معاون بهداشت وزارت بهداشت: پیگیر توزیع شیر و لبنیات رایگان در مدارس هستیم

به گزارش فست فود باز، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری توزیع شیر رایگان در مدارس، به برنامه «هر ایرانی یک مراقب سلامت داشته باشد» برای سال جاری اشاره نمود وگفت: دولت برای این برنامه بودجه بسیار خوبی با حمایت های مقام معظم رهبری مختص کرده است و دنیا باید این مساله را ببیند که اختصاص این بودجه در شرایطی بوده که کشور در تحریم های سختی است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی روز گذشته در دیدار مشاور منطقه ای یونیسف در حوزه تغذیه اظهار داشت: در حوزه تغذیه سالم برنامه هایی در دست اقدام است که از مهم ترین آنها می توان به همکاری با نهادهای اقتصادی دولت در حوزه افزایش مصرف لبنیات در جوانان، نوجوانان و مدارس، همین طور افزایش کارهای بدنی که متاسفانه دراین زمینه عملکرد مناسبی در ۲۰ سال قبل صورت نگرفته و موجب ایجاد چاقی در نوجوانان شده که امسال دراین زمینه برنامه ریزی هایی شده تا بتوانیم با همکاری سازمان ها و نهادهای مرتبط برنامه های خودرا عملیاتی نماییم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما، تغذیه مادران حامله به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور همچون در استانهای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و قسمتی از هرمزگان است که دراین زمینه چند موسسه و سازمان همچون کمیته امداد و ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) همکاری و همراهی دارند.
معاون بهداشت در ادامه اضافه کرد: امسال بدنبال آن هستیم با افزایش اعتبار نسبت به سال قبل بتوانیم توزیع شیر و لبنیات رایگان را در مدارس داشته باشیم.
فرشیدی در ادامه گفت: دولت پروژه بسیاری مهمی را با عنوان «هر ایرانی مراقب سلامت خودش را بشناسد» در دست اقدام دارد که این برنامه برای ۵۵ میلیون نفر اجرا خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال، ۷۰ درصد جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم و با کاهش نسبت جمعیت به مراقب، به مرحله ای برسیم که مراقبان سلامت، فعالانه با خانواده در تماس باشند و پیگیر فعال برنامه های بهداشتی باشند.
وی اظهار داشت: وقتی از «سلامت برای همه» سخن می گوییم یعنی بدنبال این هستیم که از مسیر ارتقای سواد سلامت جامعه به این مساله دست یابیم؛ خانواده ها را با تغذیه سالم و بیماری هایی که از تغذیه ناسالم می باشد را به آنها بشناسانیم.
فرشیدی گفت: با همکاری نهادهای مرتبط به ویژه مجلس شورای اسلامی و با محوریت وزارت بهداشت بدنبال تغییر سبک زندگی مردم با تغذیه سالم هستیم. تغذیه عادات غذایی مردم که سال ها مردم به آن عادت کرده اند، کار بسیار دشواری است که با برنامه ریزی هایی که شده باید به این مهم برسیم و البته مردم نیز باید همراهی کنند و صدا و سیما و رسانه ها نیز در فرهنگ سازی فعالانه حضور یابند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: انتظار داریم که «یونیسف» در تامین تعدادی از اقلام و تجهیزات که متاسفانه به سبب کارشکنی تعدادی از کشورهایی که شعارهای زیبا می دهند اما به یک خط آن هم پایبند نیستند، کشور ما را یاری دهد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، خانم آشیما گارگ، مشاور منطقه ای یونیسف در حوزه تغذیه نیز در این دیدار اظهار داشت: ایران امکانات خوبی را از نظر دانشگاهی دارد و باتوجه به وجود ۶۵ دانشگاه و دانشکده پزشکی می تواند برنامه های تغذیه ای خودرا در سراسر کشور اجرا نماید.
وی به تغییر سبک زندگی نیز اشاره نمود و گفت: تغییر سبک زندگی باید از دوران کودکی صورت گیرد که اگر از سنین کودکی اتفاق بیفتد اساسا نتیجه بسیار خوبی در جامعه خواهد داشت.
مشاور منطقه ای یونیسف در حوزه تغذیه اضافه کرد: یونیسف آمادگی دارد در اجرای برنامه های تغذیه ای همراهی های لازم را داشته باشد و برای اجرای برنامه های تغذیه ای و سلامت جامعه تمامی سازمان های مرتبط باید وزارت بهداشت را همراهی کنند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند در اجرای برنامه ها موفق باشد.

About Author