متخصصان می گویند؛ تاثیر رژیم غذایی بر حفظ سلامت روده ها

فست فود باز: ما با رژیم غذایی خود، علاوه بر تغذیه خودمان، میلیاردها باکتری، ویروس و قارچ های در حال زندگی در بدن مان را که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند هم تغذیه می نماییم.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، میکروبیوم های روده وظایف متعددی نظیر تجزیه مواد خوراکی که قابل هضم در بدن نیستند را انجام می دهند. عوامل مختلفی بر میکروبیوم روده تاثیر می گذارند که از آن جمله رژیم غذایی ما بعنوان یکی از اصلی ترین موارد اثرگذار بر سلامت روده شناخته می شود.
به گفته محققان، ما می توانیم با عنایت به رژیم غذایی مان، در میکروبیم های روده تعادل بوجود آورده و سلامت گوارشی خوبی داشته باشیم.
فیبر رژیمی حاصل از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و غلات سبوس دار بهترین سوخت برای باکتری های روده تلقی می شوند. فیبر باعث تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می گردد روده را تغذیه کرده، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده، و به جلوگیری از التهاب کمک کرده و در نتیجه خطر مبتلا شدن به سرطان کاسته می شود. بنابراین، هرچقدر فیبر بیشتری مصرف نماییم، باکتری های بیشتر هضم کننده فیبر در روده مان تشکیل می شوند.
رژیم غذایی کم فیبر که عموما متشکل از مواد غذایی فرآوری شده است به معنای سوخت کمتر برای باکتری های روده بوده و در حقیقت این باکتری ها تا زمان مرگ گرسنه باقی خواهند ماند.
همچنین مواد خوراکی سرشار از چربی رژیمی همچون شیر پرچرب و نوشابه های پرقند هم با کاهش تنوع باکتریایی مرتبط هستند.
مواد غذایی حاوی پروبیوتیک هم بسیار برای حفظ سلامت باکتری های روده مهم هستند.