همه چیز درباره ی نحوه تشخیص و درمان حمله قلبی

فست فود باز: فست فود باز: حمله قلبی ناشی از نرسیدن اکسیژن کافی به عضله قلب و لطمه یا از میان رفتن قسمتی از عضله قلب به سبب انسداد در راه جریان خون عروق کرونر است، حال باید پرسید چطور میتوان حمله قلبی را تشخیص داد و آنرا درمان کرد؟.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد یا سندرم حاد کرونری، ناشی از نرسیدن اکسیژن کافی به عضله قلب و لطمه یا از میان رفتن قسمتی از عضله قلب به سبب انسداد در راه جریان خون عروق کرونر یعنی عروق تغذیه کننده عضله قلب و حاوی اکسیژن و مواد غذایی بوده که اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان بوده و اگر بدون درمان باقی بماند، کشنده است.
علایم حمله قلبی
علائم حمله قلبی شامل احساس ناراحتی در قفسه صدری مثل درد، فشار، سنگینی و سوزش، درد یا احساس ناراحتی در گردن، شانه ها، فک تحتانی، بازوها، قسمت بالای پشت قفسه صدری و شکم، احساس سبکی سر، منگی یا از حال رفتن، تهوع یا استفراغ، تعریق غیر معمول، خستگی غیر عادی و بدون توجیه، احساس اضطراب، احساس تپش قلب مثل احساس ضربان تند و سریع یا ضربان نامنظم، است.

اگر فردی علامت های حمله داشت اقدامات زیر را انجام دهد:

– به ۱۱۵ تلفن و تقاضای کمک نماید. برای مراجعه به بیمارستان خود فرد نباید رانندگی کند.

– پس از تلفن به ۱۱۵ آسپیرین بدون پوشش ۳۲۵ میلی گرم یا چهار عدد ۸۰ میلی گرم بجود یا بخورد مگر این که به آسپیرین حساسیت داشته باشد.

– اگر فرد گرفتار حمله قلبی شده، در منزل تنها است، قفل در را برای دسترسی اورژانس باز بگذارد.

– فرد باید روی صندلی راحتی بنشیند و منتظر کمک باشد.

– دستگاه تلفن نزدیک فرد باشد.
علل حمله قلبی
حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که به سبب نرسیدن اکسیژن قسمتی از عضله قلب لطمه می بیند یا از بین می رود. شریان هایی که خون و اکسیژن به عضله قلب می رسانند، عروق کرونر نامیده می شوند که تعدادشان سه عدد است و هر یک از آنها دارای چند شاخه هستند. انسداد در یکی از این سه رگ یا شاخه های آنها به کاهش یا قطع جریان خون و اکسیژن منجر می شود و به لطمه یا مرگ عضله قلب می انجامد.

علت انسداد رگ، رسوب چربی، کلسیم و مواد دیگر در جدار رگ است. این پدیده را که آترواسکلروز می نامند، سبب سخت شدن جدار رگ می شود. همانطور که رسوب در جدار لوله ها منتج به انسداد آنها می شود، این رسوبات نیز تدریجا رشد می کنند و قطر داخل رگ را کوچک می کنند و در نهایت رگ را مسدود خواهند کرد. از طرفی ممکنست سطح آنها به علتی گرفتار ترک خوردگی شده و در ناحیه لطمه دیده لخته تشکیل گردد و از این طریق جریان خون را قطع کند.
عوامل خطر زمینه ساز حمله قلبی
عوامل خطر زمینه ساز حمله قلبی عبارتند از مصرف دخانیات، دیابت، اختلالات چربی های خون مثل کلسترول بالا، مبتلاشدن به فشار خون بالا، سابقه خانوادگی حمله قلبی، کم تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب مانند مصرف نمک زیاد، چربی های اشباع و با ترانس بالا و مصرف کم سبزی ها و میوه ها، سن که شیوع حمله قلبی با افزایش سن زیاد می شود و مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.
تشخیص حمله قلبی
الکتروکاردیوگرام که به آن نوار قلب گفته می شود، کارهای الکتریکی قلب را ثبت می کند و تغییراتی که پس از انسداد عروق تغذیه کننده عضله قلب (عروق کرونر)، لطمه به عضله قلب، ضربان قلب و ترتیب و نظم آنرا نشان میدهد.

