فست فود باز: فست فود باز: طبق گزارش های منتشرشده از طرف کشورهای مختلف امسال حداقل ۲۷۰ نفر در جریان مراسم حج تا کنون جان خودرا از دست داده اند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مراسم حج ۲۰۲۳ در حالی پایان یافت که بر اساس گزارش گاردین، امسال بیش از ۱.۸ میلیون زائر مسلمان در مراسم حج شرکت کردند، مراسمی که بیشتر در فضای باز و در اوج گرمای تابستان صحرای عربستان انجام شد و دمای هوا تا ۴۸ درجه سانتیگراد نیز رسید.
خیلی از افراد مسن بعد از لغو محدودیت های دوران کووید _ ۱۹ در بین زوار حج امسال حاضر بودند و در نهایت بیش از دو هزار نفر در طول سفر حج گرفتار استرس گرمایی شدند.
مقامات حج تا کنون آماری از شمار جان باختگان حج امسال ارائه نکرده اند، اما برمبنای اعداد اعلام شده توسط کشورهای مختلف که دلیلهای مرگ را ذکر نکرده اند، حداقل ۲۳۰ نفر (بسیاری از اندونزی) در طول سفر حج و تا کنون، جان خودرا از دست داده اند.
بگفته سرکنسول اندونزی در عربستان ـ بزرگترین کشور مسلمان جهان ـ، دست کم ۲۰۹ اندونزیایی در مراسم حج امسال جان باختند.
«اکو هارتونو» اظهار داشت: اینکه گفته شود تعداد زیادی از زوار اندونزیایی به سبب گرمازدگی جان خودرا از دست داده اند، نادرست است، خیلی از آنها به سبب مشکلات قلبی و تنفسی درگذشته اند. گرچه تعدادی از افراد به سبب گرمای طاقت فرسا بیهوش شده بودند.
همین طور مرگ ۱۰ ایرانی در حج امسال تائید شده است. مسن ترین زائر ایران نیز در حج جاری با ۱۱۴ سال سن بر اثر سکته قلبی درگذشت.
مقامات حج اعلام نموده اند که امسال هشت الجزایری و چهار مراکشی نیز جان باخته اند.
علاوه بر این، یک رسانه طرفدار دولت مصر گفته است هشت زائر از این کشور نیز جان باخته اند. حداقل ۳۲ زائر هندی نیز در بین جان باختگان حج امسال هستند.
قبل تر فجایع مرگباری مانند سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در سال ۲۰۱۵ میلادی همزمان با حج اتفاق افتاده که آن حادثه موجب مرگ ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ نفر دیگر شد. همین طور به فاجعه منا در سال ۲۰۱۵ می توان اشاره نمود که برخی منابع از فوت دو هزار تا هفت هزار زائر در جریان آن اطلاع دادند. با وجود این، چالش اصلی حج امسال، دمای شدید هوا و گرما بود.
عربستان در حج امسال هزاران امدادگر مستقر و بیمارستان های صحرایی را برای مساعدت با مهار خطرات و بیماریهای ناشی از گرمازدگی راه اندازی کرده بود. این بزرگترین حج از زمان پایان محدودیت های کرونا با ورود حدود دو میلیون زائر بوده است.
در ایام نخست سال جدید میلادی عاقبت پایان محدودیت های مسافرتی کرونا از طرف مقامات حج عربستان اعلام گردید و بعد از سه سال محدودیت برای مهار همه گیری کرونا، دیگر محدودیتی برای تعداد زوار حج امسال اعمال نشد.
مناسک حج امسال در حالی از تاریخ ۲۶ ژوئن تا اول جولای (۵ تا ۱۰ تیرماه) انجام شد که بنابر اعلام مقامات عربستانی امسال شاهد بزرگترین حج بعد از همه گیری کرونا بودیم.

منبع:

About Author