نقش اثرگذار متخصص بیهوشی در بی دردی بیماران

جراحی نیازمند پزشک متبحر و با تجربه و در کنار آن متخصص بیهوشی است چون که متخصص بیهوشی در بی دردی بیماران نقش مهم و اثرگذاری دارند.
افراد برای انجام عمل جراحی به پزشک جراح خود خیلی توجه دارند چون که عمل جراحی و وجود پزشکی ماهر و حاذق در سلامتی و بهبود وضعیت آنها نقشی مهم و موثری دارد.
متخصصان بیهوشی با بکار گیری تکنیک های مراقبتی و دقیق برای بیماران در حین عمل، کار و روند بهبود بیمار را در زمان عمل آسان تر و سریع تر می کنند.
شاید کمتر کسی از نقش مهم متخصص بیهوشی و همینطور فوق تخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد اطلاع کافی داشته باشد. هنگامی که دردی حین درمان احساس نمی کنید و حتی بعد از عمل دردهای شما به روش های مختلفی درمان می شود، می توانید به نقش اثرگذار این متخصصین پی ببرید.
تصور درد حین جراحی یا بعد از جراحی خیلی سخت و غیرقابل تحمل به نظر می آید؛ اما، تنها زمانی که متخصص بیهوشی را در کنار خود نداشته باشیم.
قطعا هر یک از ما زمانی گرفتار بیماری یا مشکلی می شویم و احتیاج به عمل جراحی یا درمان های نیمه تهاجمی داریم، به دلیل درد حین جراحی یا حتی بعد از جراحی از انجام درمان خودداری می نماییم.
با وجود متخصص بیهوشی و فوق تخصص درد دیگر نباید نگران دردهای خود باشید، در این مواقع است که نقش متخصص بیهوشی بیشتر از پیش اهمیت پیدا می کند. در حقیقت در قدم اول و در مهم ترین قسمت، متخصص بیهوشی با توانایی و تخصصی که در این حوزه دارد باید آرامش و بی دردی را برای شما ایجاد نماید تا بتوان دیگر اقدامات لازم برای درمان را انجام داد.
نقش مهمی که متخصص بیهوشی در آرامش بیماران دارد قبل از هرگونه اقدامی برای انجام عمل جراحی پزشک متخصص بیهوشی ابتدا بررسی های لازم را انجام می دهد تا متوجه شود بیمار شرایط لازم برای انجام عمل جراحی، بی حسی منطقه ای یا بیهوشی را دارد یا خیر؟
در واقع باید پیش از هرگونه اقدامی بررسی توسط پزشک صورت گیرد تا بیمار شرایط کامل برای جراحی را داشته باشد و بدون هیچ مشکلی عمل برای او انجام گیرد. در حین جراحی متخصص بیهوشی بعد از انجام بیهوشی عمومی یا بی حسی منطقه ای، همواره علایم حیاتی بیمار را بررسی می کند.
علائمی مانند فشارخون، ضربان قلب، دما، سطح هوشیاری و میزان اکسیژن موجود در خون توسط پزشک کنترل می شود. به صورت کلی وظایفی که متخصص بیهوشی در حین عمل جراحی دارد به شرح زیر است:
نظارت مداوم علایم حیاتی بیمار
نظارت بر عمق بیهوشی انجام شده
انجام تنظیمات و اقداماتی در صورت لزوم
تشخیص هرگونه شرایط اضطراری و مداخله به موقع
اطمینان از ایمن بودن شرایط بیمار در حین عمل
این نکته را در نظر داشته باشید که متخصصین تنها اقدامات و فعالیتشان به اتاق عمل ختم نمی گردد. در واقع این متخصصین در خارج از اتاق عمل برای افرادی که احتیاج به کنترل درد داشته یا قصد انجام زایمان را به روش طبیعی دارند بی دردی توسط پزشک برای بیماران صورت می گیرد.
علائم حیاتی بیمار بعد از جراحی هم تحت کنترل پزشک متخصص بیهوشی مجرب قرار خواهد گرفت. تخصص بیهوشی مانند همه رشته های پزشکی به چندین فوق تخصص تقسیم می شود، که فوق تخصص درد یکی از این موارد است و به صورت تخصص در مورد کنترل درد مزمن و حاد در هر زمینه ای درمان انجام می شود.

با بعضی از وظایف فوق تخصصین این رشته بیشتر آشنا شوید
متخصصین بیهوشی در صورت تمایل می تواند فوق تخصص هر یک از این موارد را داشته باشند و به صورت تخصصی تر فعالیت کنند که به شرح زیر است:
بیهوشی قلب و عروق
بیهوشی مغز و نخاع
بیهوشی زنان و زایمان
بیهوشی کودکان
کنترل درد
جراحی اورژانسی
به روش های زیر در خلال عمل جراحی بی درد می شوید
متخصصین بیهوشی می توانند انواع مختلفی از تسکین درد را برای شما در نظر بگیرند که به شرح زیر است:
بیهوشی عمومی؛ در این روش شما کاملا به خواب می روید و متوجه هیچ اقدامی حین جراحی نخواهید شد.
آرامبخش؛
بسته به نوع عمل و درمانی که برای شما انجام می گیرد امکان دارد به شما آرامبخش تزریق شود. گاهی امکان دارد یک خواب آلودگی خفیف داشته باشید یا کاملا به خواب بروید، به صورتی که به یاد نمی آورید که طی عمل چه اتفاقاتی افتاده است.
بی حسی منطقه ای مواقعی که می خواهند قسمتی از بدن شما را تحت جراحی قرار دهند، تنها آن قسمتی که تحت عمل جراحی قرار دارد، بی حس می شود تا دردی را طی عمل احساس نکنید. برای انجام جراحی های پا و دست معمولا از این نوع بیهوشی برای بیماران توسط متخصص بیهوشی انجام می گیرد.
بی حسی موضعی
تنها مواقعی که قسمت کوچکی تحت درمان قرار می گیرد از این روش بی حسی به کار برده می شود. به صورت مثال اگر بخواهند اقداماتی را در ناحیه کوچکی از پوست انجام دهند از بی حسی موضعی برای بی دردی بیماران استفاده می شود. شما در خلال این درمان کاملا هوشیار هستید اما هیچ دردی را احساس نمی کنید.
بلوک عصبی
در این نوع بیهوشی متخصصین تنها با تزریق بلوک عصبی ناحیه مورد نظر که تحت عمل قرار دارد، بی حس و بی درد می شود. به صورت مثال اگر بخواهند عمل جراحی در کمر انجام دهند از این نوع بیهوشی استفاده می نمایند.
پزشکان متخصص بیهوشی نقش بسیار مهمی در روند زایمان چه به روش زایمان طبیعی بدون درد (https: //drdelshadfoundation.com/painless-natural-childbirth/) و چه به روش سزارین دارند.

منبع:

About Author