سفارش های تغذیه ای به دانش آموزان صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سفارش هایی را در مورد تغذیه صحیح در روزهای مدرسه عرضه داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، سفارش های تغذیه ای دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به دانش آموزان به شرح زیر است:
۱. صبحانه وعده ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن
صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است، اما خیلی از کودکان و نوجوانان به صورت منظم صبحانه نمی خورند. خوردن یک صبحانه مغذی می تواند به دانش اموزان کمک نماید تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. در یک صبحانه مقوی، سفارش می شود از انواع نان بخصوص نانهای تیره و سبوس دار در کنار مواد غذایی حاوی پروتئین مانند پنیر و تخم مرغ استفاده گردد. همراه کردن این اقلام غذایی با شیر و مغز دانه هایی مثل گردو به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش آموزان کمک خواهد نمود.
تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک صبحانه مغذی سبب بهبود عملکرد مغز بخصوص حافظه و یادگیری می شود. صبحانه خوردن گرسنگی را در طول ساعات مدرسه می کاهد که خود می تواند سبب کاهش حواس پرتی شده و عملکرد تحصیلی، خلق و خو و رفتار دانش آموز را بهتر کند. کودکان و نوجوانانی که صبحانه می خورند عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به بقیه دارند. همینطور خوردن صبحانه سبب کنترل اشتها شده و میل به خوردن شیرینی ها و مواد غذایی با ارزش تغذیه ای پایین را می کاهد.
نخوردن صبحانه با تمایل به خوردن مقدار غذای بیشتر از نیاز بدن در وعده های بعدی همراه می باشد که خود سبب اضافه وزن و چاقی در فرد خواهد شد. میزان پرخاشگری و افسردگی و کمبود مواد مغذی در میان دانش آموزانی که صبحانه میخورند نسبت به افرادی که صبحانه نمی خورند به مراتب کمتر است.

۲. مصرف میان وعده های سالم در ساعات بین کلاسها
میان وعده، که بعنوان مصرف مواد غذایی بین وعده های غذایی اصلی تعریف می شود، یکی از منابع اصلی دریافت کالری است. دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده هم نیاز دارند. دانش آموزان در این سنین باید برای نگه داشتن قند خون در حد طبیعی، حتما میان وعده، البته از نوع میان وعده های سالم، استفاده نمایند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز آنها در حد مطلوب باقی بماند. نخوردن میان وعده ها با کاهش قند خون در این افراد همراه می باشد که خود میتواند با پرخاشگری، عدم توجه کافی به دروس در سر کلاس و عدم تمرکز و یادگیری کافی همراه باشد.

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان لقمه نان و پنیر و گردو، انواع میوه ها (سیب، پرتقال، نارنگی، موز، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و…) و سبزیجات تازه (مانند هویج، کاهو، خیار و…) و میوه های خشک (ماننده برگه میوه ها، کشمش و انجیر خشک و مویز و توت خشک)، مغزدانه ها (مانند گردو، فندق، پسته و بادام)، شیر و بیسکویت های سبوس دار میباشد. یادمان باشد که میان وعده هایی مانند چیپس و غلات حجیم شده نه تنها ارزش غذایی کمی دارند بلکه یکی از علل اضافه وزن و چاقی در میان دانش آموزان می باشند. استفاده از نانهای محلی همچون نان های خشک و سبوس دار هم میتواند گزینه مناسبی برای مصرف میان وعده ها در میان دانش آموزان باشد.
۳. وعده ناهار دانش آموزان را اهمیت بدهید
وعده ناهار یکی از وعده های اصلی است که در تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن بخصوص برای دانش آموزان که در سنین رشد قرار دارند اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات بسیار مهم در وعده غذایی ناهار دانش آموزان، زمان مصرف آن است که نباید خیلی به تاخیر بیفتد. سفارش میشود تمام دانش آموزان وعده غذایی ناهار خویش را بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ مصرف کنند و مصرف این وعده به پس از تعطیل شدن مدرسه موکول نشود. در وعده غذایی ناهار، دانش آموزان می توانند از انواع غذاهای مرسوم در فرهنگ ایرانی استفاده نمایند مشروط بر این که میزان چربی این غذاها خیلی زیاد نباشد، از غذاهای سرخ کرده به تکرر استفاده نشود و این وعده غذایی در کنار خود حتما یک واحد لبنیات و یک واحد سبزی (مثل سبزی خوردن یا سالاد یا دو تا خیار یا گوجه) را به همراه داشته باشد. اگر دانش آموزان وعده غذایی ناهار خویش را از مدرسه تهیه میکنند بهتر است به آنها آموزش داده شود که مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها در مدرسه بعنوان ناهار به حداکثر یک یا دو بار در ماه محدود شود و بیشتر روزها از سایر غذاهای سنتی که در مدارس سرو می شود استفاده نمایند. اگر میبینید که امکان ناهار خوردن در مدرسه برای دانش آموز مهیا نیست یا دانش آموز بیشتر اوقات در مدرسه از غذاهای ناسالم استفاده می نماید بهتر است یک لقمه نان و پنیر برای وی بگذارید تا در ساعت ناهار آن را بعنوان یک میان وعده مصرف کند تا برای خوردن ناهار به منزل برسد. استفاده از انواع سالادها بعنوان وعده ناهار هم برای دانش آموزان می تواند جذاب باشد. به جهت اینکه این سالاد را بعنوان یک وعده برای دانش آموزان جا بیندازید میتوانید در این سالادها از انواع حبوبات پخته شده، کمی پنیر رنده شده و کمی گوشت مرغ هم استفاده کنید تا دانش آموز آنرا بعنوان یک وعده اصلی بپذیرد.

About Author