آزمایش خون برای اندازه گیری موادی است که در زمان لطمه عضله قلبی به داخل خون آزاد می شود و مقادیر این مواد، لطمه به قلب را نشان میدهد. این آزمایش ممکنست دو تا سه بار در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع علائم حمله قلبی تکرار شود.

سایر تست هایی که ممکنست پزشک درخواست کند:

اکوکاردیوگرافی: این آزمایش شبیه سونوگرافی است. در این روش موج های صوتی به داخل قلب انتقال یافته و تصاویر دریچه ها، حفره ها و چگونگی پمپ قلب را نشان میدهد.

عکس قفسه سینه توسط اشعه ایکس به انجام می رسد. این آزمایش اندازه و شکل قلب را نشان میدهد و از سویی پزشک می تواند متوجه مشکلات ریه نیز شود.

تصاویر هسته ای یا اسکن اسپکت قلب؛ در این روش مقدار کمی از مواد رادیواکتیو به داخل رگ (ورید) تزریق می شود. این ماده بوسیله خون به قلب می رسد و سپس یک دوربین یا اسکنر از جایگزینی این ماده رادیو اکتیو در داخل قلب تصویربرداری می کند و مناطقی از عضله قلب را که مواد غذایی و اکسیژن کمتری دریافت می کند، نشان میدهد. تصویربرداری در دو مرحله زمان فعالیت و استراحت به انجام می رسد. ماده رادیو اکتیو به کار برده شده ایمن است و پس از اتمام آزمایش از بدن خارج می شود.

آنژیوگرافی عروق کرونر: برای تشخیص قطعی انسداد عروق کرونر به انجام می رسد. در این آزمایش یک لوله کوچک (از مغزی خودکار کوچکتر) به داخل شریان (معمو لا از شریان رانی یا فمورال) وارد می کنند این لوله که کاتتر نامیده می شود به ابتدای آیورت یعنی محلی که عروق کرونر از ایورت منشا می گیرند، هدایت می شود و ماده حاجب داخل رگ کرونر تزریق می شود. این ماده توسط اشعه ایکس تمام رگ ازجمله تنگی ها و انسدادی اگر در طول رگ وجود داشته باشد، نشان میدهد.
درمان حمله قلبی
در صورت درد قفسه صدری پزشک نیترو گلیسرین تجویز می کند. این دارو عروق کرونر را گشاد می کند، جریان خون به عضله قلب را بیشتر می کند و درد قفسه سینه را که ناشی از کاهش اکسیژن و موادغذایی به عضله قلب است، می کاهد.

اگر حمله قلبی ثابت شود، پزشک برمبنای شرایط بیمار و امکانات موجود ممکنست از گروه دارویی به نام ترومبولیتیک ها استفاده نماید. این داروها می توانند لخته ای را که موجب انسداد رگ کرونر شده است، از بین ببرد یا حداقل اندازه آنرا کوچک کند. راه دیگر برطرف نمودن انسداد عروق کرونر در صورت امکان آنژیوپلاستی است. در این روش با یک کاتتر کوچک(یک لوله کوچک که قطر آن از مغز خودکار کمتر است) یک بالون رابه داخل رگ کرونر وارد می کنند و در محل گرفتگی رگ قرار می دهند؛ بالون را در محل بافشار مناسب باز می کنند و بدین سان رگ باز شده و برای ادامه باز ماندن رگ یک وسیله کوچک مشبک که به استنت (فنر) مشهور است در جایی که بالون زده شده است، جای گذاری می کنند.

اگر شرایط بیمار مناسب آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت نبود، ممکنست جراحی قلب باز و پیوند عروق کرونر پیشنهاد شود. در این روش جراح قلب از وریدهای پا یا یک شریان داخل قفسه سینه برای پیوند عروق کرونر استفاده می نماید. یک سر این رگ به آئورت شاهرگ اصلی متصل و سر دیگر به قسمت پایین انسداد روی رگ کرونر وصل می شود و از این طریق جریان خون به قسمت پایین تنگی برقرار خواهد شد.

