به گزارش فست فود باز، ایرنا- ترددهای غیرمجاز، بارندگی های گسترده و افزایش موارد مبتلا شدن به مالاریا و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی در کشور همسایه سبب شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان شد بطوریکه از آغاز سال جاری تا کنون یک هزار و ۲۷۹ مورد مثبت به این بیماری در استان شناسایی شد و زنگ خطر شیوع آن به صدا درآمد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مالاریا یک بیماری تهدیدکننده حیات و در عین حال قابل پیشگیری و درمان است که توسط انگل های ناشی از گزش پشه های آنوفل ماده منتقل می شود. این بیماری عموما بعنوان بیماری گرمسیری یا نیمه گرمسیری تلقی شده که بوسیله یک انگل تک سلولی ایجاد می شود و انتقال آن با پشه صورت می گیرد و سبب حملات عود کننده و گاهی اوقات سبب مرگ افراد هم شده است.
مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی برخی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیاست. بیماری مالاریا با نامهای دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب هم نامیده می شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با خصوصیت های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با خصوصیت های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است. انگل مالاریا بوسیله ی یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با خصوصیت های تب متناوب است که ایتالیایی ها در گذشته وجود آنرا ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش خواهد یافت.
بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیشتر از یک میلیون نفر در اثر مبتلا شدن به آن جان خویش را از دست می دهند. از مهم ترین قربانیان مالاریا کودکان زیر پنج سال هستند.
برخی کارشناسان بهداشت اعتقاد دارند که از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریای شدید به صورت عمده از نوع فالسیپارم بوده و بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران در ارتباط با استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.
به گفته آنان، در ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که هفت گونه آن ناقل بیماری بوده و رایج ترین روش انتقال بیماری از راه گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگل است.
به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، مالاریا به دنبال نیش زدن افراد بوسیله پشه آلوده به انگل منتقل می شود و درمان این انگل بعد از ورود به جریان خون به سمت کبد حرکت کرده و آغاز به تکثیر سریع می کند به طوریکه از هر یک انگل وارد شده حدود ۱۰ هزار انگل تولید می شود، سپس این انگل ها با پارگی سلول های کبدی وارد خون می شوند تا به گلبول های سرخ حمله ور شده و در آنجا هم تکثیر کنند.

علائم بیماری
علائم بیماری معمولاً ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از گزش ظاهر می شوند و تب، سردرد و لرز از نخستین علایم هستند. درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ از دیگر علایم بیماری بوده. اگر بیماری طی ۲۴ ساعت اولیه درمان نشود، بسیار سریع پیشرفت کرده و خطرناک می باشد. نارسایی اعضای مختلف و گسترش عفونت هم در موارد شدید دیده می شود.
در کودکان علایم شدیدتر بوده و علاوه بر موارد ذکر شده، با کم خونی شدید و تنگی نفس همراه می باشد.
نوزادان، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد مبتلا به ویروس HIV، بیماران مبتلا به عفونت های مزمن، مهاجرانی که واکسینه نشده اند و مسافران بیشترین افراد در معرض خطر هستند.
پشه بند آغشته به حشره کش موثرترین روش برای کاهش آمار مبتلا شدن به مالاریا در مناطق در معرض خطر این بیماریس؛ افشانه های ضد حشره هم سفارش شده است.
کشورهای زیادی درحال حرکت به سمت ریشه کنی مالاریا هستند؛ بعنوان مثال در نشست شرق آسیا اعلام گردید که قصد ریشه کنی مالاریا از آسیا و اقیانوس آرام تا سال ۲۰۳۰ میلادی وجود دارد.
سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و دردهای عضلانی از علائم مالاریاست که برای پیشگیری از گزش توسط پشه آنوفل خوابیدن در زیر پشه بند در مناطقی که بیماری رایج بوده، استفاده از توری مناسب برای پنجره ها و دربهای خانه یا حداقل اتاق هایی که افراد در شب در آنجا می خوابند، استفاده از مواد دور کننده حشرات بر روی پوست بدن و حشره کش های خانگی به صورت اسپری یا تدخینی در محل های استراحت پیش از خواب ضروریست.

