تاکید سازمان ملل بر ضرورت پیروی از حکم دادگاه بین المللی دادگستری در ارتباط با تحریم های ایران

فست فود باز: سخنگوی سازمان ملل از کشورها، ازجمله آمریکا خواست تا از حکم دادگاه بین المللی دادگستری برای رفع موانع صادر کردن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران پیروی کنند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، فرحان حق سخنگوی سازمان ملل در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه دادگاه بین المللی دادگستری سال قبل حکم داد که کشورها باید موانع صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را بردارند اما حالا ۱۵ کودک ایرانی مبتلا به بیماری “ای بی” به علت تحریم های آمریکا جان خویش را از دست داده اند، اظهار داشت که کشورها باید از این حکم تبعیت کنند.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، وی خاطرنشان کرد: طبق یک قانون، ما از تمام کشورهای عضو می خواهیم تا از احکام صادر شده از جانب دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) پیروی کنند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، چندی است که بحث کمبود پانسمان های مورد نیاز بیماران پروانه ای خبرساز شده است. به قول سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه “ای بی” ۱۵ نفر از کودکان پروانه ای به علت همین کمبودها که ناشی از تحریم های آمریکایی است، جان باختند.
هاشمی همینطور با ابراز تاسف از اعمال تحریم ها بر ملزومات پزشکی بیماران ای بی، اعلام نموده بود که “اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به ای بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام شان متحمل می شوند. بیماران ای بی، بی نهایت به این پانسمان نیازمند هستند و متاسفانه برای آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان ها، مجبور هستیم از پمادهای ترکیبی و گاز وازلینه های چرمی استفاده نماییم، این در شرایطی است که تمام این پانسمان ها یک دهم تأثیر پانسمان میپلکس را ندارند. “
در همین رابطه، دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا با اشاره به وضعیت تامین پانسمان میپلکس برای بیماران ای بی، اظهار داشت: در این شکی نیست که تحریم های غیر انسانی و ناجوانمردانه آمریکا وجود دارد. آنها ادعا می کنند که غذا و دارو مورد تحریم قرار نگرفته، اما این دروغی است که از جانب آمریکایی های مطرح می شود.
گفته می شود یک شرکت سوئدی تنها تولید کننده پانسمان های میپلکس در دنیاست که به علت تحریم های آمریکا صادرات آن به ایران را متوقف کرده است و از آنجایی که سهمیه کشورها برای دریافت این پانسمان های خاص محدود است، ایران بای تامین آنها از طرق دیگر با مشکلاتی روبرو است.

منبع:

About Author