۲۱ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش فست فود باز همزمان در سرتاسر کشور، اولین فاز واکسیناسیون ضد ویروس کرونا از امروز سه شنبه، ۲۱ بهمن ماه با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی با اولویت کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا در برخی از استان ها شروع شد.
بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان هم در وضعیت آبی قرار دارند.
شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

آغاز واکسیناسیون سراسری ضد بیماری کرونا با دستور رئیس جمهوری
واکسیناسیون کرونا در ایران با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی امروز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در مراسمی با فرمان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع شد. واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه ۱۶ بهمن ماه وارد کشور شد و امروز واکسیناسیون آن در ایران طی مراسمی در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) تهران به طور رسمی شروع شد.
پارسا نمکی فرزند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین نفری بود که اولین واکسن کرونا در ایران به او تزریق شد.
واکسن کرونا اسپوتنیک بعد از پارسا نمکی به دکتر فتاح قاضی متخصص بیهوشی در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) بعنوان نفر دوم، سارا گودرزی پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) بعنوان نفر سوم و علی آسترکی کمک بهیار بخش آی سی یو این بیمارستان تزریق شد. سید جمیل پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) هم نفر بعدی بود.
وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در این مراسم اظهار داشت: طبق قولی که دادیم با عنایت به هجمه ها، واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می نماییم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ تر از خون بچه های دیگر نیست.
وی اظهار داشت: امروز به صورت همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخشهای مراقبت ویژه ۶۲۵ بیمارستان آغاز می شود.
نمکی افزود: واکسیناسیون پس از کارکنان بخش های مراقبت ویژه به تدریج برای سایر گروههای صدمه پذیر، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای و سپس گروههای هدف دیگر توسعه پیدا می کند تا به پوشش بالای ۷۰ درصد در کشور برسیم.
در همین حال رئیس جمهوری امروز سه شنبه با تکیه بر این که واکسیناسیون یکی از مطالبات و دغدغه های مردم بود اظهار داشت: جان و سلامت مردم برای ما مهم ترین مساله است و همه مسئولان آماده اند هر جا احساس دغدغه و خطری می شود پیشگام شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح پروژه های وزارت نیرو اظهار داشت: امروز افتتاح آغاز واکسیناسیون را داشتیم و این یکی از مطالبات و دغدغه های مردم بود.
رییس جمهوری با قدردانی از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بابت کار بسیار خوبی که انجام داد و این واکسیناسیون را از فرزند دانشجوی جوان خود آغاز کرد، خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت، واکسیناسیون را از فرزند خود شروع کرد تا مردم بدانند اگر اقدامی در زمینه مقابله با کووید-۱۹ می شود همه بر اساس برنامه های تخصصی و علمی و حساب شده است.
وی افزود: جان و سلامت مردم برای ما مهم ترین مساله است و همه مسئولان آماده اند هر جا احساس دغدغه و خطری می شود پیشگام شوند و در جلو باشند تا همه بدانند برنامه های بی حساب و بی مطالعه برای مردم مدنظر قرار نگرفته است.
در این شرایط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز اظهار داشت: علاوه بر واکسن «اسپوتنیک وی» از شرکت گامالیای روسیه، چهار واکسن معتبر دیگر شامل واکسن آسترازنکا از سوئد، واکسن سینوفارم چین و دو واکسن دیگر در چارچوب کواکس و قراردادهای دیگر در راهست.
سعید نمکی در مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) اضافه کرد: واکسن کرونا به شرطی از منابع خارجی وارد می شود که فاز ۳ انسانی را طی کرده باشد و علاوه بر کشور تولید کننده در چند کشور معتبر دیگر استفاده شده باشد.
وی اظهار داشت: سند واکسیناسیون کرونا هم مصوب شده و گروه های مختلف که در اولویت واکسیناسیون هستند مشخص شده اند. بر طبق این سند، نخستین گروه مدافعان سلامت در بخش های «آی سی یو» کرونا هستند که با بیماران تماس مسقیم دارند. این مرحله حدود دو هفته طول می کشد و پس از آن سایر کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و همزمان افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای، تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار می گیرند.
