اثربخشی واکسن رازی کوو پارس با تغییرات ژنتیکی از بین نمی رود

رئیس موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی اظهار داشت: در واکسن ˮرازی کوو پارسˮ یکی از پروتئین های ویروس کرونا به نام اسپایک استفاده شده و باتوجه به اینکه این پروتئین از نظر ساختاری کمتر دستخوش جهش می شود واکسن در مقابل تغییرات ژنتیکی ویروس اثربخشی خودرا از دست نمی دهد.
تفاهم نامه همکاری بین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کارآزمایی بالینی واکسن نوترکیب تولید این مؤسسه تحقیقاتی با نام ” رازی کوو پارس” با هدف تعیین دوز، امن بودن و ایمنی زایی به امضا رسید.
این مراسم با حضور دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و معاونین این دو نهاد در دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا شد. این دانشگاه در اجرای مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا مشارکت می کند
رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این مراسم با اشاره به اینکه مرحله مطالعاتی این واکسن بطور کامل ایرانی به صورت مستقل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به انتها رسیده است، اضافه کرد: این مطالعه تاییدیه کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت را دریافت کرده و همکاری ما با دانشگاه علوم پزشکی ایران بمنظور اجرای مرحله آزمایش انسانی این واکسن است.
به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران، اسحاقی درباب مراحل اجرائی کارآزمایی بالینی واکسن “رازی کوو پارس” هم اظهارداشت: اولین مرحله شامل ۱۳۳ داوطلب است که در ابتدا واکسن به ۱۳ نفر طی هشت روز تزریق می شود و اگر واکنش خاصی بروز نکند تزریق به گروه های ۲۰ نفره تا ۱۲۰ نفر دیگر ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این مرحله ۲۳ روز طول می کشد و مرحله دوم هم حدود ۴ تا ۵ ماه است که در صورت موفقیت وارد مرحله سوم می شویم و واکسن به تولید انبوه می رسد.
رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تشریح روند مطالعات انجام شده در این موسسه اظهار نمود: از اسفند پارینه کار مطالعاتی و آزمایش حیوانی بر روی موش، خوکچه، خرگوش و همستر شروع شد، سپس با انجام آزمایش بر روی ۲۵ میمون ادامه یافت که بعد از تزریق واکسن، تیتر آنتی بادی بالا رفت و ایمنی همورال و سلولی به وجود آمد و الان ۲۱۰ روز است که ایمنی در میمون ها پایدار می باشد.
کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این مراسم به رویکرد دانشگاه علوم پزشکی ایران برای حمایت و مشارکت در پژوهش های فناورانه و کاربردی اشاره نمود و اظهار داشت: تهیه واکسن برای یک بیماری نوپدید که هیچ نوع سابقه پژوهشی و نمونه تولید شده آن در دنیا وجود ندارد، کاری بزرگ و غرور آفرین است و امیدواریم همکاری این دانشگاه با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که از سالهای گذشته شروع شده در آینده نیز به شکل گسترده ادامه یابد.

About Author