توان قابل توجه واکسن برکت پلاس در خنثی سازی زیرواریانت BA و نیم امیکرون

به گزارش فست فود باز، محقق بالینی طرح تحقیقاتی پروژه های واکسیناسیون کوو ایران برکت اظهار داشت: نتایج مطالعه در این واحد پژوهشی نشان داده است واکسن برکت پلاس توان قابل توجهی در زمینه خنثی سازی زیرواریانت BA.۵ اُمیکرون دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدرضا صالحی روز دوشنبه در اینباره اظهارداشت: مطالعه روی ۴۰ نفر از افراد حاضر در فاز بالینی نشان داد میزان پادتن در خون افرادی که این واکسن را بعنوان نوبت یادآور دریافت کرده اند، به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: این آزمایش روی افرادی انجام شد که در نوبت های اول و دوم واکسیناسیون، واکسن هایی برپایه ویروس غیرفعال یعنی کوو ایران برکت یا سینوفارم دریافت کرده بودند.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: در مطالعه تکمیلی که روی سرم ۴۰ نفر از این افراد انجام شده است، بحث خیلی مشخصی که اتفاق افتاده این بوده که خنثی سازی خیلی خوبی سرم این افراد بر واریانت کنونی غالب در جامعه ما داشته است.
وی افزود: بر همین مبنا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، این واکسن را بعنوان واکسن یادآور در افرادی که قبلا واکسن سینوفارم یا کوو ایران برکت گرفتند، تایید کرده است و مردم می توانند از آن استفاده نمایند.

۵.BA زیر شاخه جدیدی از واریانت اُمیکرون است که در ایران هم شناسایی شده است؛ یکی از خصوصیات آن اینست که هم نسبت به ۱.BA و ۲.BA ایمن گریزتر است و هم میزان انتقال آن بالاتر است.
اگر فردی مبتلا به زیرسویه BA.۱ شده، امکان دارد ۴ هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه های دیگر امیکرون همچون BA.۲ یا BA.۴ یا BA.۵ مبتلا شود.
در واریانت های قبلی، سیستم ایمنی فرد سبب پیشگیری از عفونت مجدد می شد ولی در مورد زیرسویه های اُمیکرون تا حدود زیادی وجود ندارد و عفونت تا ۴ هفته پس از ابتلا، محتمل است.

منبع:

About Author