به گزارش فست فود باز دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که لوزالمعده، انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن نمی تواند به صورت موثر از انسولین تولید شده، استفاده نماید.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، با گذشت زمان دیابت می تواند به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه ها و اعصاب صدمه برساند. دیابت خطر مبتلا شدن به بیمای های قلبی و سکته مغزی را زیاد می کند. همینطور با کاهش جریان خون و صدمه های عصبی در پا، احتمال زخم پای دیابتی، عفونت و نیاز احتمالی برای قطع اندام افزایش می یابد.

یکی از عوارض دیابت می تواند کوری چشم باشد که به علت صدمه طولانی مدت به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم رخ می دهد. یک درصد از کوری جهان را می توان به دیابت نسبت داد. دیابت از علل اصلی نارسایی کلیه هم هست. خطر کلی مرگ در بین افراد مبتلا به دیابت حداقل دو برابر خطر مبتلا شدن به همسالان خود بدون دیابت است.

چگونه می توان بار بیماری دیابت را کاهش داد؟

ثابت شده است که تغییرات ساده در سبک زندگی در جلوگیری یا به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع ۲ موثر است. برای کمک به پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ و عوارض آن موارد زیر را رعایت کنید:

– دستیابی به وزن نرمال بدن و حفظ آن.

– افزایش میزان فعالیت بدنی؛ به صورتی که حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به صورت منظم حداقل پنج روز در هفته باید صورت گیرد. فعالیت بدنی بیشتر هم برای کنترل وزن لازم است.

– پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل سه تا پنج واحد میوه و سبزی ها در روز و کاهش مصرف قند و چربی های اشباع

– اجتناب از مصرف دخانیات و سیگار کشیدن که خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را زیاد می کند.

باید توجه کرد که تشخیص زودهنگام دیابت می تواند از راه آزمایش خون که نسبتاً ارزان است، صورت گیرد. درمان دیابت هم شامل پایین آوردن قند خون، کنترل عوامل خطر شناخته شده ای که به عروق خونی صدمه می رسانند و ترک مصرف دخانیات برای پیشگیری از عوارض مهم دیابت هم مهم می باشد.

بنابر اعلام دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، همینطور مداخلات امکان پذیری که سبب صرفه جویی در هزینه های افراد دیابتی می شود، عبارتند از کنترل قند، کنترل فشار خون، مراقبت از پا، کنترل چربی خون، غربالگری برای نشانه های اولیه بیماری های کلیوی در رابطه با دیابت و… که این اقدامات باید توسط یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم همراه با حفظ وزن طبیعی بدن و اجتناب از مصرف دخانیات پشتیبانی و حمایت شود.

About Author