شناسایی بیشتر از هزار مورد مبتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از شناسایی یک هزار و ۲۷۹ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان از آغاز سال جاری تابحال اطلاع داد.
دکتر حبیب غزنوی اظهارداشت: از آغاز سال جاری تابحال ۳۸۶ مورد ابتلای قطعی به بیماری مالاریا در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شده است.
وی بیان نمود: کل موارد مثبت گزارش شده بیماری مالاریا پارسال ۱۲۳ مورد بوده اما افزایش موارد این بیماری در سالجاری متاثر از بارندگی های اخیر در استان و آنسوی مرزهاست که قابل پیشبینی بود و هم اینک شرایط لازم برای انتقال بیشتر از پیش بیماری مهیاست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: بارندگی های گسترده و افزایش موارد این بیماری در پاکستان و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی و کشف موارد جدید بیماری در این کشور، در شکل گیری کانون های جدید بیماری موثر بوده و عمده موارد گزارش شده در سالجاری هم به صورت وارده از این کشور است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سالهای اخیر حذف انتقال محلی بیماری مالاریا در محدوده زیر پوشش این دانشگاه بود اضافه کرد: این مهم به لطف توسعه زیرساخت های لازم و همینطور برخورداری مناطق روستایی از برق پایدار و اقدامات مداخله ای دانشگاه به دست آمده است.
غزنوی خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا حدودا در تمام شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده و بدنبال این افزایش موارد، موارد بستری در بیمارستان ها هم افزایش پیدا که برپایه آزمایش های انجام شده از هر ۲ نوع انگل های ویواکس و فالسیپاروم است.
وی گفت شهرستان سراوان به دلیل هم مرزی با کشور پاکستان و همینطور ترددهای غیرقانونی، بیشترین موارد مبتلا شدن را در میان شهرستان های زیر پوشش دانشگاه زاهدان تا کنون داشته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: این دانشگاه با برخورداری از کارشناسان با تجربه در زمینه کنترل بیماری مالاریا و پوشش خدمات بهداشتی درمانی در تمام نقاط شهری و روستایی تحت پوشش، اقدامات پیشگیرانه ای همچون بیماریابی تشدید یافته، توزیع پشه بند آغشته به سم در مناطق عشایری و روستاهای بدون برق، سم پاشی و مه پاشی کانون های جدید بوجود آمده و ارسال تجهیزات مورد احتیاج به کانون های فعال بیماری را برنامه ریزی نموده است.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این آمادگی را دارد تا در صورت اعلام نیاز کشور دوست و برادر پاکستان، اقدامات پیشگیری و بیماریابی مشابه را در آن سوی مرز هم انجام دهد.
غزنوی اظهارداشت: به لطف الهی درحال عبور از پیک بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم و هم استانهای گرامی بخصوص در مناطق مرزهای شرقی استان حتما با اقدامات پیشگیرانه همچون استفاده از پشه بند، استراحت در فضاهای سر پوشیده، استفاده از توری برای پنجره ها، احتمال گزش توسط پشه آنوفل (ناقل مالاریا) را به حداقل برسانند و در صورت هر گونه تب، فورا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود رجوع کنند.
رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی زاهدان اظهارداشت: با عنایت به این که هم اکنون ورود زائرین پاکستانی را به کشور داریم در گذرگاه های رسمی و پایانه های رسمی با عنایت به استقرار مجموعه بهداشت و درمان کنترل بررسی های سندرومیک در حال انجام می باشد.
محمد هادی عباسی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی برنامه های سمپاشی نقاط آلوده را دارد از شهروندان خواست تا برای پیشگیری هنگام خواب از پشه بند استفاده نمایند و قلم های دافع حشرات هم برای قستمت های از بدن که در معرض خطر گزش پشه انافول است استفاده نمایند.
وی تصریح کرد: افرادی که به نقاط آلوده می روند حتما با نظر متخصصان حوزه بهداشت از داروهای پیشگیری کننده استفاده نمایند.

About Author