فست فود باز: به گزارش فست فود باز، خراسان رضوی با خوردن فلفل، لب هایت می سوزد، زبانت آتش می گیرد و غشاهای مخاطی که از ریه ها در مقابل تهدید محافظت می کنند، آبریزش بینی شما را تحریک می کنند. با خوردن فلفل، رگ های خونی منبسط می شوند و بدن شما احساس می کند که درحال آتش گرفتن است ازاین رو جهت کمک به خنک شدن بدن، تعریق شروع می شود.
به نقل از هلث، مهم نیست که میزان دمای غذای شما چقدر باشد چونکه همچنان این ادویه بدون این که به دمای غذا ارتباط داشته باشد می تواند سبب تعریق شما شود. بر مبنای گفته آموزش علوم فیشر آمریکا، دلیل تندی غذا به درجه حرارت گرمای آن نیست. تندی در غذای ما به دلیل کپسایسین است، ماده ای که به فلفل تندی می دهد.
سطح تندی یک غذا بر مبنای میزان تحریک واکنش ما به کپسایسین اندازه گیری می شود، این اندازه گیری واحد حرارتی اسکویل (SHU) نامیده می شود. بر طبق این واحد اندازه گیری، فلفل دلمه ای نمره صفر، فلفل موزی می تواند ۹۰۰ باشد و هالاپینو (هالاپینو یا هالوپینو یکی از انواع فلفل های تند بومی مکزیک است که کوچک بوده و به رنگ سبز یا قرمز دیده می شود) می تواند تا ۱۰هزار برسد. هابانرو یا فلفل هندی ۳۵۰هزار و فلفل ترینیداد اسکورپین همینطور اسپری فلفل می توانند به محدوده دو میلیون برسند و کپسایسین خالص (بر اساس ارقام منتشرشده انجمن شیمی آمریکا) ۱۶ میلیون است.
ازاین رو اگر علت تعریق ما دما نیست، چه چیزی در غذای تند وجود دارد که با خوردن آن عرق می ریزیم؟
دهان ما گیرنده های TRPV۱ دارد که گرما را تشخیص می دهد و ما را از خوردن غذاهای خیلی گرم باز می دارد. کپسایسین این گیرنده های TRPV۱ را تحریک می کند و سیگنالی به مغز می فرستد در خصوص این که ما درحال خوردن چیزی داغ و خطرناک هستیم. مغز با ارسال یک احساس سوزش به آن قسمت از دهان ما پاسخ می دهد سپس بدن همان گونه که باید به دمای گرم واکنش نشان دهد، تعریق را آغاز می کند همینطور امکان دارد متوجه شوید که هنگام خوردن غذاهای تند احساس عجله دارید به این علت که بدن شما کپسایسین را بعنوان یک تهدید اشتباه تعبیر می کند، ازاین رو هم دوپامین و هم آدرنالین را بعنوان پاسخ ترشح می کند.
کپسایسین کاملا در دستگاه گوارش ما تجزیه نمی گردد، ازاین رو وقتی درحال خروج از سیستم بدن باشد، همان سوزش را احساس خواهید کرد. به قول انجمن شیمی آمریکا، اگر تندی غذا شما را تحت تأثیر قرار داد، از مصرف آب اجتناب کنید که شعله بیشتری به آتش می افزاید. در عوض شیر بنوشید یا بستنی یا پنیر بخورید. کازئین موجود در این محصولات لبنی به دور کپسایسین می پیچد و به حذف آن از زبان شما کمک می کنند.

اگر بتوانید گرما را تحمل و عرق کنید، غذاهای تند فواید زیادی برای سلامتی دارند. طبق نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ که در نشریه Physiology & Behavior انتشار یافت، افزودن فلفل قرمز به غذا می تواند میزان کالری سوزی در روز را افزایش دهد. اگر معمولاً غذای ملایم تری می خورید، فلفل قرمز می تواند هوس شما را برای غذاهای چرب، شور و شیرین کم کند. با این وجود، جوانه های چشایی (یا پرزهای چشایی حاوی سلول های گیرنده مزه هستند که به سلول های چشایی هم معروف هستند)، شما می توانند تحمل غذاهای تند را ایجاد کنند، ازاین رو این هوس کشنده فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورد.
نتایج بررسی سیستماتیک سال ۲۰۱۲ که در نشریه Appetite انتشار یافت، نشان داد که افزودن تندی قابل توجه به وعده های غذایی می تواند به شما کمک نماید تا ۵۰ کالری اضافی در روز بسوزانید. این مورد می تواند به کاهش وزن پنج پوندی فقط طی یک سال اضافه شود. مصرف غذاهای تند همینطور می تواند چربی شکم را کم کند و به کاهش اشتها کمک نماید. در این مطالعه آمده است که این اثرات تا حدی به علت نحوه تحریک گیرنده TRPV۱ کپسایسین است.
مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ که نتایج آن در PLOS One منتشر گردید به بررسی مصرف فلفل قرمز تند و مرگ و میر در بین بیشتر از ۱۶هزار نفر در ایالات متحده پرداخت. افرادی که به صورت منظم غذاهای تند مصرف می کردند، ۱۳ درصد کاهش مرگ و میر به هر علتی داشتند.
محققان همینطور خاطرنشان کردند که فعال سازی گیرنده های TRPV۱ توسط کپسایسین از راه افزایش مصرف انرژی و تأثیر بر چربی های خون، بر چاقی تأثیر می گذارد. بر مبنای بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶ در تحقیقات ضد سرطان، کپسایسین موجود در غذاهای تند می تواند از سلول های ما در مقابل سرطان محافظت، رشد سرطان را متوقف و با بدخیمی و متاستاز سرطان تداخل ایجاد نماید.

منبع:

About Author