نگاهی به اهداف همایش بین المللی تهران؛ توجه به نهاد خانواده در سیستم سلامت جوامع

فست فود باز: اولین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، به میزبانی وزارت بهداشت به مدت دو روز در سالن اجلاس سران اجرا شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، یک رویداد موفق برای انتقال تجارب ایران در عرصه سلامت بود. در روز نخست این همایش بین المللی چند پنل انجام شد که در یکی از این پنل ها با موضوع حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع، جاستین هسو نماینده سازمان بهداشت جهانی ضرورت تامین مالی و اصلاحات مبتنی بر PHC را مورد تاکید قرار داد و پوشش بیمه ای ایران را نزدیک به سطح عمومی جهانی دانست و اظهار داشت: هدف از توسعه و تقویت پوشش بیمه ای کاهش هزینه های درمانی از طرف بیماران است. وی، افزایش زمینه های خدمات سلامت محور و ارتقای درمان های بیمارستانی تحت پوشش بیمه ها را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بطور کلی در ایران باتوجه به جمعیت تحت پوشش بیمه ها، اقدامات مناسبی به مردم داده می شود. نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: موضوع کلی دیگری که می توان به آن پرداخت سیاست کلی مربوط به درآمدها و ارتباط آن با افزایش یا کاهش بار بیماریها است، به مفهوم ساده تر تمرکز اصلی به مدیریت مالی دولت ها برمی گردد، هر چه اقتصاد بزرگ تر باشد عدد و رقم اختصاص یافته به درمان مردم هم بزرگ تر خواهد شد. وی، استفاده از کلان داده ها را با هدف اختصاص بودجه در درمان مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در مدیریت مالی مرحله مهم اجرا است، به این شکل که دولت ها به قوانین و روش های اجرائی نیازمند هستند و در مرحله آخر گزارش دهی و پاسخگویی مد نظر است. در بخش دیگری از این پنل، محمدرضا واعظ مهدوی کارشناس اقتصاد سلامت، به موضوع اثرات بیولوژیکی نابرابری در سلامت پرداخت و اظهار داشت: امروزه مفهوم سیاست مبتنی بر عدالت برای سیاستگذاران مفهوم ناآشنایی نیست و در ادبیات حوزه سلامت از کفایت لازم برخوردارست.
وی، ورود مفهوم عدالت در سلامت را راهکاری برای نشان دادن آثار سو بی عدالتی و کاهش نابرابری اجتماعی در سلامت دانست. واعظ مهدوی با تأکید بر این که در گذشته درآمد سرانه شاخص پیشرفت کشورها تلقی می شد، افزود: باید به سمت بسط فاکتورهای کیفی، توسعه انسانی و رفاه اجتماعی حرکت نماییم. در دومین روز همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که با حضور نمایندگان ۱۷ کشور برگزار گردید، در چند پنل تخصصی درباره ی مطالبی همچون برنامه سلامت نوزادان، تکنولوژیهای جدید و ارتقای روش های نظارت و ارزیابی برای بهبود کیفیت خدمات سلامت، تسریع در نتایج سلامت نوزادان، نقش تحول بخش بیمارستان در تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه، همسوسازی نظام آموزش حرفه های بهداشتی مطابق با نیازهای مراقبت های بهداشتی اولیه مطالبی عنوان شد. گاگان گوپتا نماینده UNICEF که درباره ی ادغام برنامه سلامت نوزادان در این کنگره سخنرانی می کرد، اظهار داشت: از تمامی همکاران بهداشتی سرتاسر دنیا و نیز سایر مسئولانی که برای افزایش سلامت مردم جهان به ما کمک می نماید تشکر می کنم، دغدغه امروز این است که چگونه از مرگ و میرهای مادران باردار، نوزادان و کودکان پیشگیری نماییم. وی وضعیت برخی کشورها در خاورمیانه و آفریقا را نامطلوب توصیف کرد و افزود: ما در میانه دوره آزمایشی هستیم ضمن این که طی پنج سال گذشته، مداخلات بهداشتی ما در منطقه تغییرات کمی داشته است. گاگان گوپتا اشاره کرد: یونیسف برای بقای کودکان و پوشش و دسترسی منصفانه همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی تلاش می کند. نماینده UNICEF با اعلان اینکه اگر می خواهیم جان و سلامت نوزاد را حفظ نماییم باید به بهداشت مادر هم