معاون وزارت بهداشت اعلام کرد ساخت ابربیمارستان ها برای نخستین بار در دولت سیزدهم

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اعلان اینکه افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی دو سال قبل شاهد بودیم و بعد از انقلاب نخستین بیمارستان های ۱۰۰۰ تخت خوابی در این دولت ساخته شد، اظهار داشت: بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی دیگر هم در دست ساخت، طراحی و تأمین مالی است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر بهروز رحیمی در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی، اظهار داشت: سیاست ما توزیع متوازن در سیستم سلامت بدون حاشیه است. یکی از اتفاقات مثبت، گسترش زیرساخت منابع فیزیکی در سیستم سلامت بود که در عرصه بهداشت، درمان و آموزش انجام شد. افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی دو سال قبل شاهد بودیم که کاری بسیار سنگین بود و ما هم تجربه ساخت آنرا نداشتیم و بعد از انقلاب نخستین بیمارستان های ۱۰۰۰ تخت خوابی در این دولت ساخته شد.
وی ادامه داد: در طول این مدت بیش از ۱۵ هزار تحت بیمارستانی تحویل داده شد و کل تخت های ما ۱۵۰ هزار تخت است. جریان خدمت با شروع به کار کلان بیمارستان غدیر و مهدی(عج) ادامه دارد. ان شاءالله تا انتهای سال مقرر است ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر تحویل دهیم و سر جمع تا پایان امسال ۲۲ هزار تخت بیمارستانی را تحویل خواهیم داد.
وی با تأکید بر این که توسعه تخت های بیمارستانی به زیرساخت های دیگری همچون نیروی انسانی نیاز دارد، بیان کرد: کار مهم برای ما حالا توجه به حوزه بهداشت است. در این بخش تفاهم نامه ۴۰۴۰ را داریم؛ به گونه ای که ذیل این طرح، ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی شامل مراکز آموزش بهورزی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری، مراکز جامع خدمات روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، لابراتوار مرکزی، زیست پزشک و… ساخته و افتتاح می شوند. از این ۴۰۴۰ پروژه تا حالا به لطف خداوند نزدیک به ۱۶۶۰ پروژه تعیین تکلیف و تحویل داده شده است و ۳۴۰ پروژه هم همین روزها افتتاح خواهد شد.
رحیمی افزود: چندین سال از حوزه بهداشت غافل بودیم و باید به زیرساخت های آن توجه کافی نماییم. دراین زمینه جذب ۲۰۰۰ بهورز از اقدامات مثبت بود.
وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمربع در عرصه بهداشت در دست ساخت است و تا پایان هفته دولت سال آتی کل ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی را تحویل می دهیم. در حوزه درمان ۷۹ پروژه مهم بیمارستانی دیگر داریم و بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی هم در دست ساخت، طراحی و تامین مالی است. در آینده اداره بیمارستان ها می خواهیم مدیریت واحد بیمارستانی را برقرار نماییم تا مشکل ضریب اشغال تخت ها برطرف شود.
رحیمی افزود: در عرصه آموزش حدود ۱۱۵ مرکز آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی تحویل دادیم که همچون آن می توان به دانشکده پیراپزشکی تربت حیدریه، دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر، خوابگاه شهید حججی اصفهان، خوابگاه شهرهای ساوه و زنجان و… اشاره نمود. در آینده نزدیک نیز مقرر است پروژه ای در استان البرز به بهره برداری برسد که شاید نظام آموزشی در این استان را متحول کند. تا پایان سال جاری ۵۳ پروژه آموزشی و کمک آموزشی را با ۳۱۰هزار متر مربع تحویل می دهیم.
وی به سفرهای استانی ریاست جمهوری اشاره نمود و اظهار داشت: این سفرها باارزش بود برای اینکه کار مطالعاتی و کارشناسی سنگینی پیش از سفر برای آن انجام می شد و ۳۸۸ مصوبه خوب در سفرها داشتیم و یکی از الگوهای ما این است که پروژه هایی که در دل سفر قرار می گیرد را به پایان برسانیم. ۳۵ پروژه را با بهره گیری از همین ظرفیت پیش بردیم و به صورتی ۳۸۸ هزار متر مربع بنا را در این راه افتتاح نماییم. اعتباراتی که در این سفرها به انجام می رسد ۳۸ درصد در سازمان برنامه داریم که نسبت به دوره چهارساله خود عدد خوب و امیدوارکننده ای است که تکالیف ستاد وزارت و دانشگاه های علوم پزشکی از عدد ۵۰ درصد عبور کرده است که برای کمتر از ۲ سالی که از عمر این سفرها می گذرد، عدد بسیار خوبی است.