نمکی افزود: ۸۰ درصد مرگ و میرهای کرونا در یین سالمندان و بیماران زمینه ای است. امیدواریم در مراحل بعد با تولید واکسن کرونا ساخت داخل در موسسه پاستور، رازی و حدود سه مجموعه دیگر که بهار سال آینده به دست ما می رسد و واکسن های تولیدی با انتقال تکنولوژی همچون همین واکسن اسپوتنیک وی در کشور بتوانیم واکسیناسیون عمومی را در کشور انجام دهیم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: خبرهای خوش دیگری هم داریم که بزودی به مردم ایران و جهان اعلام می نماییم.
در همین رابطه هم مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: واکسیناسیون عمومی و همگانی کرونا در ایران سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود و امیدواریم جزو نخستین کشورهایی باشیم که واکسیناسیون عمومی را به اتمام می رساند.
کیانوش جهانپور در حاشیه مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) اضافه کرد: واکسیناسیون کرونا در ایران از امروز برای کادر آی سی یو ۶۲۵ بیمارستان آغاز می شود البته در این مرحله واکسیناسیون الزامی نیست اما برنامه وزارت بهداشت این است که به تدریج با افزایش دسترسی به واکسن های تایید شده خارجی و داخلی واکسیناسیون همگانی را تا آخر سال ۲۰۲۱ یا حداکثر تا آخر سال ۱۴۰۰ به پایان برساند و جزو نخستین کشورهایی باشیم که واکسیناسیون کرونا را تمام می نماییم چونکه گفته می شود فرایند واکسیناسیون در اغلب کشورها سه تا هفت سال طول می کشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: واکسیناسیون کادر درمان از امروز با واکسن «اسپوتنیک وی» وارداتی از روسیه شروع می شود، حالا روزانه هزار نفر و در ایام آینده به روزانه پنج هزار، بعد ۱۰ هزار و ۲۰ هزار نفر می رسد تا به نقطه مطلوب برسیم.
وی ادامه داد: حالا مقرر است هر ۱۰ روز یک محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران وارد شود و احیانا بزودی و تا آخر سال جاری با همکاری مشترک ایران و شرکت گامالیای روسیه خط تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در کشور راه اندازی می شود.

آغاز واکسیناسیون کرونا در استان ها
واکسیناسیون کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت های ویژه بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی ظهر سه شنبه شروع شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: کادر درمانی شاغل در بخش مراقبت های ویژه و درگیر با بیماران کرونایی در بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.
دکتر مهدی قلیان اول اضافه کرد: این واکسن در ۲ دوز و به فاصله ۲۱ روز تزریق می شود که با رعایت ضوابط مشخص و برپایه کد ملی صورت می گیرد.
وی افزود: در این راستا اسامی تمامی شاغلان در بخش های مراقبت های ویژه از جانب معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.
در قم هم اولین فاز واکسیناسیون ضد ویروس کرونا از امروز آغاز خواهد شد. در اولین مرحله پزشکان و پرستارانی که در بخش آی سی یو بیمارستان امیرالمومنین(ع) که هم اکنون بیماران کرونایی را پذیرش می کند، شاغل هستند، واکسینه خواهند شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشته بود: هفته گذشته نخستین محموله واکسن اسپوتنیک روسیه به تعداد ۲۰ هزار دُز وارد کشور شد و مقرر است امروز بین دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شود؛ هفته بعد ۱۰۰ هزار و هفته پس از آن هم ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد کشور خواهد شد.
همچنین توزیع واکسن کرونا در هرمزگان تا آخر هفته شروع می شود و رئیس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: سهمیه واکس کرونای استان هرمزگان با خودرو از تهران ارسال شده و توزیع و تزریق آن از اواخر هفته جاری یا نخستین روز هفته آینده شروع می شود.
دکتر فاطمه نوروزیان اضافه کرد: کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا نخستین اولویت دریافت واکسن هستند. پزشکان و پرستاران و افرادی که در بخش های کووید بیمارستان ها خدمت می کنند و پرسنل مراکز بهداشت استان که کارهای نمونه گیری و غربالگری کرونا را انجام می دهند اولویت های بعدی تزریق کرونا هستند.
مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه دوشنبه شب ۱۵۰ دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون نوبت نخست ویروس کرونا به این استان وارد شد، اضافه کرد: این واکسن ها به ۱۵۰ نفر از کادر سلامت با اولویت کارکنان درمانی بخش های آی. سی. یو(ICU) در چهارمحال و بختیاری تزریق می شود.
همینطور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از ورود نخستین محموله واکسن کرونا به استان در روز سه شنبه ۲۱ بهمن اطلاع داد و اظهار داشت: در این نوبت ۶۱۰ دُز واکسن وارد کرمانشاه شد.
دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به اینکه به هر فرد ۲ دُز واکسن کرونا تزریق می شود، اضافه کرد: این ۶۱۰ دُز واکسن وارد شده به ۳۰۵ نفر تزریق می شود.
او اظهار داشت: تزریق این واکسن برپایه پروتکل های کشوری که از سوی وزارت بهداشت برای ما تعیین می شود به افراد و گروه های هدف تزریق می شود.
در همین زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد از آغاز اولین مرحله واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیمارستان شهید صدوقی این استان اطلاع داد و اظهار داشت: این مرحله، ویژه همه پرسنل بخش های ICU بیمارستان است.
دکتر ابراهیم سلمانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در ۲ مرحله به پرسنل تزریق می شود، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، ۴۰۰ دوز واکسن برای ۲۰۰ نفر از پزشکان، پرستاران، نیروهای خدماتی و پرسنل بخش کرونایی بیمارستان شهید صدوقی پیشبینی شده است.
وی با اشاره به اینکه اسامی پرسنل مشغول در بخش کرونایی یزد، پیش از این به وزارتخانه اعلام شده است عنوان کرد: فرایند تزریق واکسن و اولویت بندی انجام آن از جانب وزارتخانه ابلاغ و همزمان با سراسر کشور در دستور کار علوم پزشکی یزد قرار گرفت.
در کرمان هم سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آغاز واکسیناسیون ضد ویروس کرونا از امروز در بیمارستان افضلی پور این شهر با حضور برخی مسؤلان و تعداد معدودی از رسانه ها اطلاع داد.
دکتر مهدی شفیعی در نشست شورای اطلاع رسانی در مورد واکسیناسیون ضد ویروس کرونا اضافه کرد: فاز نخست تزریق این واکسن از امروز در کشور شروع شده که گام بزرگی در جهت تأمین سلامت مردم است.
وی افزود: گروه های مختلف مردم طبق ساز و کارهای تعریف شده برای تزریق واکسن کرونا فراخوان می شوند و به ترتیب اولویت واکسن را دریافت خواهند کرد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: فاز دوم تزریق واکسن کرونا به سمت جمعیت عمومی جامعه می رود که شامل افراد مسن می شود و به ترتیب و این افراد برای تزریق واکسن در بازه های زمانی ۱۰ سال به ۱۰ سال طبقه بندی می شوند.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: کار تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان این استان برپایه اولویت های مشخص شده، با واکسیناسیون پرسنل بخش عفونی و ایزوله بیمارستان سینا شروع شد.
رشید حیدری مقدم عنوان کرد: نخستین محموله واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی همدان تحویل شده که باید در سردخانه و شرایط خاص(۱۸ درجه سانتیگراد زیرصفر) نگهداری شود و حداکثر تا ۲ ساعت پیش از تزریق باید از سردخانه بیرون برود.
وی اضافه کرد: کادر درمان بخش عفونی و ایزوله بیمارستان سینا در ارتباط مستقیم و مستمر با بیماران بدحال مبتلا به کرونا هستند که برهمین اساس در اولویت نخست تزریق واکسن کووید ۱۹ قرار گرفته اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: بعد از اتمام واکسیناسیون(تزریق اولین مرحله واکسن) کارکنان بخش عفونی بیمارستان سینا، کادر فعال بخش عفونی و ایزوله بیمارستان های بهشتی و بعثت شهر همدان واکسینه می شوند.
بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی واکسیناسیون کووید ۱۹ امروز، در استان شروع می شود.
دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: این واکسیناسیون با حضور محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و مسئولان استانی در بیمارستان جامع زنان مهزاد ارومیه آغاز خواهد شد. نوع واکسن استفاده شده در این واکسیناسیون، روسی و از نوع اسپوتنیک (spotnik v) است.
