رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تشریح کرد: مبتلایان واقعی در سمنان چقدرند؟ هنوز کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها پر شده

به گزارش فست فود باز ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به پذیرش بیماران کرونایی در چهار بیمارستان شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه، اظهار داشت: هنوز کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت این بیمارستان ها پر شده است.
دکتر نوید دانایی در گفتگو با ایسنا از بیمارستان شفا و کوثرسمنان، معتمدی گرمسار و ولایت سمنان بعنوان چهار بیمارستان پیشبینی شده برای پذیرش مبتلایان به کروناویروس نام برد و اظهار نمود: بیمارستان کوثر بعنوان بیمارستانی که بیشترین پذیرش بیماران را دارد هنوز ۳۰ درصد ظرفیت آن پر شده ضمن اینکه در سایر بیمارستان ها و همچون ولایت و معتمدی کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها پر شده است.
وی از انتقال بیماران غیرکرونایی بیمارستان کوثر به بیمارستان های امیر و دیگر بیمارستان های سمنان اطلاع داد و اضافه کرد: بخشی از بیماران دیگر بیماری ها هم در همان بیمارستان کوثر ماندند. البته بیماران بخش جراحی و بخش داخلی را به دیگر بیمارستان ها منتقل کردیم با این همه بیشتر از دوسوم ظرفیت خالی است.
مبتلایان واقعی در استان چقدرند؟
دکتر دانایی با اشاره به آمار واقعی مبتلایان به کروناویروس در این استان تصریح کرد: آمار اعلام شده مربوط به کسانی است که جواب آزمایش آنها از تهران آمده و مثبت اعلام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه آمارهای واقعی مبتلایان بیشتر از آمار اعلام شده است اضافه کرد: خیلی از مبتلایان امکان دارد آزمایش ندهند و آزمایش عموما مربوط به افراد بیمار و بدحال است بنابراین اینکه تا روز گذشته مبلایان ۱۰۳ نفر در شهرستان های تحت پوشش اعلام شده مربوط به آنهایی است که جواب آزمایش آنها دریافت و مثبت اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه مقایسه آمار با جمعیت استان و یا دیگر استان ها کار درست و علمی نیست افزود: اصولا پس از شیوع یک بیماری، پس از مدتی دیگر آزمایش ها و نمونه گیری ها انجام نشده و درمان برپایه علایم بالینی بیمار شروع می شود چون که نمی توان درمان فرد بیمار را به پس از دریافت جواب آزمایش موکول کرد.
دانایی با اشاره به اینکه در شرایط ایده آل و در کشورهای پیشرفته هم فرایند اعلام جواب آزمایش زمان بر است افزود: کادر درمانی نمی توانند فرایند درمان را تا رسیدن جواب تست ها به تاخیر بیاندازند و از همین رو است که برپایه علایم بالینی کار درمان بیمار شروع می شود.
وی. با اشاره به اینکه در ابتدای یک اپیدمی آزمایش ها به صورت کامل انجام می شود اظهار داشت: پس از شیوع یک بیماری دیگر به صورت سندرومیک فرایند درمان آغاز می شود کمااینکه هم اکنون هم ما به صورت سندرومیک کار درمان مبتلایان آغاز می نماییم.
عین آمار دریافتی از تهران را اعلام می کنیم
این عضو هیئت علمی علوم پزشکی استان با رد برخی شایعات در مورد غیرواقعی بودن آمارهای اعلام شده تصریح کرد: هم اکنون عین آمار اعلام شده از تهران و به هر میزان که جواب تست ها از مرکز به استان ارسال می شود آمار مبتلایان به کووید۱۹ در استان اعلام می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت استان سمنان از خیلی از استان ها بهتر است افزود: انتظار می رود که مردم به سفارش های وزارت بهداشت توجه جدی داشته باشند تا بتوانیم شرایط را کنترل نماییم.
دانایی با اشاره به اینکه عمده تجهیزات بهداشتی همچون لباس، ضدعفونی و ماسک و… در استان تولید می شود اضافه کرد: خوشبختانه ما از بهمن ماه و با انتشار کرونا در چین برای شرایط امروز پیشبینی های لازم را داشته ایم و از همین رو در مقایسه با دیگر استان ها شرایط بسیار بهتری داریم.
هیچ کادر درمانی از نبود لباس، ماسک و تجهیزات مورد نیاز گله ای ندارد
وی با اشاره به اینکه هیچ کادر درمانی در استان از نبود لباس، ماسک و تجهیزات مورد نیاز گله ای ندارد اظهار داشت: حدودا به جز ماسک n90 همه محصولات دیگر را خود در استان تولید می نماییم و هیچ کمبودی هم در استان نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه میزان تلفات در استان تفاوتی با دیگر استان ها ندارد اظهار داشت: با عنایت به مسن بودن جمعیت استان و وجود ۴ درصد جمعیت بیشتر سالمندی در استان انتظار داشتیم که شرایط در استان با خطرات بیشتری همراه باشد اما خوشبختانه تلاشهای همکاران ما موثر بوده و روند درمان مبتلایان در استان در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه هرگونه تصمیم در مورد تعطیلی برخی مراکز یا ادارات با ستاد ملی مقابله با کرونا است اضافه کرد: از نظر قانونی ستاد استانی نمی تواند در این ارتباط تصمیم گیری کند.

About Author