فست فود باز: با توجه به گستره وسیع دانش تولید شده در یک زمینه خاص، ضروری است دانش‏ آموزان بتوانند از منابع دیگر برای دستیابی به اطلاعات مرتبط با موضوع درس استفاده کنند.

کتابهای درسی مهم ترین منابع یادگیری دانش ‏آموزان در نظامهای آموزشی به شمار می‌روند. با این حال، با توجه به گستره وسیع دانش تولید شده در یک زمینه خاص، ضروری است دانش‏ آموزان بتوانند از منابع دیگر برای دستیابی به اطلاعات مرتبط با موضوع درس استفاده کنند. با این هدف، پرسشهایی در متن یا انتهای برخی از درسهای دوره تحصیلی طراحی شده‏ که دانش‌آموزان برای پاسخگویی به آنها ناچارند به منابعی خارج از کتابهای درسی مراجعه کنند. از این رو تعدادی از دبیران مطرح و با تجربه در رشته تدریس خود زحمات زیادی را متحمل شدند و به تالیف کتاب های کمک آموزشی پرداختند و باعث رشد و شکوفایی دانش آموزانی شدند که در پی جواب هایی بودند که با پرسش و پاسخ مستقیم از دبیران خود متوجه مطالب مورد نیاز خود نمی شدند قابل به ذکر است که در قبولی کنکور و داشتن رتبه بالا هم نقش موثری داشتند. بانک کتاب بیستک هم به عنوان مرجع اصلی ارسال رایگان همه کتاب های کمک آموزشی در حال خدمت رساندن به دانش آموزان می باشد.
کتاب های درسی مدرسه سعی در ارائه مفهوم مطالب به دانش آموزان دارد اما برای تمرین بیشتر و کسب آمادگی کافی برای امتحانات و آزمون ها کافی نیستند بنابرین هر دانش آموزی در کنار هر درسی به کتاب های کمک درسی مراجعه می کند و کتاب های کمک درسی نقش کمکی برای یادگیری دروس را دارند امروزه دانش آموزان برای هر کتاب درسی حداقل یک کتاب کمک آموزشی خریداری می کنند. معمولا معیارهای دانش آموزان برای انتخاب یک کتاب ممکن است بر اساس توصیه معلم یا شخصی موفق در مقطعی بالاتر باشد یا دلایل دیگر. اما آیا براستی آیا ملاک خرید یک منبع کمک درسی باید توصیه شخصی دیگر باشد؟ معیار درست برای انتخاب منبع کمک درسی چه چیزی است؟ در هنگام انتخاب منبع کمک درسی به چه مواردی باید توجه شود؟ همه این سوالات نشان می دهد که انتخاب نوع کتاب کمک درسی مسئله ای است که نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. در زیر سعی داریم ملاک ها و معیارهایی صحیح برای خرید کتاب کمک درسی به شما بدهیم.
 

منابع کمک درسی

آنچه که از آن با نام کتاب کمک درسی نام میبریم انواع متفاوتی دارد و در ابتدا این منابع را بسته به نوع کاربرد و نوع مطلب درون آن طبقه بندی می کنیم. دلیل طبقه بندی کتاب ها، لزوم اختصاص هر گروه کتاب به گروهی خاص از دانش آموزان با سطحی مشخص است.
 
 1) کتاب های آموزش
 کتاب های آموزش کتاب هایی هستند که مطلب را در سطحی پایین و زبانی ساده به دانش آموز توضیح می دهند در صورتی که شما در فهم مطلب مشکل دارید و احساس می کنید نیاز دارید با زبانی ساده مطلب را یاد بگیرید به سراغ این کتاب ها بروید.
 2) کتاب های تست
 کتاب های تست معمولا دربردارنده تست های کنکور و تست های تالیفی هستند این کتاب های شامل درسنامه و پاسخ نامه هستند و دانش آموزان پس از آنکه مطلب را خوب یاد گرفتند به وسیله این کتاب ها به تست زنی و تمرین بیشتر می پردازند.
 3) کتاب های تشریحی (با پاسخ یا کتاب کار)
 در صورتی که میخواهید برای امتحانات مدرسه یا امتحانات نهایی آماده شوید استفاده از کتاب های تست برایتان کافی نیست زیرا نوشتن پاسخ یک سوال به صورت تشریحی با حالت تستی متفاوت است و ممکن است شما سوالات تستی را خوب پاسخ دهید اما در پاسخ گویی به سوالات تشریحی ضعف داشته باشید و دلیل آن نیز به سبب سبک متفاوت پاسخ گویی به سوالات تشریحی می باشد که می بایست به صورت استاندارد و توضیحات کافی ارائه شود بنابرین برای آمادگی در امتحانات تشریحی از این کتاب ها استفاده کنید. با توجه برای آمادگی در امتحانات تشریحی از کتاب کار یا کتاب با سوالات تشریحی و امتحانات مدارس یا امتحانات نهایی استفاده کنید.
 4) کتاب های موضوعی
 در میان کتاب های کمک درسی بعضی کتاب های کمک درسی نیز برای موضوعاتی خاص به چاپ میرسند به عنوان مثال ممکن است فرمول های یک درس برای کنکور در یک کتاب به صورت خلاصه وار گنجانده شود یا اینکه آرایه های ادبی یا املا یا قرابت معنایی از درس ادبیات فارسی یا لغات درس عربی یا انگلیسی در کتاب هایی جدا گنجانده شود.

About Author