یک مامای بیرجندی تشریح کرد؛ چالشهای شغلی ماماهای امروز

به گزارش فست فود باز، خراسان جنوبی یک مامای بیرجندی با اعلان اینکه ماماها نقش مهمی در سلامت افراد از دوران جنینی تا سالمندی دارند، اظهار داشت: دانشجویان مامایی با وجود دشواری دروس همیشه نگران آینده شغلی خود هستند.
مرضیه ترشیزی، مامای بیرجندی است که در بیست و هفتمین سال خدمتش به سر می برد در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در این سال ها در هر سه فیلد درمان، بهداشت و آموزش خدمت کردم.
وی ادامه داد: ماما نخستین کسی است که مسافر کوچک این دنیا و هدیه خدا را در آغوش مادر می گذارد و در حقیقت مامایی دیدن زیباترین اشک ها در کنار دلنشین ترین لبخندهاست.
این ماما با اعلان اینکه من به عنوان یه ماما خوشحالم که زیباترین لحظه زندگی را بارها و بارها شاهد بودم، اشاره کرد: یک ماما باید علاوه بر آگاهی کامل به دانش روز مامایی، صبور باشد.
ترشیزی افزود: درست است که ماما لحظات شیرینی را شاهد است، اما به خاطر این که مراقبت از جان دو نفر را برعهده دارد، شغل پر استرس و سختی را تجربه می کند و در حقیقت یک ماما بدون عشق و علاقه نمی تواند به کارش ادامه دهد.

وی با اعلان اینکه ماما در هنگام درد به مادر آرامش داده و در بقیه لحظات به مادر آموزش می دهد و همیشه مراقب مادر و نوزاد است، اضافه کرد: امری که به آن باور دارم این است که از انتخاب این رشته خوشنودم و خدا را شاکرم که در این راه قرار گرفتم.
این ماما افزود: مامایی بسیار لحظات خاصی دارد و انسان ها بطور معمول از گریه کسی خوشحال نمی شوند، اما ماما از شنیدن نخستین گریه نوزاد خوشحال شده و گاهی اوقات تنها یک جمله ماما چنان آرامشی به مادر می دهد که قابل تصور نیست.
وی بیان کرد: مامایی فقط پروسه زایمان را دربرنمی گیرد؛ بلکه ماما نقش مهمی در مشاوره پیش از ازدواج، دوران قبل از حاملگی و هنگام بارداری، زایمان و بعد از زایمان دارد؛ به عبارتی یک ماما از دوران جنینی تا سالمندی یک فرد نقش دارد، اما متاسفانه با وجود این همه نقش در سلامت جامعه و نسل آینده، چندان دیده نمی شود.
ترشیزی افزود: دانشجویان مامایی با وجود دشواری دروس و گذراندن واحدهای سنگین همیشه نگران آینده شغلی خود هستند چونکه واقعی نبودن تعرفه های خدمات، مشکلات همکاری ماماها با بیمه، عدم معرفی جایگاه ماما در طرح تحول سلامت، عدم تعریف سختی کار و عدم پرداخت حق ماما و نداشتن تعرفه گذاری خدمات مامایی همچون مهم ترین چالش ها و مشکلاتی است که ماماها درگیر آن هستند.
وی بیان کرد: ماماها نقش مهمی در سیستم سلامت دارند و در سلامت نسل آینده تاثیر به سزایی دارند و تا آن زمان که مسئولین به این باور نرسند و ماماها دیده نشوند مشکلات مامایی همچنان باقی است و متاسفانه هر آنچه که در روز ماما قول داده می شود فقط در مرحله نگارش باقی می ماند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، در هر لحظه، نوزاد یا نوزادانی در گوشه و کنار دنیا متولد می شوند حادثه ای که کثرت و قدمت آن سبب شده است تا عظمت این بزرگترین معجزه خلقت از چشمها پنهان بماند.
آری. تولد بزرگترین، باشکوه ترین و بحرانی ترین لحظه زندگی و قدیمی ترین تجربه بشری است و در بین مشاغل نیز مامایی یکی از قدیمی ترین مشاغل است چونکه از قدیم، عده ای از زنان بودند که به سبب تجربه بسیار و اطلاع از داروهای گیاهی و تأثیرات آنها، به زنان دیگر کمک می کردند تا وضع حمل آسان تر و ایمن تری داشته باشند.
امروز روز ماماست و امروزه مامایی دانشی است که بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و درمان استوار شده است.

منبع:

About Author