رحیمی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم توجه به سرمایه انسانی است. به سبب وضعیت خاصی که داریم حفظ و نگه داشت نیروها اهمیت ویژه دارد. با بهره گیری از ظرفیت تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری قریب ۷۰ هزار نفر از همکارانی که شامل این قانون می شدند، تبدیل وضعیت شدند و امیدواریم با طرح ساماندهی کارکنان دولت که دو سال است در مجلس روی آن کار می شود، بتوانیم این باب نیروهای شرکتی و قراردادهای نامتعارف را در سیستم سلامت را ببندیم؛ چون برای همه دغدغه به وجود می آورد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اشاره کرد: مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر نیرو از اقدامات خوبی بود که انجام شد که برای بهداشت، درمان و… خواهد بود. مدیریت کردیم که سهم بهداشت و فوریت پزشکی افزایش یابد تا کمبود نیروها جبران شود. اخیرا نیز پیشنهادی به سازمان اداری استخدامی دادیم که آن هم اصلاح محاسبه اضافه کار بود چون قیمت های اضافه کار برمبنای شرایطی که حساب می شود ناچیز است و امیدواریم این پیشنهاد پذیرفته شود تا میزان خروج این سرمایه انسانی از کشور را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش مدیران ارشد سیستم سلامت را با بهره گیری از ظرفیت مرکز تحول داشتیم و حتی ذیل گروه G۵ آموزش مدیران سلامت کشورهای دیگر را هم در دستور کار قرار دادیم.
رحیمی اشاره کرد: فاکتورهای راندمان در کشور قابل دفاع نیست و باید تلاش نماییم که سهم راندمان افزایش یابد و دراین زمینه بازبینی برخی بخشنامه ها در دستور کار قرار گرفت. از سال ۹۲ به بعد چارت وزارت بهداشت تغییر نداشته است که در آینده نزدیک بازبینی خواهد شد. باید مدلهای ارائه خدمت در سیستم سلامت تغییرات اساسی و کاربردی داشته باشد.
وی به موضوع شفافیت مالی در سیستم سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: مرکز بودجه وزارت بهداشت پایش و ارزیابی همه دانشگاه ها را انجام داد و نقاطی برای اصلاح فرایندها پیدا کردیم و سعی کردیم از خطاها و بحران های مالی جلوگیری نماییم. بیش از ۷۰ حوزه مختلف غیر از وزارت بهداشت درحال کار در سیستم سلامت هستند و باید با شرکای خود هم افزایی نماییم. سال قبل یکی از کارهای خوبی که انجام شد پایدار شدن یک درصد مالیات سلامت و یک درصد ارزش افزوده بود که از سال قبل بهتر پرداخت می شود و مشکلات حوزه بهداشت را کاهش داده است. امیدواریم با تامین پایدار منابع دیگر بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
معاون وزارت بهداشت اضافه کرد: برنامه دیگری با سازمان بهداشت جهانی در دست کار داریم که دیده بانی سیستم سلامت از زاویه منابع انسانی است؛ چون مشکل تامین منابع انسانی و انتقال افراد برجسته بین کشورها دغدغه همه است و انتقال دارایی بین کشورها اتفاق می افتد و در اجلاسیه سازمان بهداشت جهانی که فروردین ماه تشکیل شد یکی از موضوعات اساسی همین است.
رحیمی اشاره کرد: بیش از ۶۱ سفر استانی انجام شده است و قریب به ۲۰۰ شهر و شهرستان در کشور مورد بازدید قرار گرفته است و امیدواریم در این بازدیدها مشکلات را بهتر درک نماییم. روز قبل هم از مناطق مرزی بازدید داشتیم و شاهد می باشیم که حوزه بهداشت در حال ارائه خدمات است تا زائران اربعین با آرامش و سلامت به زیارت بروند.
وی ادامه داد: ۲۳۹ پروژه بیماستانی با بیش از ۶۰ هزار تخت درمانی در وزارت بهداشت در دست ساخت داریم و این برنامه آتی ما است و اولویت ما هم بسته به نیاز منطقه است. از ابتدای کار در تهران ۹۶۳۶ تخت بیماستانی را در دست ساخت قرار دادیم که بیش از ۳۰۰۰ تخت آن تحویل داده شد. از طرفی برخی پروژه ها مانند بیمارستان ۳۳۰ تخت خوابی شهریار پس از نزدیک ۳۰ سال به بالای ۹۸ درصد پیشرفت رسیده است و در چندماه آینده افتتاح می گردد. توجه ما در سیستم سلامت به یک اندازه به تمام نقاط کشور است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباب تکمیل زیرساخت های الکترونیک سازی ارائه خدمات سلامت، اظهار داشت: هرچقدر بتوانیم سطح ارائه خدمات را با بهره گیری از هوش مصنوعی ارتقا دهیم سهم هزینه ها کم شده و در عین حال دسترسی بیشتر می شود.
