کارشناس بیماری های غیر واگیر: تالاسمی شایع ترین بیماری ژنتیک ایران است

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، بوشهر کارشناس واحد بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار داشت: تالاسمی شایع ترین بیماری ژنتیک ایران است و نسبت به سایر بیماریهای هموگلوبینوپاتی (شکل غیرطبیعی هموگلوبین) مانند کم خونی داسی شکل با داشتن بیش از ۲۰۰ جهش ژنی مختلف، از ژنتیک پیچیده ای برخوردارست.
عصمت دهقانی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت با اعلان اینکه تالاسمی به ۲ شکل مینور و ماژور وجود دارد، اظهار داشت: باتوجه به ارثی بودن بیماری تالاسمی، آموزش و اطلاع رسانی مهم ترین رکن در پیشگیری و تحت کنترل در آوردن آنست و از طرف دیگر مادام العمر بودن بیماری و هزینه سنگین درمان، لزوم حمایت اجتماعی از این بیماران را باعث شده است.
وی افزود: بنا بر این فدراسیون جهانی تالاسمی برای جلب افکار عمومی از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۲ شمسی) روز ۱۸ اردیبهشت ماه را به عنوان روز جهانی تالاسمی نام گذاری کرده است.
دهقانی با اعلان اینکه چنانچه زوجی برمبنای آزمایش های انجام شده به عنوان ناقل تالاسمی شناسایی گردند، اشاره کرد: در ابتدا این زوج به مرکز خدمات جامع سلامت معرفی شده و تحت مراقبت و پیگیری قرار می گیرند.
وی همین طور تاکید کرد: این زوج نیاز است پیش از تولد فرزند خود، مبادرت به انجام آزمایش های تشخیص قبل از تولد نمایند که مرحله اول آن (تعیین جهش ژن) پیش از حاملگی و مرحله دوم (بررسی وضعیت ژنتیک جنین) در زمان حاملگی لازم است.
کارشناس واحد بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: زوج مینور در اسرع وقت پس از حاملگی نسبت به انجام آزمایش های لازم جهت بررسی وضعیت ژنتیک جنین از نظر مبتلاشدن به تالاسمی اقدام نمایند تا زمان کافی جهت انجام مراحل قانونی بعدی داشته باشند.
دهقانی اظهار داشت: شهرستان دشتستان با داشتن یک مرکز مشاوره پیش از ازدواج و بخش تالاسمی در بیمارستان ۱۷ شهریور آماده ارائه خدمت رسانی به گروه هدف برنامه تالاسمی است.

About Author