از سوی دیگر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: محموله های بعدی واکسن کرونا بزودی برای استان ارسال خواهند شد و در ادامه برای سایر گروه های هدف تعریف شده تزریق می شود.
مریم کوشکی بیان نمود: کادر مراقبت های ویژه بیماران کرونایی استان دوز نخست واکسن را دریافت نمودند. این محموله شامل ۲۶۰ دوز از واکسن است که امروز برای کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه ی بیماران کرونایی در مراکز درمانی اصلی کرونا در استان تزریق شد.
در زنجان هم اولین مرحله واکسیناسیون ضد ویروس کرونا، با تزریق آن به کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان، روز سه شنبه همزمان با سراسر کشور شروع شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اظهار داشت: اولین مرحله واکسیناسیون ضد کرونا همزمان با سراسر کشور در این استان شروع شده است که به برخی از گروه های هدف تعیین شده شامل کادر درمان تزریق می شود.
دکتر پرویز قزلباش اضافه کرد: تزریق واکسن کرونا در مرحله اول امروز انجام و به کارکنانی که به صورت مستقیم در آی سی یوهای بستری بیماران کرونایی فعالیت می نمایند، تزریق می شود.
بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین در اولین مرحله واکسیناسیون کرونا از روز جاری ۳۰۰ تن از کادر درمان استان که با این ویروس درگیر هستند واکسن دریافت می کنند.
پیمان نامدار اضافه کرد: واکسنی که امروز کادر درمان کشور همچون قزوین در حال دریافت آن هستند، واکسن اسپوتنیک وی روسیه است که یکی از واکسن های بسیار اثر بخش در حوزه ایمنی بیماری کرونا به حساب می آید.
وی اضافه کرد: اثربخشی اثبات شده این واکسن تا به امروز ۹۲ درصد است و البته تمام اعدادی که برای اثر بخشی این واکسن اعلام می شود بر مبنای سن افراد و سیستم ایمنی بدن می تواند متفاوت باشد.
خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در فاز نخست با هماهنگی انجام شده ۴۶۰ دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص یافت.
دکتر مهرزاد لطفی ضمن تقدیر از جانفشانی های یک ساله مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا، اضافه کرد: این واکسن در اولین مرحله به کارکنان بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها بعنوان مدافعان خط مقدم مبارزه با این ویروس تزریق و در مراحل بعدی به کارکنان بخش های دیگر درگیر کروناویروس تزریق می شود.
در رشت هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از آغاز تزریق واکسن کرونا در این استان همزمان با سراسر کشور اطلاع داد.
دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به اینکه الان واکسن کرونا طبق پروتکل های بهداشتی فعلا برای ۱۳۰ نفر در اختیار گیلان قرار گرفته، عنوان کرد: تزریق واکسن کرونا ابتدا با تزریق پرسنل بخش های ICU بیمارستان های استان گیلان شروع شده است.
وی بیان داشت: واکسن کرونا طی هفته آینده با سرعت بیشتری در اختیار استان گیلان قرار خواهد گرفت که تزریق آن برای نیروهای بیمارستانی، بخش های پرخطر دولتی و خصوصی، گروه سالمندان در سرای سالمندان و اماکن تحت نظارت بهزیستی و سایر سالمندان دارای یک بیماری زمینه ای انجام می شود.
در استان خوزستان اولین مرحله واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیمارستان رازی اهواز آغاز شد. واکسیناسیون در چند مرحله ابتدا به کارکنان بیمارستان رازی تزریق می شود، در مرحله نخست، تعدادی دوز واکسن برای پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش کرونایی و ICU بیمارستان رازی پیشبینی شده است.
این واکسن به صورت داوطلبانه به پرسنل بیمارستان تزریق می شود. فرایند تزریق واکسن و اولویت بندی انجام آن از جانب وزارتخانه ابلاغ و همزمان با سراسر کشور در دستور کار علوم پزشکی خوزستان قرار گرفت.
همچنین واکسیناسیون ضد کرونا در اصفهان با تزریق واکسن اسپوتنیک روسی در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) که یکی از بیمارستان های مرجع مقابله با کروناست، شروع شد.