صرف نظر از نوع درمان، اگر هر چه سریع تر مراجعه و درمان دریافت شود، شانس زنده ماندن بیشتر شده و شانس حمله قلبی مجدد کمتر می شود.

بعد از ترک بیمارستان بیمار نیاز به دارو دارد تا جریان خون به قلب بهتر صورت گیرد و از لخته شدن خون پیشگیری شود و حمله قلب مجدد اتفاق نیفتد. این داروها شامل کلوپیدوگرل، آسپیرین، بتابلوکر مانند متوپرولول، پروپرانولول، آتنولول، استاتین ها مثل آتورواستاتین، مهار کننده ها و… هستند.

فردی که گرفتار حمله قلبی می شود، باید شیوه های غلط زندگی را تغییر دهد و این تغییرات بسیار با اهمیت تر از مصرف داروهاست.

اگر فرد سیگار یا هر نوع دخانیات دیگر مثل قلیان مصرف می کند، باید ترک مصرف را جزء تغییرات اصلی سبک زندگی اش قرار دهد. کاهش استرس و یادگیری کنار آمدن با استرس، تغذیه مناسب مانند کم کردن نمک و چربی به ویژه چربی های اشباع و با ترانس بالا، استفاده از میوه و سبزی حداقل پنج وعده در روز، فعالیت بدنی منظم روزی نیم ساعت پیاده روی نسبتا تند طوری که ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد، اما فرد بتواند با همراه خود صحبت کند نیز باید صورت گیرد. کنترل وزن از مواردی است که فردی که گرفتار حمله قلبی شده است باید در زندگی پس از حمله قلبی مدنظر قرار دهد.
توانبخشی قلب
قبل از ترخیص از بیمارستان پزشک در مورد توانبخشی قلب با بیمار صحبت می کند و در مورد عوامل خطر بیماری عروق کرونر و حمله قلبی و سبک زندگی سالم اطلاعات کافی در اختیار بیمار گذاشته می شود. بیمار یاد می گیرد چه رژیمی داشته باشد و تمرینات ورزشی مفید، راه کنار آمدن با استرس، کنترل فشار خون، کلسترول و وزن را می آموزد. بدین سبب توانبخشی قلب پیش از ترخیص بیمار از بیمارستان شروع شده و در مراکز توانبخشی ادامه پیدا می کند. برنامه توانبخشی قلب سه تا شش ماه طول می کشد. با اجرای این برنامه احتمال حمله قلبی و بستری باردیگر در بیمارستان بسیار کم خواهد شد.
افسردگی پس از حمله قلبی
بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، افسردگی یا دپرسیون پس از حمله قلبی شایع است واز هر سه نفر بیمار مبتلا به حمله قلبی یک نفر گرفتار افسردگی می شود. باید توجه کرد که افسردگی یک بیماری است، مثل دیابت یا فشار خون بالا. علائم افسردگی عبارت است از:

– فرد احساس می کند غمگین است و دلش می خواهد به هر بهانه ای گریه کند.

– علاقه خودرا به انجام کارهای روزانه از دست می دهد.

– تغییر در اشتها و وزن پیدا می کند.

– گرفتار خواب زیاد یا اختلال خواب می شود.

– احساس بیقراری می کند، زود رنج و خمود است.

– بی انرژی است و احساس ضعف و خستگی می کند.

– احساس گناه و تقصیر و بی ارزشی می کند.

– قدرت تمرکز کم شده و نمی تواند تصمیم بگیرد.

– افکار خودکشی دارد.

– اگر فرد افسرده باشد، چند علائم از لیست فوق را در تمام روز و هر روز برای دو هفته یا بیشتر دارد.

خلق افسرده و کاهش علاقه به انجام کارهای روزانه شایع ترین علائم هستند. اگر فرد هر یک از علائم فوق را داشت به پزشک خود مراجعه کند.

منبع:

About Author