توجه داشته باشیم، اشاره کرد: باید درباره ی بهداشت مادر و کودک برنامه ریزی نماییم ضمن این که یکپارچه سازی ایده ها ضروریست. حمید رواقی نماینده WHO با موضوع نقش تحول بخش بیمارستان در تقویت PHC (مراقبت های بهداشتی اولیه) سخنرانی کرد و اظهار داشت: درباره ی بیمارستان تعریف های مختلفی می شود، اما با تعریف WHO بیمارستان مکانی است که باید ۲۴ ساعته خدمات سرپایی و بستری انجام دهد. وی با اشاره به این که بیمارستان نقش متفاوتی هم برای سایر اجزای سیستم سلامت دارد، افزود: بنظر می رسد تعریف بیمارستان را باید تغییر داد به این شکل که در بیمارستان ها از طرف درمان بیماری باید به سمت رفع نیازهای سلامت مردم حرکت نماییم. گوهر واجید نیز در پنلی با موضوع همسوسازی نظام آموزش حرفه های بهداشتی مطابق با نیازهای PHC اظهار داشت: اگر به عملکرد پزشکی که مشکل بیماری را حل می کند توجه کنید، می بینید که تمامی عناصر بهداشت و سلامت و سایر کارکنان باید با او همکاری کنند و او باید نقش یک رهبر را دراین زمینه ایفا کند. وی افزود: در مباحث سلامت باید آموزش ها مبتنی بر آموزش های کاربردی باشد، در ایران این کار انجام شده است. بگفته گوهر، در حقیقت از پیشینیه های تحقیقات می شود فهمید که ایران این کار را به خوبی انجام داده و آموزش ها برای کادر بهداشت و درمان خیلی واقع گرانه بوده است؛ ضمن این که یافته ها بیان کننده این است که خیلی از چالش های آموزش مامایی در حوزه بافت اجتماعی و فرهنگی و فرهنگ مادرانه قابل توجیه است.
وی با اشاره به این که تبعیض مقابل بیماران یکی از چالش هایی است که در بعضی مطالعات به آن دست یافته ایم اشاره کرد: ما به اصلاحات آموزشی در سرتاسر دنیا برای دسترسی به عدالت در درمان نیاز داریم. حامد مصلحی نیز در این پنل با موضوع تجربه های برنامه های سلامت روان اجتماعی در جمهوری اسلامی و نقش آن سخنرانی کرد و اظهار داشت: بدون تردید عواملی اجتماعی مثل عدم امنیت، فقر و تبعیض اجتماعی همچون عوامل مؤثر بر سلامت است چونکه بدون آن نمی توان به سلامت عمومی فکر کرد. وی به تأثیر فاکتورهای حوزه بهداشت بر سلامت عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: فقر در ارتباط مستقیم با فاکتورهای سلامت است، در ایران تأثیرگذاری کلان توسط شورای عالی امنیت و غذا به انجام می رسد و این ساختار مهمی است اما برای ما که در واحد اجرائی هستیم و با مردم مستقیماً در ارتباط هستیم تأثیر این عوامل بر شاخص سلامت به خوبی قابل لمس است. مصلحی در ادامه با اعلان اینکه دستاوردها سلامت محور ایران مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اشاره کرد: در چهار سال قبل مراکزی را بصورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم و اثربخشی آن در سطح آزمایشی سنجیده شده، در این مراکز با اهمیت ترین محورهای نیازمند مداخله موضوعات مربوط به اصلاح سبک زندگی، اختلالات روانشناختی و تغذیه است که نیاز به آموزش با هدف ارتقای سطح سلامت دارد. وی با اشاره به نیازهای مختلف افراد لطمه دیده اظهار داشت: به عنوان مثال فردی که همسرش زندانی است به صرف آموزش رایگان مشکلش برطرف نمی گردد، این افراد مشکلات زیادی دارند که با کمک مددکاران، دولت ها و در بخشی مشارکت های مردمی، تا حدودی این مشکلات مرتفع و یا تسهیل می شود. مصلحی با اعلان اینکه برای رفع مشکلات و برقراری عدالت در سلامت باید اراده تحولی وجود داشته باشد اشاره کرد: این اراده از بالاترین سطح سیاسی تا پایین ترین سطح باید باشد تا این برنامه ها امکان عملیاتی شدن داشته باشند. در آخر اولین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، شرکت کنندگان در اطلاعیه ای اعلام کردند؛ متعهد می شویم برنامه های سلامت خانواده را که ارتباط مستقیم با شبکه بهداشتی دارد، بوسیله ارائه مراقبت های یکپارچه PHC تقویت کرده و توسعه دهیم.

About Author