مسوول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: این واکسن در اولین مرحله به کادر درمان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان عیسی بن مریم تزریق شد.
رضا فدایی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تزریق این واکسن داوطلبانه است، اضافه کرد: این واکسن ۲ مرحله ای است و مرحله دوم آن به فاصله سه تا چهار هفته بعد انجام می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه واکسن کرونا ابتدا به کادر درمان مراقبت های ویژه بیمارستان های مرجع کرونا تزریق می شود، عنوان کرد: به مرور زمان میزان سهمیه تخصیص یافته برای واکسیناسیون افزایش می یابد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با اشاره به اینکه در زمان حاضر سهم محدودی از واکسن کرونا در اختیار استان قرار گرفت، اظهار داشت: این سهمیه هفته به هفته افزایش می یابد و به سایر کادر درمان بخش مراقبت های ویژه هم تزریق می شود.
تزریق واکسن کرونا به برخی از اعضای کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه چند بیمارستان محل پذیرش بیماران کووید ۱۹ مازندران همزمان با سراسر کشور شروع شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حاشیه آغاز تزریق واکسن کرونا به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اولین مرحله که امروز آغاز شد ۹۶۰ دوز واکسن « اسپوتنیک وی » به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص یافت که به ۴۸۰ نفر از کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کرونایی استان تزریق می شود.
دکتر عباس موسوی اضافه کرد: در این مرحله کادر درمانی چهار بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان های آمل، بهشهر، ساری و بیمارستان رازی قائمشهر که امکانات و تجهیزات ویژه را برای تزریق واکسن در اختیار داشتند، واکسینه شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده در اولین مرحله واکسیناسیون ضد ویروس کرونا، ۲۷۰ نفر از کارکنان بخش های مراقبت های ویژه (آی سی یو) بیمارستان های این استان زیر پوشش قرار می گیرند.
دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: برپایه برنامه ریزی انجام شده در اولین مرحله به صورت داوطلبانه کارکنان شاغل در بخش های مراقبت های ویژه (آی سی یو) بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی شامل پرستاران، پزشکان و خدمات مشمول این طرح می شوند.
در استان مرکزی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک در آیین تزریق این واکسن اضافه کرد: تزریق اولین مرحله واکسن روسی کرونا در گام اول برای پزشکان، متخصصین بیهوشی و کادر مراقبت های ویژه، و پرسنل بخش های مراقبت ویژه تزریق شد.
دکتر «علیرضا کمالی» اضافه کرد: این واکسن با عنایت به مطالعات اخیر و نتایجی که در مجلات معتبر دنیا همچون لنست به چاپ رسیده نتایج قابل دفاعی داشته و امید است بزودی برای همه مردم ایران اسلامی و استان مرکزی تزریق شود.

وضعیت کرونا در استان ها
شیوع کرونا در سطح استان اردبیل طی روزهای اخیر در وضعیت ثبات قرار گرفته است به صورتی که در شبانه روز گذشته سه بیمار کرونایی جان باخته و ۳۰ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.
بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، در ادامه وضعیت پایدار انتشار کرونا در این استان، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان اردبیل به ۱۶۵ نفر رسیده که ۳۳۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این حوزه است.
همچنین بر طبق این گزارش، آمار بیماران بدحال کرونایی این استان به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۳ فرد بستری رسیده است.
هم حالا استان اردبیل در زمینه انتشار کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار داشت: انتشار کرونا در این استان در وضعیت شکننده قرار دارد که در صورت بی توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.
همچنین بستری مبتلایان قطعی کرونا در مراکز درمانی استان سمنان روند افزایشی دارد و الان به ۱۲۷ نفر رسید و ۱۶ هزار و ۳۸۲ نفر تابحال به صورت سرپایی درمان شدند.
کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با عرضه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام نمود: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از آغاز انتشار کرونا تا ظهر روز دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۹۷ نفر رسید.
۹۴ مورد قطعی مبتلا شدن به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر یک شنبه تا ظهر روز دوشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به این زمان به ۲۳ هزار و ۲۲۱ نفر رسید.
طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به هفت هزار و ۲۷۰ نفر رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان هم اظهار داشت: از آغاز بروز و شیوع بیماری کرونا تابحال ۱۶ هزار و ۵۱۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر مبنای معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.
