جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا روحانی: آخر مشخصی برای کرونا نداریم

به گزارش فست فود باز رئیس جمهور پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور را مدافعان پرنشاط میدان سلامت خواند و با تاکید بر اینکه کسب و کارها و اقتصاد کشورهمزمان با روند مبارزه با ویروس کرونا، باید فعال باشند و راه دومی نداریم، اظهار داشت: سقف و خط قرمز ما در مبارزه با بیماری کرونا، توان کشور برای حفظ سلامت و امور درمانی است و اپیدیمی باید همیشه زیر این خط قرمز و توان بخش سلامت کشور باشد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اشاره به اینکه فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه های صدمه پذیر متمرکز شده است، تصریح کرد: دوره اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود و نمی دانیم آخر آن چه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل های بهداشتی با دقت مراعات شوند.
رئیس جمهور همینطور از تداوم عرضه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند تا آخر سال اطلاع داد و اظهار داشت: تأمین نیازمندی های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، عرضه خدمات ضروری به جامعه، تأمین کالاهای ضروری و اساسی و عرضه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت می باشد که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می رود.
روحانی با اشاره به گزارش عرضه شده در این نشست در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری در کشور اظهار داشت: بر طبق این گزارش یکهزار و ۲۰۰ مرکز در سرتاسر کشور برای نمونه گیری و آزمایش از افراد آماده فعالیت هستند همینطور ۱۷هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت هم در سرتاسر کشور آماده عرضه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم است که این افتخاری بزرگ برای کشور بشمار می رود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه فعالیتهای علمی و تحقیقاتی و کارآزمایی های بالینی در این زمان در حال انجام بوده و بر مبنای آمار، در قالب این فعالیتها تابحال یک هزار و ۹۹ بیمار مورد تحقیق قرار گرفته اند، اظهارداشت: خوشبختانه کادر درمانی کشور نه تنها در مقام عمل و عرضه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران فعال بوده بلکه در زمینه علمی تلاشهای بسزایی را انجام داده و این در حالیست که ایران در زمینه رتبه علمی در جهان مقام پانزدهم و در منطقه و جهان اسلام در رتبه اول قرار دارد.
روحانی با اشاره به اینکه هم اکنون دو دارویی که برای درمان کرونا موثر بوده در کشور شناسایی شده و در حال استفاده از آن هستند، اظهار داشت: از دیرباز بخصوص در سال های اخیر جایگاه بخش بهداشت و درمان کشور در دنیا قابل توجه بوده است بگونه ای که روزگاری مردم در نوبت اعزام به اروپا و آمریکا برای معالجه بودند، اما امروز خیلی از افراد برای معالجه به ایران سفر کرده و حتی برخی عمل های جراحی مانند پیوند اعضا در ایران به بهترین شکل انجام می شود.
رئیس جمهور با اشاره به تلاش بخش بهداشت و درمان در مقابله با کرونا و تلاشهای دستگاههای ذیربط برای تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی اضافه کرد: هم اکنون یک هزار سی تی اسکن در مراکز درمانی کشور تجهیز شده و ۴۰ سی تی اسکن جدید هم برای بیمارستانها آماده شده است و این نشان از تلاش بخش بهداشت و درمان کشور و مدافعان پرنشاط میدان سلامت دارد.
روحانی تصریح کرد: حالا باید به این نکته توجه نمایند که این اپیدمی طولانی مدت خواهد بود و آخر مشخصی برای آن تا زمانی که بتوانیم به واکسن مورد تایید دسترسی پیدا نماییم، وجود ندارد و نباید در ذهن مردم اینطور تصور شود که با احتیاط و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل ها این مشکل تا ۱۵ روز یا یک ماه دیگر حل می شود؛ این تصور باید به صورت کامل از جامعه حذف شود.
رئیس جمهور افزود: تمامی دستورالعمل های بهداشتی باید برای مدتی طولانی از جانب همه مراعات شود و این شامل شستن دست و استفاده از ماسک در همه مکان ها و برای مدت طولانی خواهد بود.
