در گفت وگو با فست فود باز مطرح شد ازن دومین آلاینده مضر سلامت

به گزارش فست فود باز، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، عوارض آلاینده ازن بر سلامت را تشریح نمود و اظهار داشت: سفارش می شود در روزهایی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز است، افراد ساعات حضورشان در فضای آزاد به ویژه در ساعت ۱۲ تا ۱۶ را کاهش دهند.
دکتر جعفر جندقی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به این که آلاینده اُزن پس از ذرات معلق، خطرناک ترین آلاینده برای سلامتی انسان به ویژه برای بیماران تنفسی، قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان است، اظهار داشت: اُزن آلاینده ثانویه است و این آلاینده در اثر واکنش بین ترکیبات آلی فرار و دی اکسید نیتروژن در حضور نور خورشید تشکیل می شود.
وی ادامه داد: اُزن منجر به سردرد، سوزش چشم، گلو، تحریک مخاط، تنگی نفس و سرفه می شود. اکسیدهای نیتروژن و اُزن همین طور موجب حملات آسمی، درد قفسه سینه و افزایش ریسک مبتلاشدن به بیماری های تنفسی و ریوی می شود.
او با اشاره به اینکه طی سال ۱۴۰۰، بیست و سه روز آلاینده اُزن بالاتر از حد مجاز بوده است، اظهار نمود: مردم می توانند با رفتن به نشانی اینترنتی airnow.tehran.ir متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا و یا با نصب اپلیکیشن مربوطه در تلفن همراه، از وضعیت هوای منطقه خود باخبر شوند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خاتمه تصریح کرد: سفارش می شود گروههای حساس شامل سالمندان، بیماران قلبی و کودکان در روزهایی که غلظت اُزن بالاتر از حد مجاز است در فضای باز تردد نداشته باشند و سایر افراد نیز ساعات حضورشان در فضای آزاد به ویژه در ساعت ۱۲ الی ۱۶ را کاهش دهند.

منبع:

About Author