بازبینی ۳۱ مطالعه بین المللی نشان داد کودکان به کووید مزمن مبتلا می شوند

فست فود باز: فست فود باز: داده های تحقیقات جدید نشان میدهد که نزدیک به یک پنجم کودکان مبتلا به کووید۱۹ ممکنست همچنان علایم ماندگاری را ماه ها بعد از عفونت اولیه خود داشته باشند.
به گزارش فست فود باز به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، بازنگری ۳۱ مطالعه بین المللی نشان داد که بیش از ۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به کووید دست کم سه ماه پس از ابتلای اولیه همچنان مشکلاتی چون گلودرد، تب های مداوم، خستگی و ضعف عضلانی داشتند.
کارشناسان می گویند: این یافته ها به اطلاعات گنجانده شده در یک تصویر درحال تکامل از چگونگی تأثیر کووید روی کودکان در بلندمدت می افزاید. بگفته آنها، آن چه واضح است این است که کودکان ممکنست به کووید طولانی (کووید مزمن) مبتلا شوند و این یک اتفاق نادر نیست.
«ذوالفقار بوتا»، متخصص ارشد مرکز بهداشت جهانی کودکان در بیمارستان کودکان بیمار در «تورنتو» در این زمینه اظهار داشت: این یک عفونت بی اهمیت نیست و ما باید آنرا جدی بگیریم.
بیش از سه سال بعد از شروع همه گیری کووید۱۹، کووید طولانی یک راز باقی مانده است و اثرات آن بر کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
همین طور دکتر «ملیسا استاک ول»، رییس بخش سلامت کودکان و نوجوانان در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه «کلمبیا» در شهر نیویورک اظهار داشت: مطالعات در این خصوص در حال انجام می باشد.
استاک ول و همکارانش در دانشگاه کلمبیا قسمتی از یک مطالعه ملی بزرگ به نام «RECOVER» هستند که توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده تامین مالی شده و هدف آن درک بهتر اثرات بلندمدت کووید در بزرگسالان و کودکان است.
استاک ول تصریح کرد: بااینکه نمی توان دقیقاً اظهار داشت که چند درصد از کودکان به کووید طولانی مبتلا می شوند با اینحال شواهد نشان میدهد که رقم تقریبی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.
وی ادامه داد: این آمار واقعاً نگران کننده است برای اینکه تعداد بسیار زیادی از کودکان به کووید طولانی مبتلا هستند.
با این وجود، او اشاره کرد: فکر نمی کنم بیشتر مردم حتی بدانند که بچه ها به کووید طولانی مبتلا می شوند.
همین طور هنوز مشخص نیست که چرا تعدادی از کودکان تحت تأثیر کوویدطولانی قرار می گیرند و برخی دیگر در امان هستند.
طبق گفته استاک ول، بنظر می رسد بین شدت کووید و خطر علایم طولانی مدت ارتباط وجود دارد: کودکانی که به نوع شدیدتر این عفونت مبتلا می شوند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. با اینحال این متخصص اظهار کرده است کودکانی که عفونت های خفیف دارند یا حتی علائمی ندارند نیز می توانند به کووید طولانی مبتلا شوند.
جهت بررسی فعلی، این تیم مطالعاتی ۳۱ مطالعه انتشار یافته بین دسامبر ۲۰۱۹ و دسامبر سال قبل میلادی (۲۰۲۲) را تحلیل و بررسی کرد که شامل بیش از ۱۵ هزار کودک و نوجوان مبتلا به عفونت های تایید شده کووید۱۹ بوده است.
بگفته تیم مطالعاتی، شایع ترین علایم شامل گلودرد و تب مداوم، خستگی، مشکلات خواب و ضعف عضلانی بوده است. با اینحال کودکان – مانند بزرگسالان مبتلا به کووید طولانی- دارای مجموعه ای از مشکلات دیگر همچون سردرد، تنگی نفس و علایم گوارشی مانند اسهال و درد شکم نیز بودند.
استاک ول اظهار داشت: در این مرحله، مدیریت کووید طولانی با هدف کاستن علائم خاص کودک است.
متخصصان این مطالعه اظهار کردند: برای کودکان و والدینشان، یک سوال مهم این است که این وضعیت چقدر ادامه خواهد داشت؟ متخصصان هنوز درحال مطالعه دوره معمولی کووید طولانی هستند اما برمبنای آن چه شناخته شده است، حداقل برخی از کودکان در فاصله شش تا ۱۲ ماهه بهتر می شوند.
در همین حال فقدان مطالعات در کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم نیز مشکل دیگری دراین زمینه است. در این کشورها، با دسترسی محدود به واکسن ها و درمان ها، شیوع کووید طولانی در میان کودکان در حقیقت می تواند بیشتر باشد.

منبع:

About Author