مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اعلام کرد تولید پانسمان زخم پای دیابتی از پرده جنینی

فست فود باز: مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ضمن تشریح اهمیت سلول های بنیادی خون بندناف به ویژه در درمان بیماریهای خونی و دستاوردهای رویان در این عرصه، در عین حال از تهیه پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی به عنوان زخم پوش برای زخم های حاد و مزمن، سوختگی حاد و زخم های پای دیابتی آگاهی داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی با اشاره به اینکه خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی است که میتوان از آن استفاده کرد، اظهار داشت: خون بند ناف در جفت در جریان است و بلافاصله میتوان آنرا جمع آوری کرد که حجمی معادل ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر دارد.
بزرگ ترین بانک خون بندناف آسیای غربی در رویانوی با اشاره به اینکه در رویان دو بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی داریم، اظهار داشت: بانک عمومی بانکی است که خانواده ها می توانند خون بند ناف را اهدا کنند تا سایر بیماران نیازمند هم از ان استفاده نمایند. در بانک خصوصی خانواده ها خون بند ناف را برای خود نگهداری می کنند. در رویان هم بانک عمومی و هم بانک خصوصی خون بند ناف را داریم. در بانک خون خصوصی یا خانوادگی بیش از ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره کردیم و در بانک خون بند ناف عمومی نزدیک به ۵ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه با این میزان ذخیره خون بند ناف، بزرگترین بانک خون بند ناف را در کشورهای آسیای غربی داریم، افزود: همینطور علاوه بر نمونه های خون بند ناف در کشورمان، نمونه هایی از خون بند ناف را از کشور های مجاور همسایه و حتی کشورهای اروپایی داریم که در ایران ذخیره می شود. ضمن این که ۴۵ دفتر نمایندگی در سرتاسر کشور داریم که پس از جمع آوری نمونه ها از سراسر کشور، به تهران منتقل شده و ذخیره سازی می شود.
ضرابی اضافه کرد: استانهای خراسان رضوی، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی و کرمانشاه بیشترین نمونه خون بند ناف را دارا هستند.
ضرابی اظهار داشت: از نمونه های خون بند نافی که تابحال ذخیره سازی شده، ۵۵ درصد نمونه ها در ارتباط با نوزادان پسر، ۴۵ درصد از نمونه ها در ارتباط با نوزادان دختر بوده و ۱۷ درصد نمونه ها حاصل زایمان طبیعی و ۸۳ درصد نمونه ها حاصل سزارین بوده است. بانکهای خون بند ناف در منطقه درحال توسعه است و ما هم تلاش می نماییم که بتوانیم ظرفیت سلولی مناسب را در کشورمان جهت استفاده بیماران فراهم نماییم.
چگونگی کاربرد سلول های بنیادی خون بندنافپیوند ۵۵ بیمار فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف رویانضرابی با اشاره به اینکه سلول های بنیادی خون ساز بند ناف در بیماری های مانند تالاسمی، کم خونی مادرزادی و سرطان ها و… کاربرد دارد، اظهار داشت: در بیماری های تالاسمی، سرطان های خون و… نزدیک به ۳۰ بیمار از نمونه های خون بند ناف رویان برای پیوند استفاده کردند. در بیماران فلج مغزی خوشبختانه از نمونه های خون بند ناف استفاده کردیم. ۵۵ بیمار که مبتلا به فلج مغزی بودند، با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف تحت پیوند قرار گرفتند. در بیماری اوتیسم ۵ بیمار را داریم که تحت پیوند با سلول های بنیادی خون بند ناف قرار گرفتند.
هزینه تا ۴۰هزار دلاری برای هر نمونه خون بندنافوی افزود: اهمیت سلول های بنیادی خون بند ناف بخصوص در بیماری های خونی به این علت است که اگر این سلول ها برای این بیماران تامین نمی شد، عملا راه دیگری برای درمان این بیماران نبود. همینطور اگر نتوانیم سلول مناسب را برای این بیماران تامین نماییم، وزارت بهداشت ناچار است که این سلول را از سایر کشورها تامین کند. حالا هر نمونه خون بند ناف بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد.
ضرابی اظهار داشت: همینطور حالا بیش از ۴۰۰ کار آزمایشی بالینی در دنیا برای درمان بیماری های مختلفی همچون ناهنجاری قلبی نوزادان، سکته مغزی، ام اس و… در زمینه سلول های بنیادی خون بند ناف در حال انجام می باشد. در ایران هم کارآزمایی بالینی را برای بیماری های مختلف انجام می دهیم. در بیماری فلج مغزی کارآزمایی بالینی را برای ۱۲۰ بیمار از سال ۱۳۹۸ شروع کردیم که دو فاز آن تمام شده و فاز سوم امسال شروع خواهد شد. تاثیرات خوبی در کودکان مبتلا به فلج مغزی دیدیم. بعضی از نظر حرکتی بهتر شدند، وضعیت بینایی، تکلم و بلع این بیماران تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است.