درحالی که از اواخر آذر سال جاری، بستری شدگان کرونایی در آذربایجان غربی، ۲ رقمی بوده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار داشت: این تعداد، طی ۲۴ ساعت گذشته به مرز ۱۰۰ نفر رسید که آماری بسیار نگران کننده است.
دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ابتلای ۳۳۵ نفر به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی ثبت و ۳۰ درصد از این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.
وی ضمن اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته تعداد بستری شدگان در مراکزدرمانی استان کمتراز ۴۰۰ نفر بود، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، این رقم به بیشتر از ۴۰۰ افزایش یافت و به ۴۲۳ نفر رسید.
خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن اشاره به افزایش آمار بستری بیماران کرونایی در این شهرستان اظهار داشت: هم اکنون روزانه ۳۰ نفر در بیمارستان بزرگ دزفول بستری می شوند.
علی قمیشی اعلام نمود: طبق بررسی میدانی و تحلیل آمارها از حدود ۲ هفته پیش با افزایش بیماران کرونایی در دزفول مواجه شدیم و هشدارهایی داده شد تا با رعایت پروتکل ها، بیماری شدت نگیرد.

وی اظهار داشت: شرایط تا ماههای آینده نرمال نیست و هرگونه تجمع امکان دارد باعث تشدید و انتقال بیماری شود بنابراین تجمع ۳۰ نفره با وجود یک بیمار امکان دارد یک واکنش زنجیره ای ایجاد نماید.
وی با تکیه بر ضرورت قطع زنجیره کرونا اضافه کرد: اگر تجمع ها ادامه یابند وضعیت بیماری تشدید می شود مگر اینکه ۹۰ درصد مردم واکسن بزنند.
وی با اشاره به اینکه از حدود ۲ هفته پیش شاهد افزایش تست های مثبت کرونا هستیم، اضافه کرد: انتظار می رود آمار بستری ها و مرگ و میرها هم بیشتر شود؛ هم اکنون مشکلی در کنترل و درمان بیماران کرونایی نداریم ولی نگران مواجه شدن با پیک بیماری هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول درمورد واکسیناسیون کرونا هم اظهار داشت: تولیدات شرکت هایی که واکسن تولید می کنند، جوابگوی نیاز جامعه نیست؛ کشورهایی که تولیدکننده واکسن هستند واکسن را در اختیار مردم کشورشان قرار می دهند.
وضعیت کرونا در اغلب شهرستان های استان خوزستان نظیر دزفول در چند روز اخیر از آبی به زرد تغییر کرده و درصورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی احتمال نارنجی و قرمز شدن آن هم وجود دارد.
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: از آذرماه سالجاری روند شیوع کرونا در استان کاهنده شد و در مدت یک ماه بیشتر از ۷۵ درصد در میزان شیوع، بستری، بستری بدحال و مرگ و میر کاهش داشت.
وی اظهار داشت: بعد از آن به حالت ثبات در چهارمحال و بختیاری رسیدیم و نوسانات گذرا داشتیم اما از ۱۰ روز قبل نوسانات مستمر و سیر افزایشی در بیماران سرپایی مشاهده شده است.
شیرانی تصریح کرد: در ۲روز گذشته در بیماران بستری هم روند افزایشی وجود داشته است و انتظار می رود در اسفندماه سال جاری با افزایش بیماران بستری مواجه شویم و کشور یک پیک دیگر را تحمل و سپری کند.
شیرانی عنوان کرد: تابحال ۶۶ هزار و ۷۴۷ مورد نمونه گیری از بیماران بستری و سرپایی در استان انجام شده است که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۸۲ مورد مثبت و ۷۵۸ مورد منجر به فوت مثبت بوده است.
از شیراز خبر رسیده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه با خیز باردیگر کرونا در استان فارس مواجهیم، اظهار داشت: این به منزله زنگ هشداری برای مردم استان است تا در جلوگیری از وقوع بحرانی باردیگر، همکاری داشته باشند و تعطیلات آخر هفته جاری را به خطر افزایش بیماری کرونا تبدیل نکنند.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: ۶۴ هزار و ۶۸۳ شهروند این استان از آغاز انتشار کرونا تابحال به این ویروس مبتلا شده اند.