روحانی اظهار نمود: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمع های طایفه ای و قبیله ای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسم ها اجتناب کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تایید کند، باید ادامه داشته باشد.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست در خصوص افزایش شیوع و ابتلای بیماری در منطقه ای به خاطر برگزاری یک مراسم عروسی اظهار داشت: همه باید رعایت نمایند چون که افزایش شیوع بیماری در یک منطقه، خسارت های اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.
روحانی اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند آنچه برای آینده مدنظر قرار می دهند نباید محدود به یک هفته یا یک ماه باشد بلکه باید برای چند ماه و حداقل تا آخر سال مراقبت ها ادامه داشته باشد و این می بایست مبنای جامعه و فعالیتهای اجتماعی باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ابعاد جدید این ویروس هر روز بیشتر مشخص می شود، اظهار داشت: زمانی این امید در جامعه بود که با رسیدن به فصل گرما این ویروس از بین خواهد رفت و یا شایع شده بود که این ویروس خود به خود ضعیف خواهد شد اما این ویروس با وجود گرما هم از بین نرفت و از لحاظ علمی این مطالب به اثبات نرسید.
روحانی با اشاره به اینکه نباید به واسطه امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققان آنرا تایید نمی کنند برنامه ریزی و اقدام نماییم، اظهار داشت: این در حالیست که در جامعه چاره ای جز ادامه فعالیت کسب و کارها و تولید و انجام رفت و آمد مردم در حد نیاز جامعه و همزمان مبارزه با ویروس کرونا، نداریم.
رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه ضدانقلاب اینطور تبلیغ می کنند که باید همه فعالیت ها تعطیل شده و بعضی از رسانه های داخلی هم سخنان آنان را تکرار می کنند درست نیست؛ باید فعالیتهای مردم که در رابطه با زندگی و کسب و کار آنها و مسائل فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت و عبادت و دعا در مساجد، با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.
روحانی تصریح کرد: چند اصل را باید همگان رعایت کنند؛ اول نظافت شخصی و در راس آن شستن دست ها و دوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در جامعه است؛ هم اکنون مثل گذشته چند خانواده نباید به صورت همزمان دور هم جمع شوند و همه افراد برای حضور در جامعه و اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند.
رئیس جمهور افزود: تجمع و اجتماعاتی مانند عروسی، عزا و تجمعات مرسوم فامیلی و طایفه ای را باید کنار بگذاریم.
روحانی با تاکید بر اینکه برای انجام فعالیتهای اجتماعی باید در وهله نخست از فضای مجازی استفاده نماییم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد، اظهار داشت: همه بخش ها باید شرایط را برای دریافت خدمات از راه این فضا برای مردم فراهم نمایند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت بخش سلامت کشور امروز در فضای مجازی انجام می شود اظهار داشت: باید در سایر بخش ها نظیر بخش آموزش هم فعالیت ها در فضای مجازی تا حد ممکن صورت گیرد و بخش هایی که لزوم دارد که حضوری باشد با رعایت پروتکل ها به انجام برسد.
روحانی با تاکید بر اینکه باید با اضطراب و شایعه پراکنی در جامعه مبارزه نماییم و بیخود مسائل را بزرگ جلوه ندهیم، اظهار داشت: توان کشور برای انجام امور درمانی بعنوان سقف فعالیت ها در کشور بشمار می رود که این شامل امکانات بیمارستانی شامل دستگاه تشخیص، تخت های آی. سی. یو، دستگاه ونتیلاتور می شود.
رئیس جمهور اضافه کرد: این توان سلامت در جامعه است که باید اپیدمی همواره پایین تر از آن باشد یعنی اگر خدای ناکرده در کشور ما در شهری توان سلامت ۱۰۰ و میزان اپیدمی ۹۵ بود باید نگران باشیم اما اگر توان در منطقه ای ۱۰۰ و بیمار ۵۰ است نگرانی ندارد و باید تلاش خویش را انجام دهیم.
