مطالعات نشان می دهد؛ تنهایی ریسک مبتلاشدن به بیماری پارکینسون را بیشتر می کند

فست فود باز: تحقیقات جدید نشان میدهد تنهایی ممکنست افراد را در مقابل بیماری پارکینسون لطمه پذیر کند.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، در میان بیش از ۴۹۰ هزار نفر در بیوبانک انگلستان که تا ۱۵ سال تحت نظر بودند، بنظر می رسد که تنهایی احتمال تشخیص پارکینسون را تا ۳۷ درصد می افزاید.
«آنجلینا سوتین»، محقق ارشد از دانشگاه ایالتی فلوریدا، اظهار داشت: «ارتباط بین تنهایی و بروز بیماری پارکینسون به سبب عوامل خطر ژنتیکی، بالینی یا رفتاری مشترک نبود.»
او اشاره کرد: «ما پی بردیم که میان تنهایی و ابتلاء به بیماری پارکینسون ارتباط وجود دارد، نه این که تنهایی موجب بیماری پارکینسون می شود.»
سوتین پیشنهاد کرد که عوامل مختلفی ممکنست اگرچه چرا تنهایی ممکنست خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را افزایش دهد ارتباط داشته باشد.
او اضافه کرد: «ما دریافتیم که مسیرهای رفتاری و بالینی بخش کوچکی از ارتباط را می سازند. این ارتباط می تواند به سبب سایر عوامل رفتاری و بالینی باشد که ما در نظر نگرفتیم. همین طور ممکنست مسیرهای متابولیک، التهابی و عصبی و غدد درون ریز وجود داشته باشد.»
سوتین اظهار داشت: «به نظر می رسد تنهایی با سلامت کلی بدتر مغز مرتبط می باشد، که شاید به خاطر التهاب بیشتر یا سایر فرآیندهای تخریب کننده عصبی باشد و لزوماً مختص بیماری پارکینسون نیست.»
او توضیح داد: «ممکن است تنهایی مغز را بیشتر مستعد تخریب عصبی کند، که برای برخی افراد می تواند منجر به بیماری آلزایمر و برخی دیگر به بیماری پارکینسون شود.»
برعکس، داشتن ارتباط اجتماعی ممکنست خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را کم کند. سوتین اظهار داشت: «ما این ارتباط را در مطالعه فعلی آزمایش نکردیم، اما بله، تصور می شود که ارتباط اجتماعی نقش محافظت کننده داشته باشد. تحقیقات بیشتری جهت بررسی این سوال نیاز است.»
به گفته پژوهشگران، تنهایی ممکنست منجر به احساس استرس یا ناراحتی روانی بیشتر شود که می تواند منجر به لطمه پذیری مغز شود.
از سوی دیگر، فعالیت بدنی مغز را سالم نگه می دارد و همین را می توان در مورد فعالیت ذهنی نیز گفت.

About Author