نیکبخت بیان نمود: تابحال ۱۹۵ هزار و۱۴۷ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۹۴ هزار و ۴۹۲ مورد اعلام شده است.
اکنون شهرستان های خرم آباد، دورود، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، ازنا، کوهدشت، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی (کم خطر) انتشار کرونا قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرزاعلام کرد که پنج بیمار کووید ۱۹ با وجود تلاشهای مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خویش را از دست دادند.
محمد فتحی اظهار داشت: مجموع جانباختگان کووید ۱۹ استان از آغاز شیوع کرونا به ۲ هزارو ۶۹۸ نفر رسید.
این مسوول ضمن اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند اظهارداشت: اکنون۲۸۳ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند.
خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته بررسی ها در یک هفته اخیر نشان داده است هر روز ۱۰ درصد به شمار بستریان در بخش های کرونایی بیمارستان های استان بوشهر افزوده می شود و این روند افزایشی نگران کننده و زنگ خطری برای استان به حساب می آید.
سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر ۲۰ بیمار در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۶ نفر با کمک دستگاه تنفس می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در هفته های پیش از هر ۸۰ نفر بستری تنها ۲۰ نفر مثبت کرونایی بودند اما در زمان حاضر به لحاظ عادی انگاری صورت گرفته از جانب مردم موارد مثبت به ۴۰ نفر افزایش یافته است.
کشمیری بیان نمود: با عنایت به افزایش موارد سرپایی احتمال زرد شدن شهرستان های بیشتری در هفته های آینده وجود دارد بنابراین رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برگزار نکردن هرگونه تجمع و رعایت فاصله اجتماعی ضروریست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در عین حال از عادی شدن نگاه مردم به این بیماری ابراز نگرانی و تصریح کرد: وضعیت استان ما به لحاظ انتشار کرونا شکننده است و الان روند افزایشی این بیماری را در استان شاهدیم.
خبر دیگر اینکه دیگرمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تعداد شهرستانهای دارای وضعیت زرد از نظر انتشار کرونا در استان خراسان رضوی به ۱۵ شهرستان افزایش یافت.
دکتر مهدی قلیان فزود: هم اکنون ۱۸ شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار دارند و بقیه در وضعیت زرد می باشند.
وی اظهار داشت: روزانه به صورت متوسط ۱۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می شوند و الان حدود ۴۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تحت درمان هستند.

گزارش هایی با محوریت کرونا
پیشوازی از ویروس کرونا در شلوغی خرید بهاره بازارهای مازندران
حضور نصف اصفهان در حماسه ۲۲ بهمن، متفاوت اما استوار و پرامید
عبور تورگردانی گردشگری از خط قرمز ممنوعیت کرونایی
تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تابحال یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۹۶ نفر در کشور به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۶۲۵ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری روز سه شنبه با بیان آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ بهمن ۱۳۹۹) بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۶۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه تابحال یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۵۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همینطور ۳۷۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تابحال ۹ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری اظهار داشت: هموطنان عزیز از امروز عملیات واکسیناسیون کرونا در کشور شروع شد. در ایام آغازین این برنامه واکسن به هزاران نفر از مدافعان سلامت تزریق می شود و به تدریج به سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای تزریق می شود.
وی ادامه داد: شروع واکسیناسیون کرونا در کشور به منزله خروج از اپیدمی نیست و واکسن به تنهایی این همه گیری را آخر نمی دهد پایبندی به اصول سه گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله فیزیکی ۱.۵ تا دومتری از دیگران، شست و شوی مداوم دستها، استفاده از ماسک و هم پرهیز از حضور درتجمعات همچنان مهم ترین اصول جلوگیری از بیماری کووید۱۹ است امیدواریم با تداوم همکاری مردم در عمل به سفارش های بهداشتی شاهد توقف شیوع و بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به صورتی که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر مبنای آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تابحال حدود ۱۰۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیشتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خویش را از دست داده اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیشتر از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از راه دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی همچون علایم بیماری کووید ۱۹ است. بیشتر از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس هم گرفتار بیماری خفیف می شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که باعث افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع:

About Author