آغاز کارآزمایی بالینی پیوند سلول های بنیادی در اوتیسم و آرتروزوی اضافه کرد: در اوتیسم برای شش بیمار و در بیماری آرتروز کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف را شروع کردیم. برای بیماران ALS کارآزمایی بالینی تا آخر سال با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف شروع می شود. این اقدامات نویدبخش است که بتوانیم از سلول های بنیادی خون بند ناف در بیماری های صعب العلاج استفاده نماییم.
ضمائم زایمانی ارزشمندی که بعنوان زباله دور ریخته می شوندوی درباره ی پالایشگاه محصولات زایمانی نیز اظهار داشت: ضمائم زایمانی که پس از تولد نوزاد از رحم خارج می شود، بعنوان زباله دور ریخته می شود که شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده های جنین و جفت متصل به رحم بوده که هر یک از آنها در پزشکی پرارزش هستند و این ها دورریختنی نیست و قابل استفاده می باشد.
ساخت نخستین تانک نگهداری ازت مایعمدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان اظهار نمود: ما خوشبختانه موفق شدیم نخستین تانک و مخزن نگهداری اَزُت مایع را پس از دو سال مطالعه برای نخستین بار در کشورمان بسازیم که حجمی معادل ۱۸۰۰ لیتر دارد و برای نگهداری محصولات بیولوژیک در دمای منهای ۱۹۶ درجه قابل استفاده می باشد و در صنایع پزشکی، دارویی، غذایی و اعضای پیوندی و… این تانک قابل استفاده می باشد.
تهیه پانسمان زیستی از پرده جنینی برای زخم های حاد و پای دیابتیذخیره سازی بافت بندناف برای بیماری های اوتیسم، آرتروز و فلج مغزیضرابی افزود: سالانه از خروج صدها هزار دلار ارز برای خرید این تانک ها جلوگیری می شود. اساسا مراکز دیگری هم نیاز دارند که می توانیم تامین کننده نیاز سایر مراکز هم باشیم. دومین دستاورد ما تهیه پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی است که بعنوان زخم پوش برای زخم های حاد و مزمن، سوختگی حاد و زخم های پای دیابتی مورد استفاده است. با تامین نیاز داخل امکان صادرات آنرا هم خواهیم داشت. خدمت بعدی ما ذخیره سازی بافت بند ناف است و در کنار ذخیره سازی خون بند ناف ذخیره سازی بافت بند ناف هم صورت می گیرد که بزودی شروع می شود و خانواده ها می توانند در کنار خون بند ناف، بافت بند ناف را هم ذخیره کنند که برای بیماری های اوتیسم، آرتروز و فلج مغزی قابل استفاده می باشد.
ضرابی اضافه کرد: محصول دیگر ما تولید سرم خون بند ناف است که مشتق از خون بند ناف بوده و برای رشد و تکثیر سلول، کاربرد درمانی دارد. مطمئنا با تامین نیاز داخلی سرم بند ناف، ظرفیت صادراتی هم برای آن داریم. محصول دیگر ما “کول تَگ” است که تجهیزاتی است برای پایش کنترل هوشمند زنجیره تامین سرما. نمونه های خون بند ناف و محصولاتی که بعنوان محصولات بیولوژیک محسوب می شوند و حساس به دما هستند، نیاز است که در زمان انتقال، زنجیره دمایی آنها کنترل شود. سامانه ای که با همکاری یک شرکت دانش بنیان ایجاد شده، کمک می نماید که از زمان جمع آوری خون بند ناف، “کول تگ” روی نمونه بیولوژیک قرار گرفته و از زمان زایمان تا رسیدن به بانک خون بند ناف، نمونه در سلامت به بانک خون بندناف برسد.
هزینه نگهداری خون بندناف برای خانواده هاوی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره ی هزینه نگهداری خون بندناف برای خانواده ها، اظهار داشت: در بانک خون بندناف عمومی، خانواده ها نمونه را اهدا کرده و هزینه ای ندارد، اما مالکیتی روی خون بند ناف اهدایی ندارند و این نمونه می تواند در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد. اما در بانک خصوصی و خانوادگی، خانواده ها خون بندناف را برای خودشان ذخیره می کنند و هزینه ای بالغ بر ۶.۵ میلیون تومان پرداخته و سالانه هم ۲۸۰ هزار تومان می پردازند. حالا هم شرایط تقسیط و هم شرایط استفاده از تسهیلات وام وجود دارد. تسهیلاتی به صورت یک سوم نقد و بقیه اقساطی پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: به خانواده هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی و ژنتیکی دارند، سفارش می نماییم که ذخیره سازی خون بندناف را جدی بگیرند. خیلی از پیوندهایی که انجام شده، پیوندهای خواهر و برادری بوده است. برای این افراد هم شرایط ویژه ای را قرار دادیم و تاکنون هیچ کس را به علت مشکل مالی از ذخیره سازی خون بندناف محروم نکردیم. همه می توانند با هر شرایط اقتصادی از ذخیره سازی خون بند ناف استفاده نمایند.
