رئیس کل سازمان نظام پزشکی: راهی جز واکسن برای کنترل کرونا نداریم

به گزارش فست فود باز رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه راهی جز استفاده از واکسن برای کنترل بیماری کشنده کرونا نداریم، اظهار داشت: اگر واکسیناسیون در زمان مناسب انجام نشود، جهش های ویروس می تواند اثر واکسن را کم کرده و به اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: اهمیت بحث کنترل کرونا بوسیله واکسن بر کسی پوشیده نیست. ما با یک بیماری کشنده روبرو می باشیم که خوشبختانه راه کنترل آن تولید و تاثیر واکسن است. در حالیکه در بعضی بیماریها که مردم سال ها با آن درگیرند، مانند اچ آی وی هنوز واکسن ندارند.
وی اضافه کرد: در زمینه تولید واکسن کرونا کار علمی ارزشمندی در دنیا و با مدلهای مختلف انجام شد و موفقیت بالای ۹۵ درصد حاصل شده که یک پیشرفت جهانی است.

برای کنترل کرونا راهی جز “واکسن” نیست
ظفرقندی افزود: در ایران هم اقدامات ارزشمندی در زمینه تولید واکسن انجام شده و حداقل هشت مرکز هم هستند که دارند روی واکسن کرونا در کشور کار می کنند. باید توجه کرد که راهی جز استفاده از واکسن برای کنترل این بیماری کشنده نداریم.
وی اظهار داشت: کرونا یک تا یک و نیم درصد مرگ و میر و چهار درصد بستری دارد و تولید واکسن برای کنترل آن موفقیت علمی بزرگی به حساب می آید. چه واکسن هایی که MRNÀ هستند، چه واکسن های پروتئین بِیس و چه واکسن های ویروس کشته شده و ضعیف شده می توانند موثر باشند.
وی با اشاره به اینکه باید در زمان مناسب و سریعی این واکسن تولید، توزیع و استفاده شود، اظهار داشت: واقعیت موجود این است که مشخص شده که این ویروس جهش هایی را انجام می دهد. حالا در انگلیس شاهدیم که رشد بیماری صعودی و عمودی شده و مرگ و میر در بعضی کشورهای اروپایی بالای ۱۰۰۰ در روز است. در بعضی قسمت های انگلیس ۷۰ درصد ابتلایشان از ویروس جهش یافته است که زنگ خطری برای همه است. در آفریقای جنوبی هم ویروس جهش داشته که ۹۰ درصد ابتلاها در بعضی مناطق آنجا هم از نوع جهش یافته است. در عین حال باید بدانیم که ویروس هم مختص یک کشور نیست و می تواند منتشر شود. همانطور که ویروس جهش یافته انگلیس را در ایران هم مشاهده کردیم که البته خوشبختانه فعلا در کنترل است.
ظفرقندی تصریح کرد: اگر در یک زمان مناسب واکسیناسیون انجام نشود، این جهش ها می تواند اثر واکسن را کم کرده و به اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند. بدین سبب موضوع مهم این است که واکسن برای پیشگیری از مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال اهمیت دارد. از طرفی ما هر روز به نتایج جدیدی می رسیم مثلا گفته می شد که واکسن برای افرادی که قبلا مبتلا شدند نیاز نیست، اما مطالعات جدید نشان داده است اگر سطح آنتی بادی این افراد کاهش یافته باشد، باید تزریق کنند که این در میزان تولید واکسن هم موثر است. یا اینکه باید تزریق واکسن پس از مدتی تجدید شود. به صورتی که برخی کشورها پیش خرید زیادی از واکسن و چند برابر جمعیت شان انجام دادند تا نیاز به دوزهای تکراری حتی برای سالهای بعد را تامین کنند.

واکسن کرونا هر چه سریعتر خریداری شود
ظفرقندی تصریح کرد: واکسن باید هرچه زودتر در کشور خریداری شود. با عنایت به این که یک واکسن کرونای ایرانی که ویروس ضعیف شده است، فاز یک انسانی را آغاز کرده که تا اخر بهمن ماه این فاز ادامه دارد. پس از آن هم فاز دو آغاز می شود که دو تا سه ماه ادامه دارد و نهایتا هم فاز سوم. بدین سبب برای تولید واکسن تولید داخلی مان نیاز به زمان نسبتا طولانی داریم تا این واکسن به نتیجه برسد. در عین حال شرکت های دیگر هم دارند کار می کنند، انستیتو رازی هم از هفته آینده فاز اول انسانی را اغاز می کند.
وی در تشریح فازهای مطالعاتی واکسن کرونا، اظهار داشت: در فاز اول تعداد ۵۰ الی ۶۰ نفر، به تدریج از واکسن استفاده می نمایند تا عوارض بررسی شود. فاز دوم بر روی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر انجام می شود و هدفش این است که میزان بقا و تولید انتی بادی بررسی شود و فاز سوم که جمعیت ۳۰ هزار نفری را شامل می شود باید مشخص نماید که تاثیر این واکسن بر روی سنین و جنس های مختلف و بیماری های زمینه ای و… چگونه است. هیچ واکسنی بدون طی این مراحل قابل استفاده نیست.
ظفرقندی اظهار داشت: با مشکلاتی که تحریم بوجود آورده بود نهایتا با مشکلات، پول کووکس را پرداخت کردیم تا این میزان ارائه شود. البته کووکس برمبنای سهمیه بندی واکسن کرونا را توزیع می کنند. مثلا در فاز اول به همه کشورها به اندازه سه درصد جمعیت شان واکسن ارائه می کند که این هم حداقل زودتر از یک ماه آتی نمی رسد. در مرحله دوم هم ۲۰ درصد جمعیت کشورها را در نظر گرفته و توزیع می کنند. بدین سبب ما نیاز داریم واکسن را از مسیرهایی غیر از سازمان بهداشت جهانی برای کشور ارائه نماییم. باید این اقدام را انجام داده و واکسن را سریع تر در اختیار مردم قرار دهیم.

