در گفت و گو با رسانه روسی؛ شانه ساز: ایران صادرکننده واکسن اسپوتنیک وی خواهد بود

به گزارش فست فود باز معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با یک رسانه روسی اعلام نمود: ایران می تواند در آینده صادرکننده واکسن اسپوتنیک وی باشد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک به امکانات ایران و روسیه برای همکاری در حوزه تولید مشترک واکسن ضدکرونای «اسپوتنیک وی» اشاره و آنرا طرح مهمی خواند.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می تواند پایگاهی برای تولید واکسن اسپوتنیک وی باشد و حتی این واکسن را به کشورهای دیگر صادر کند؟ گفت: موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه خلیج فارس و در کنار کشورهایی که دوست هستند و ارتباطات خوبی دارند و هم کشورهای شرقی و هم کشورهایی که در بعد جغرافیایی نسبت به ایران قرار گرفته اند، امکان تامین نیازهایشان باتوجه به زیرساخت هایی که طی این سالها در ایران به وجود آمده است در صورت همکاری با شرکت های روسی فراهم خواهد بود.
شانه ساز اشاره کرد: این یک بازی برد- برد است برای تمامی گروه ها و بخش هایی که در این معادله حضور و شرکت دارند.
معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: گام اصلی، برطرف نمودن قسمتی از نیازهای ایران است و گام بعدی صادرات خواهد بود. در بازدید از زیرساخت هایی در روسیه که داشتیم امکان همکاری در امر تولید واکسن کرونا را بررسی کردیم و چند شرکت ایرانی تایید شده است که می توانند باتوجه به نیاز بسیار گسترده ای که در دنیا وجود دارد از توان شرکت های ایرانی هم برای بالا بردن این ظرفیت و تولید بیشتر واکسن می توانند استفاده کنند.
شانه ساز تاکید کرد، همانطور که عرض شد در گام اول قسمتی از نیاز کشور ایران و مردم باید تامین گردد و در گام بعدی صادرات شروع می شود که حتما می تواند موجب ارزش افزوده برای هر دو کشور و هم شرکت های ایرانی و هم شرکت های روسی شود.
وی در مورد انتقال دانش تولید واکسن اسپوتنیک وی به ایران و امکان سفر متخصصان ایرانی به روسیه برای کشب تخصص های لازم در این حوزه گفت: همینک پلت فرم های مختلفی داریم که دارند در ایران در بحث واکسن کار می کنند، اما به هیچ عنوان به این معنا نیست که ما از دانش کشورهایی که به هر حال دراین زمینه کار کردند و می توانند انتقال دانش فنی را به ما داشته باشند خودمان را محروم بکنیم.
وی اضافه کرد: به خصوص کشوری مثل روسیه که پتانسیل های زیادی برای همکاری وجود دارد. ثبت و تایید سلامت دارو از وظایف سازمان غذا و دارو هست و این سازمان خود چیزی را تولید نمی کند و انستیتوی پاستور در امور تحقیقات و پژوهش فعالیت می کند و بیشتر در جنبه های رفع نیازهای فوری جمهوری اسلامی ایران کار می کند. ما امیدواریم که در قالب همکاری بخش خصوصی با شرکتهای روسی بتوانیم تولید مشترک را به زودی در ایران شروع بکنیم.
شانه ساز در مورد واکسیناسیون عمومی شهروندان ایران با واکسن اسپوتنیک وی هم اظهار داشت: واکسن برای دریافت کننده نهایی، برای ایرانیها رایگان خواهد بود. آن قیمتی هم که ما با همکارانمان در روسیه درموردش توافق شده در قالب یک تفاهم نامه امضا شده و در حال اجراست ولی در نهایت برای مصرف کننده ایرانی رایگان است.
وی در مورد تهیه واکسن اسپوتنیک وی در ایران هم اظهار داشت که ایران واکسن اسپوتنیک وی را که دریافت می کند، در سامانه ای ثبت می کند. در زمان حاضر گروههایی که دریافت می کنند، گروههای اولویت دار هستند که رایگان دریافت می کنند. اینکه در ماههای بعد واکسیناسیون چگونه خواهد بود برنامه آن هنوز اعلام نشده و آن طور که رئیس جمهوری ایران اعلام کردند، فعلا واکسن به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
همزمان با سفر معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به مسکو، روز دوشنبه یادداشت تفاهم همکاری در حوزه توسعه و تحقیقات مربوط به بیماری کووید ۱۹ بین ایران و روسیه به امضا رسید.
شانه ساز روز یکشنبه در راس هیاتی وارد مسکو شد. و بازدید از خط تولید کارخانه واکسن سازی روسیه در یکی از استان های این کشور در روز سه شنبه در برنامه سفر وی قرار دارد.

منبع:

About Author