و اما سلول های بنیادی موجود در دندان شیری و دندان عقلضرابی درباره ی نمونه برداری سلول های بنیادی از دندان های شیری نیز اظهار داشت: یکی از منابع سلول های بنیادی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، سلول های بنیادی موجود در دندان شیری و دندان عقل است. مشخص شده در ریشه دندان سلول های بنیادی وجود دارد که قدرت تکثیر خوبی دارد و برای خانواده هایی که نتوانستند سایر منابع سلولی را ذخیره کنند، می تواند منبع مناسبی باشد؛ البته میزان سلول های بنیادی بافت ریشه دندان خیلی زیاد نیست، اما از آنجاییکه قدرت تکثیر خوبی دارد، احتمال افزایش آنها وجود دارد. تلاش می نماییم که بتوانیم تا آخر سال خدمات در ارتباط با پالپ دندان را به خانواده ها ارائه دهیم.
قابلیت ذخیره خون بندناف تا ۲۵ سالمدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان افزود: تا ۲۵ سال میتوان خون بند ناف را نگهداری کرد. مشخص شده که نمونه هایی که ۲۰ تا ۲۵ سال قبل در بانکهای خون بند ناف جهان ذخیره کردند، حالا قابلیت پیوند داشته اند و بر این اساس فعلا اعلام نمودند که تا ۲۵ سال میتوان نگهداری کرد. خود ما نمونه ای از ۱۴ سال قبل را برای یک کودک مبتلا به سرطان خون استفاده کردیم.
ضرابی ضمن اشاره به ضرورت فرهنگسازی در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف، اظهار داشت: در زمینه آگاهی بخشی در جامعه شرایط مان نسبت به برخی کشورها بهتر است و سعی کردیم در جاهایی که جمعیت هدف ما یعنی مادران آبستن حضور دارند، آگاهی رسانی را انجام دهیم. با این وجود اساسا نیاز است که این اطلاع رسانی توسعه یابد. اساسا باید این کار را به شکلی توسعه دهیم. البته شاید موانعی برای این مورد هم وجود دارد. مانند مشکلات مالی که وجود دارد، اینکه بیمه ها هنوز ذخیره سازی خون بند ناف را کامل انجام نمی دهند و… ما به دنبال این هستیم که در کنار بانک خصوصی، بانک عمومی را هم توسعه دهیم، اما برای این کار یا دولت باید حمایت کند یا زیر پوشش مراکز خیریه باشد. برای اینکه هزینه توسعه بانک عمومی هزینه قابل توجهی است و رویان به تنهایی نمی تواند بانک خون عمومی را توسعه دهد.
درخواست بودجه ای از دولت برای توسعه بانک خون بندنافوی اظهار داشت: درخواست کردیم که دولت بودجه ای را برای توسعه بانک خون بند ناف اختصاص دهند. حتی در این حوزه از ظرفیت خیرین هم استفاده می نماییم. برای اینکه اگر نمونه ای را نداشته باشیم و بخواهیم از سایر کشورها بیاوریم باید بیش از ۳۵ هزار دلار برای هر نمونه بپردازیم. در عین حال در صورت توسعه، امکان صادرات این نمونه ها به سایر کشورها هم وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره ی هزینه توسعه بانک خون بندناف عمومی، اظهار داشت: هر نمونه خون بند ناف برای بانک عمومی، بیش از چهار میلیون تومان هزینه دارد. اگر بخواهیم سالانه ۱۰۰۰ نمونه هم فریز نماییم، بیش از چهار تا پنج میلیارد هزینه دارد. باید این را از منابع پایدار برای تقویت بانک عمومی استفاده نماییم.
ضرابی درباره ی چگونگی ذخیره سازی خون بند ناف، اظهار داشت: مادران آبستن از هفته ۳۴ حاملگی می توانند به سایت بانک خون بند ناف رجوع کنند و اطلاعات شان را در سایت خون بند ناف ثبت کنند. یک پرسشنامه پزشکی است که باید ثبت گردد و همه این مراحل به صورت اینترنتی قابل انجام است. اگر منعی برای قرارداد نباشد، یعنی مادر سابقه بیماری خاصی نداشته باشد، داروهای خاصی مصرف نکرده باشد، بیماری های ویروسی مانند کرونا و… نداشته باشد، قرارداد بسته می شود. در زمان انتشار کرونا یکی از مواردی که منجر گردید که نتوانیم نمونه ها را نگهداری نماییم، بحث مبتلاشدن به کرونا در مادران آبستن بود. پس از ثبت نام یک نفر بعنوان کارشناس خون گیر به خانواده معرفی می شود و به صورت ۲۴ ساعته در هر بیمارستانی در سرتاسر کشور، در زمان زایمان نمونه گیری صورت می گیرد. روند خون گیری تداخلی در روند زایمان ندارد و پس از نمونه گیری به بانک خون بند ناف منتقل شده و ما تست های کنترل کیفی و جداسازی سلول های بنیادی را انجام می دهیم. افرادی که می خواهند از خدمات بانک خون بند ناف استفاده کنند، حتما باید این کار را پیش از زایمان انجام دهند.

منبع:

About Author