نقش ویتامین C در سلامت کودکان متولد شده از مادران حامله سیگاری

فست فود باز: فست فود باز: خراسان رضوی پژوهشگران دریافتند که ویتامین C، سلامت کودکان متولد شده از مادران حامله سیگاری را بهبود می بخشد.
به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران دانشگاه علوم و بهداشت اورگان آمریکا دریافته اند که مکمل های ویتامین C برای زنان حامله که نمی توانند سیگار را ترک کنند، عملکرد راه های هوایی و سلامت تنفسی فرزندانشان را تا سن پنج سالگی بهبود می بخشد.
در صورتیکه نتایج تحقیقات قبلی نشان داده اند که ویتامین C عملکرد راه های هوایی را در نوزادان بهبود می بخشد، این نخستین مطالعه ای است که نشان میدهد بهبود عملکرد راه هوایی را می توان تا سنین پیش دبستانی حفظ کرد.
باوجود کوشش های مخالف استعمال دخانیات و کاهش مداوم سیگار کشیدن در بین جمعیت بالغ در دهه گذشته، خاصیت اعتیادآور محصولات تنباکو می تواند ترک سیگار را برای خیلی از افراد به شدت چالش برانگیز کند. حدود ۱۰ درصد از زنان آمریکایی در دوران حاملگی به سیگار کشیدن ادامه می دهند و هر ساله حدود ۴۰۰ هزار نوزاد درون رحم یا در دوران حاملگی در معرض دود سیگار قرار می گیرند.
سیندی مک اوی، استاد اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم و بهداشت اورگان و محقق اصلی این تحقیق اظهار داشت: می دانیم که محصولات تنباکو چقدر می توانند اعتیادآور باشند. برای خیلی از افراد، در صورت موفقیت آمیز بودن، می توان کوشش های زیادی را در یک دوره زمانی طولانی برای ترک سیگار انجام داد.
مک اوی بیان کرد: مهم می باشد، ما راهی برای صیانت از ریه های درحال رشد کودک داشته باشیم حتی اگر والدینشان در کوشش برای ترک سیگار باشند. این یافته ها یک راه در دسترس و مؤثر را برای اطمینان از نتایج بهینه سلامت تنفسی داخل رحم و در طول زندگی کودک شناسایی کرده اند.
مواجهه با دود درون رحم ناشی از سیگار کشیدن مادر در دوران حاملگی برای جنین درحال رشد خطرناک و با نتایج بد سلامتی همچون اختلال در رشد ریه جنین، کاهش عملکرد راه هوایی و افزایش ریسک خس خس سینه و آسم مرتبط می باشد. علاوه بر این، کاهش رشد راه های هوایی در اوایل زندگی موجب افزایش ریسک مبتلاشدن به بیماریهای جدی مادام العمر، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه می شود که هم اکنون سومین علت مرگ ومیر در سراسر جهان است.
پژوهشگران برای این تحقیق، زنان حامله را از سه مکان ثبت نام کردند؛ دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، مرکز پزشکی پیس هلث جنوب غربی واشنگتن و دانشگاه ایندیانا. زنان شرکت کننده برای دریافت ویتامین C (۵۰۰ میلی گرم در روز) یا دارونما در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده دوسوکور ثبت نام کردند.
تحلیل و بررسی های آماری نشان داد که اثر مکمل ویتامین C در زنان حامله سیگاری پیش از هفته ۲۳ حاملگی بطور مداوم منجر به عملکرد بهتر راه هوایی در فرزندان آنان در پنج سالگی می شود.
در صورتیکه یافته ها ممکنست سلامت خیلی از کودکانی را که در معرض دود داخل رحمی قرار می گیرند، بهبود بخشد، این یافته ها ممکنست نتایج گسترده تری داشته باشد. نتایج ممکنست بطور بالقوه منجر به درک بهتر و درمان هایی برای اثرات سلامتی سایر قرار گرفتن ها در معرض دود همچون آلودگی هوای داخل و خارج، بخار و حریق های جنگلی شود.
مک اوی خاطرنشان می کند: برای درک مکانیسم های بهبود و نیز تشخیص ادامه بهبود نتایج تنفسی در طول زندگی کودک، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
پژوهشگران همین طور مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان بهینه درمان ویتامین C و مراحل مورد نیاز برای تبدیل این درمان به قسمتی از درمان پزشکی استاندارد هستند.
نتایج این تحقیق این هفته در مجله JAMA Pediatrics منتشر گردید.

About Author