ویروس جهش یافته کشنده تر از گونه قبلی نیست
وی درباره ویروس جهش یافته نیز اظهار داشت: جهش ویروس در انگلیس اتفاق افتاده که بالای ۵۵ تا ۷۰ درصد مبتلاشدن و واگیری را تشدید می کند. کشنده تر است یا نه؟ خیر؛ میزان کشندگی مانند قبل است، اما چون درصد مبتلاشدن و گرفتاری ها بالا می رود و وقتی بدانیم یک تا یک و نیم درصد مرگ و میر داریم، هرچه مبتلاشدن بالا رود، درصد مرگ و میر هم به نسبت مبتلاشدن بالا می رود. مثلا حالا ایرلند به شدت گرفتار ویروس می باشد و کنترل به صورتی از دستشان خارج شده است. در ایران باید مرزها و رفت و آمدهای هوایی موکدا کنترل شود و هر فرد که وارد کشور می شود علاوه بر تست PCR دوره قرنطینه مطمئنه را طی نماید.
ظفرقندی درباره واکسن ایرانی_کوبایی، اظهار داشت: این ساخت واکسن بین انستیتو پاستور و کشور کوبا است. در کشور کوبا فازهای حیوانی و یک و دو انسانی طی شده و طبق قراردادی که بستند، قرار شده فاز سوم را به صورت مشترک انجام داده و بررسی نمایند. البته پس از اینکه مدارک و مستندات فاز یک و دو در مراکز علمی کشور، مورد تایید قرار گرفت فاز سوم به صورت مشترک انجام داده و در صورت حصول نتیجه از این واکسن هم استفاده گردد. زمان حصول و دسترسی به این واکسن هم حدود سه ماه آتی خواهد بود.
وی همین طور اظهار داشت: فاز سوم واکسن ایرانی کوبایی به ۳۰ هزار نفر نیاز دارد، به صورت مشترک انجام می شود.
وی درباره تامین واکسن وارداتی، اظهار داشت: واکسن هایی که هم اکنون به مرحله علمی رسیده در کشورهای مختلف ساخته شده است. ما یک واکسن به نام استرازنکا داریم که در سوئد تولید می شود که البته مطالعه علمی آن در آکسفورد بوده و تولیدش در سوئد است. کمااینکه حالا استرازنکا در کشورهای مختلف پایگاه تولید انبوه دارد. بعنوان مثال ایران می تواند آنرا از روسیه وارد کند. برای اینکه یکی از مراکز تولید این واکسن در روسیه است که طی قراردادی است که اقای پوتین با استرازنکا امضا نموده است.

منبع خرید واکسن گوناگون باشد
ظفرقندی اظهار داشت: در مجموع باید واکسن زودتر برای کشور تامین گردد و دوما واکسن می تواند از کشورهایی مانند روسیه و هند برای کشور تامین شود. حالا در چین واکسن ویروس ضعیف شده کار می شود یا mRNA است. کشور ترکیه ۵۰ میلیون دوز واکسن از چین پیش خرید کرده، امارات پیش خرید کرده. اصلا باید منبع خرید واکسن گوناگون باشد و از یک کانال کفایت نمی نماید. برای اینکه تولید محدود است.
ظفرقندی افزود: مذاکراتی با هند، چین و روسیه انجام و توافقاتی هم اتفاق افتاده است.
وی درباره ممنوعیت ورود واکسن کرونا از منابع آمریکایی و انگلیسی نیز اظهار داشت: در برنامه دولت ما خرید واکسن آمریکایی چه فایزر و چه مدرنا، اساسا در دستور کار نبوده است. برای اینکه بالاخره واکسنی که وارد کشور می شود باید شرایطی را داشته باشد؛ همچون بحث اقتصادی و بحث حمل و نقل و انتقال ارز که با عنایت به محدودیت ها، مشکل انتقال ارز برای این خرید داشتیم و هم هزینه های آن قابل قیاس نیست. بعنوان مثال واکسن استرازنکا حدو پنج تا شش دلار هزینه دارد در صورتیکه واکسن های آمریکایی بسیار گران تر بوده و زنجیره سرد زیادی لازم داشت. بدین سبب عموما خرید از این منابع مطرح نبوده، اما از کشورهای مختلف دیگر می تواند تامین گردد.
ظفرقندی اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت حدود ۲ میلیون دوز واکسن پیش از عید تهیه می شود.

میزان مهاجرت پزشکان در دوران کرونا
رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبتهایش درباره اظهاراتی در خصوص مهاجرت پزشکان در دوران کرونا، اظهار داشت: یکی از مدارکی که افراد جامعه پزشکی که میخواهند مهاجرت کنند باید تهیه کنند سابقه ای است که از سازمان نظام پزشکی باید دریافت نمایند که به آن “گود استندینگ” گفته می شود. در حدود یکسال گذشته ۲۵۰۰ درخواست گود استندینگ از سازمان نظام پزشکی انجام شده است که البته الزاما مساوی با مهاجرت نیست. طبیعتا مجموعه شرایطی باید برای این افراد فراهم گردد که انگیزه بیشتری برای خدمت در کشور داشته باشند.
ادامه دارد

منبع:

About Author