به گزارش فست فود باز، متخصص بیماریهای لثه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار داشت: جرم گیری برای سایر درمان های دندان پزشکی به عنوان درمان مادر تلقی می شود، بدین سبب جرم گیری لازم است و هیچ اثر منفی بر مینا و ریشه دندان ها ندارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سیده زهره طبیب زاده نوری، اظهار داشت: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلیلهای آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد. جرم گیری دندان ها و از بین بردن مشکلات لثه ای و ترمیم پوسیدگی های دندانی از با اهمیت ترین راه های رفع بوی بد دهان است، در حقیقت جرم گیری به عنوان درمان مادر در دندانپزشکی تلقی می شود.
وی ادامه داد: یکی از درمان های اولیه و مقدماتی برای تمام درمان های آینده دندانپزشکی، در صورتیکه بیمار جرم دندانی داشته باشد، جرم گیری است.
وی افزود: اگر دندان بیماری جرم داشته باشد، موجب می شود که بافت های پشتیبانی کننده دندان که سلامت ریشه های دندان ها را تضمین می کنند، لطمه ببینند؛ چونکه جرم موجب تجمع پلاک های میکروبی اطراف بافت های دندانی می شود و به تدریج موجب لطمه به سایر بافت های دندان نیز می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه جرم گیری کاری اساسی و اصولی در زمینه درمان بیماریهای دهان و دندان است، اشاره کرد: جرم گیری برای سایر درمان های دندان پزشکی در حقیقت به عنوان درمان مادر تلقی می شود؛ بدین سبب جرم گیری لازم است و هیچ اثر منفی بر مینا و ریشه دندان ها ندارد.
وی ادامه داد: اگر جرم گیری به درستی صورت گیرد، بافت های محافظی که در سطح ریشه هستند و در اثر جرم گیری از سطح ریشه برداشته می شوند به تدریج طی هفته های آتی و ماه های اول ترمیم می شوند و هیچ صدمه ای به بافت های پشتیبان دندان وارد نمی شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلیلهای بوی بد دهان می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، افزود: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلیلهای آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد. بعد از تشخیص، جرم گیری دندان ها، از بین بردن مشکلات لثه ای و ترمیم پوسیدگی های دندانی از با اهمیت ترین راه های رفع بوی بد دهان است.
این متخصص بیماریهای لثه، بیان کرد: زمانی که به بهداشت دندان توجهی نشود، جرم های دندان به مرور روی هم انباشته شده و حالت ناهموار و زبری به وجود می آورد در نتیجه میکروب های جدیدتر آسان تر رسوب کرده و تشکیل پلاک میکروبی بر روی جرم ها تسریع می شود و به سمت تحلیل ریشه می رود.
وی زمان انجام جرم گیری را بسته به جرم تشکیل شده در دهان دانست و اظهار داشت: اگر فردی جرم تشکیل شده داشته باشد باید جرم را در اسرع وقت بردارد و در مقابل اگر فردی بهداشت دهان و دندان مناسبی دارد، نیازی به جرم گیری ندارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه، درباره ی مراقبت از دندان، استفاده از مسواک و خمیردندان های مناسب، اظهار داشت: مهم ترین وسیله ای که برای از بین بردن پلاک میکروبی وجود دارد، مسواک زدن به روش صحیح و با خمیر دندان مناسب می باشد.
وی اظهار داشت: خمیردندان های سفید کننده به سبب دارا بودن مواد ساینده بطور معمول سطح تمیزتری را ایجاد می کنند و این درحالی است که لزوما جهت استفاده مداوم مناسب نیستد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.
وی استفاده از مسواک های نرم و متوسط، نخ دندان و خمیر دندان معمولی با سایندگی کم را سفارش کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آستانه تحمل درد در افراد متفاوت می باشد، اظهار داشت: جرم گیری بطور معمول دردناک نیست ولی اگر چنانچه آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد و جرم گیری زیر لثه ها صورت گیرد، ممکنست این عمل برای بیمار خوشایند نباشد، البته که در این موارد جرم گیری با بی حسی به انجام می رسد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در خاتمه در باره روش بروساژ دندانی، توضیح داد: یکی از روش های از بین بردن زردی و جرم های دندان پس از جرم گیری بروساژ است، بروساژ به برق انداختن دندان ها کمک می نماید و روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان هاست.

منبع:

About Author