جریمه های سنگین و رفتارهای خشونت آمیز با کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی یا نقص توجه را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: این اختلالات نیز بیماری به حساب می آیند که با مراجعه به پزشک باید درمان شوند، بدین سبب تحت فشار قرار دادن کودک برای اصلاح رفتار می تواند به ضرر سلامت روان فرزند ما منجر شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لکنت زبان، سکوت های طولانی و استفاده از کلمات تکراری ضمن پلک زدن های مداوم و تغییراتی در ماهیچه صورت هنگام صحبت کردن یکی دیگر از رایج ترین اختلالات ارتباطاتی است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره نمود و افزود: بطور کلی مشکلاتی که در صورت و در زمان صحبت کردن کودک ایجاد می شود لزوما به مفهوم وجود اختلال نیست. خانواده ها زمانی که با این مساله روبه رو می شوند نباید استرس و نگرانی مضاعفی برای کودک ایجاد کنند؛ چونکه ممکنست این مشکل مقطعی باشد و حفظ آرامش والدین به برطرف شدن این مساله کمک قابل توجهی می کند.

او در آخر با اشاره به اینکه پایه و اساس رفتارها در بزرگسالی به ابتدای کودکی و نوجوانی بر می گردد، از ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آگاهی داد و اضافه کرد: روانپزشکان و روانشناسان در بیمارستان های امام حسین(ع) و کودکان مفید با تعرفه دولتی دراین زمینه فعالیت می نمایند.

منبع:

About Author