او اشاره کرد: سهم بیکاری در سیستم سلامت بسیار پایین است. در روزهای کرونا مجوز تمدید طرح همکاران ما در سیستم سلامت ارائه شد و عزیزان ما مردانه ایستادند و در کرونا خدمت کردند. بیش از ۳۵۰ شهید مدافع سلامت داشتیم و حتی اطرافیان پزشکان و کادر درمان هم در خطر بودند. الان دیدگاه ما این است که تمام همکاران شاغل در زمان کرونا باید همچنان در ادامه مسیر در کنار ما باشند و سهمیه برای این عزیزان درنظر گرفته شده است. برآوردهای ما نشان میدهد بیشتر این عزیزان پس از برگزاری آزمون بعید است همچنان بیکار بمانند.
وی ادامه داد: خدماتی که در سیستم سلامت ارائه می شود تعرفه منطقی ندارد همیشه تورم سیستم سلامت از تورم جامعه بالاتر است و بنا بر این است که میزان انباشت بدهی ها در سیستم سلامت بیشتر است. یکی از موضوعات مهم برای ما در اولویت قرار گرفتن پرداخت های پرسنلی است. بدهی کارانه ما تا ۱۸ ماه بود که حالا به کمتر از ۸ ماه رسیده است هرچند که همین عدد هم خوب نیست ولی تلاش خودرا کردیم که عمق بدهی کارانه ها کم شود. اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم در این دوره شروع شد و با ورود به سرانه سلامت مشکلات کمتر می شود. طی روزهای آتی هم دستورالعملی از طرف وزیر بهداشت برای اصلاح اشکالات قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ابلاغ خواهد گردید.
ادامه دارد
رحیمی افزود: رویکرد دولت سیزدهم بطور کلی اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمام بهداشتی و درمانی است. این مساله همیشه دغدغه ای در وزارت بهداشت بوده است و تعیین تکلیف این پروژه ها را در دستور کار قرار دادیم. منابع این کار هم از سفرهای استانی، منابع یک درصد ارزش افزوده، منابع اختصاصی و بودجه سنواتی و ترکیبی تامین می شود.
وی ادامه داد: قسمتی از کار ما نوسازی ناوگان بیمارستانی است؛ به گونه ای که بیمارستان جایگزین در کنار بیمارستان قدیمی بسازیم؛ البته بحث بهسازی تاسیسات بیمارستانی از امسال در دستور کار ما قرار گرفته است و مقرر است تاسیسات زیربنایی ۵۰۰ بیمارستان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه بهسازی نماییم. این کار را در قالب تفاهم نامه «۵۰۵۰» می شناسیم که ۵۰ درصد از منابع آنرا وزارت بهداشت و ۵۰ درصد دیگر را دانشگاه ها تامین خواهند کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، اظهار داشت: با پلکان هایی که در پرداخت پرسنل به ویژه جامعه پزشکی صورت گرفته، در حق همکاران و مردم ظلم شده است. در بسیاری از مناطق برای عملکرد پزشکان سقف گذاشته شده و فرد پس از مدتی به سقف می رسید و اجازه کار نداشت؛ درحالیکه مردم به خدمت نیاز داشتند. ۲ کار خوب امسال حذف سقف پرداختی به همکاران بود، ما در وزارت بهداشت اصلا چیزی تحت عنوان حقوق نجومی نداریم و ذیل قانون بودجه عمل می کنیم. سود این کار به مردم می رسد چون سطح ارائه خدمات بیشتر می شود. البته بطور کلی سقف دریافتی همکاران ما نسبت به سایر کشورها کمتر است و این مساله پنهان شدنی نیست.
رحیمی در خاتمه در مورد بودجه اجرای قانون جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده نیز اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که منابع مالی جوانی جمعیت هنوز به وزارت بهداشت اختصاص نیافته است و این درحالی است که ما تمام وظیفه خودرا انجام داده ایم ولی منابع را از داخل وزارت بهداشت تامین کردیم.

About Author