اطلاعیه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمورد امکان خروج دانشجویان علوم پزشکی با گذاشتن وثیقه

به گزارش فست فود باز، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد امکان خروج از کشور دانشجویان پزشکی با عرضه وثیقه، اطلاعیه ای صادر کرد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، این اطلاعیه به شرح زیر است: همانگونه که اطلاع دارید به باعث قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی(مصوب سال ۱۳۵۳) و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی(۱۳۵۸)، پذیرفته شدگان کنکور سراسری که با استفاده از سهمیه های مختلف همچون سهمیه مناطق در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته می شوند به علت امتیازی که در پذیرش سهمیه ای از آن برخوردار شده اند و از آموزش مجانی در طول دوره تحصیل برخوردار شده اند، موظف می باشند که متناسب با سهمیه منطقه قبولی، یک یا دو برابر طول دوره تحصیل را بعنوان تعهدات آموزش مجانی تعهدات در مناطق مورد تعهد شامل بخش دولتی، خصوصی و حتی خیریه انجام دهند.
این گزارش افزوده است: هدف قانونگذار، از برقراری سهمیه مناطق سه گانه (۱ و ۲ و ۳) و سایر سهمیه ها تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور، توزیع عادلانه نیروی انسانی و بهره مندی همه آحاد جامعه، خصوصا مناطق کم برخوردار از خدمات نظام سلامت بوده است.
براساس این گزارش، در آئین نامه اجرایی تبصره ماده (۷) مبحث لایحه قانون اصلاح مواد (۷) و (۸) قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، تصریح شده است که در صورتیکه افراد بخواهند پیش از آخر تعهدات مذکور، بدون پرداخت هزینه های تحصیلی و کمک های دریافتی جهت ادامه تحصیل یا به صورت موقت به خارج عزیمت کند، باید با تنظیم تعهدنامه رسمی و ضمانت شخص دیگری با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی، تعهد نمایند که بعد از انقضاء مدت معین، به ایران مراجعت می کند. بدیهی است میزان وثیقه برپایه سرانه ایی که جهت آموزش دانشجویان در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی صورت می گیرد، تعیین شده است.
بنا به این گزارش، این مورد هیچ ارتباطی به ایجاد محدودیت برای دانشجویان ندارد، در سال های گذشته، به علل مذکور امکان خروج دانشجویان در سال آخر تحصیل ممنوع بوده، و این مورد باعث بروز مشکلاتی برای دانشجویان علوم پزشکی گردیده بود. بنابراین در جهت عمل به قوانین و مقررات جاری کشور و به منظور مساعدت با دانشجویان و جهت رفع محدودیت و مشکل ممنوعیت خروج آنها بعنوان دانشجو، مبحث امکان خروج از کشور دانشجویان در کلیه مراحل تحصیل با رعایت مقررات و با انجام وثیقه، امکان پذیر شده است.
منبع:

About Author