روحانی اظهار نمود: نباید مردم را مضطرب و نگران نماییم و این در حالیست که مردم هم باید دستورالعمل ها را مراعات کرده و تلاش نماییم که آنها گرفتار وسواس نشوند و در حدی معقول مسائل را در جامعه پیش ببریم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در این شرایط حساس وظایفی بر عهده دارد که به خوبی آنها را دنبال می کند، اظهار داشت: وظایف مهم دولت را می توان به چهار بخش تقسیم کرد؛ اول تأمین آنچه برای بهداشت و درمان مورد نیاز است که خوشبختانه تمامی آنچه امروز برای بخش بهداشت و درمان نیاز داریم در داخل تولید شده و کمبودی در این راستا نداریم و فعالیتهای علمی و تحقیقاتی هم به خوبی دنبال می شود.
روحانی با اشاره به اینکه دولت در این حوزه کوتاهی نکرده و انبارها و ذخایر، مملو از وسایل مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان است، اظهار داشت: دولت تمامی تلاش خویش را برای ادامه روند فعالیت در مرزها و روابط با دیگر کشورها با رعایت پروتکل ها انجام داده است؛ کما اینکه آنچه دولت در ارتباط با خود در زمینه تغییر ساعات کاری و رعایت پروتکل ها، آنچه لازم بوده انجام داده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: وظیفه دوم دولت عرضه خدمات ضروری به مردم شامل آب، برق، گاز و امنیت بوده است که در این راستا فعالیت در همه بخش ها با رعایت دستورالعمل ها انجام گرفته و در شرایط خوبی قرار داریم بگونه ای که روزانه یک خدمت جدید به مردم در کشور عرضه می شود و همانطور که اعلام گردید تا آخر سال ۹ سد بزرگ ملی در کشور افتتاح و ۱۸ نیروگاه برق به بهره برداری خواهد رسید.
روحانی تأمین کالاهای ضروری را سومین وظیفه دولت دانست، اضافه کرد: همه بخش ها در این حوزه تلاش کردند و شرایط امروز کشور در زمینه کالاهای اساسی از ماههای گذشته به مراتب بهتر است.
رئیس جمهور افزود: مردم هیچ گونه نگرانی نسبت به تأمین کالاهای اساسی نباید داشته باشند چون که تمام آنچه لازم بوده تأمین کردیم و شرایط روز به روز بهتر می شود.
روحانی تأمین بسته های حمایتی شامل تسهیلات بانکی و عرضه بسته های معیشتی به مردم را از دیگر وظایف مهم دولت در این شرایط برشمرد و اظهار داشت: این روند حمایت ها تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت فعالیتهای خویش را وارد فاز سوم و تمرکز بر بخش های صدمه پذیر جامعه کرده است، تصریح کرد: همه افراد در جامعه در مقابل این ویروس یکسان نیستند و عده ای بیماری های زمینه ای داشته و یا مسن هستند که باید نسبت به آنها مراقبت های بیشتری صورت گیرد و این توسط بخش بهداشت و درمان در حال انجام می باشد و در حقیقت این کار مهم و اصولی فاز سوم غربالگری در کشور بشمار می رود.
روحانی با تاکید و تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در جلسه امروز مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از آغاز تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار گردد.
رئیس جمهور تصریح کرد: همینطور در این نشست مصوب شد مهدهای کودک، کلاس های قرآن و آموزشگاه ها مانند آموزشگاه زبان هم از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل ها فعالیت خویش را آغاز کند.
روحانی اضافه کرد: همینطور بر مبنای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی هم از ۲۴ خرداد می توانند فعالیت خویش را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسی های لازم انجام شده و چارچوب ها در این راستا مشخص شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه سینماها و کنسرت ها هم به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن ها و رعایت کامل پروتکل ها می توانند از آغاز تیر ماه فعالیت خویش را آغاز کنند، اظهار داشت: مراسمات در فضای باز آرامستان ها هم می تواند با توافق بخش های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب ها آغاز شود.
روحانی اضافه کرد: مسائل دیگری همچون مرخصی زندانیان در تیر ماه، اردوهای راهیان نور و برگزاری برخی اجتماعات هم در این نشست عنوان شد که بنا شد بررسی های بیشتری درباره آنها انجام شده و در آینده تصمیمات لازم در مورد آنها اتخاذ و به مردم اعلام گردد.

About Author