۲۴ بهمن و آخرین اخبار کرونائی استانها

فست فود باز: ایرنا- چهار روز بعد از نخستین فاز واکسیناسیون مقابل ویروس کرونا، دومین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نیز امروز جمعه وارد کشور شد تا تزریق واکسن بیماری کووید.۱۹ بدون وقفه صورت گیرد.
روز سه شنبه ۲۱ بهمن و همزمان در سرتاسر کشور، اولین فاز واکسیناسیون مقابل ویروس کرونا با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی با اولویت کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا در برخی از استان ها شروع شد.
تاکنون فقط واکسن اسپوتنیک وی، روسیه توانسته در ایران مجوز استفاده بگیرد و به قول سخنگوی سازمان غذا و دارو علاوه بر واردات واکسن اسپوتنیک وی و تولید مشترک آن در کشور تا آخر سال، دو واکسن دیگر خارجی کرونا وارد می شود و واردات دو واکسن بهارات بیوتک هند و سینوفارم چین نیز در این راه در دست بررسی می باشد.
در زمان حاضر قرارداد خرید حدود دو میلیون واکسن اسپوتنیک وی با شرکت گامالیای روسیه بسته شده که به تدریج وارد کشور می شود.
وزارت بهداشت اعلام نموده تا اختتام امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران واکسن کرونا را دریافت می کنند. اولویت تزریق واکسن با کادر درمان است که از کارکنان بخش های آی سی یو شروع شده و به تدریج به سایر کادر درمان و پس از آن سالمندان با سنین بالاتر و بیماران خاص و صعب العلاج گسترش پیدا می کند.

هفته گذشته روند تدریجی رشد موارد مبتلاشدن و بستری بیماران کرونایی در بعضی استانها دیده شد و کارشناسان هشدار دادند این روند افزایشی به دلیل کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی است، موضوعی که مورد توجه قرار نگرفت و با ساده انگاری ها حالا تعداد دیگری از استانها را نیز درگیر کرده است.
دی ماه گذشته روند بیماران مبتلا کاهش پیدا کرد و رفته رفته برخی مناطق رنگ آبی به خود گرفتند اما همین عادی انگاری بعنوان مهم ترین دغدغه و هشدار باعث شد تا وضعیت کرونا با عدم رعایت نکات بهداشتی باردیگر با شیب ملایم در بعضی مناطق افزایش یابد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت شهرستانهای نارنجی (پرخطر) از ۱۸ به ۳۶ مورد افزایش، شهرستانهای زرد (خطر متوسط) از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش و شهرستانهای آبی (کم خطر) از ۳۰۰ به ۲۳۴ مورد کاهش یافتند.
شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.
موضوع روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا و بستری ها در بیمارستان ها همزمان با واکسیناسیون در بیشتر استانها گزارش می شود و دست اندرکاران بهداشت و درمان و مسئولان استانی تاکید دارند مردم به پروتکل های بهداشتی بیش از پیش توجه نمایند و هیچ گاه با ساده انگاری به شیوع این ویروس دامن نزنند.

یاسوج یکی از مراکز استانی بود که در ایام گذشته خبر کاهش چشم گیر مبتلایان به کرونا را مخابره کرد اما حالا مسئولان این شهر ابراز نگرانی کرده و گفته اند که ساده انگاری و کاهش میزان رعایت نکات بهداشتی در ایام اخیر سبب افزایش شمار بیماران کرونایی در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش ۲۷ درصدی بستری شدگان در بیمارستان ها نسبت به ۱۵ روز گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: عادی انگاری دلیل این وضعیت است.
محمدمهدی بانشی اضافه کرد: تعداد مراجعه کننده گان به مراکز بهداشتی و درمانی کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته نسبت هفته قبل تر ۱۱ درصد و نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
موج چهارم کرونا سخت تر از موج های اول تا سوم خواهد بود موضوعی که مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان نمود و اظهار داشت: موج چهارم کرونا اگر از راه برسد به مراتب سخت تر از موج های اول تا سوم خواهد بود برای اینکه در فصل زمستان قرار داریم و همزمانی بیماری کرونا با بیماری های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بر سختی کار بیش از پیش می افزاید.
دکتر محمدجعفر صادقی با بیان اینکه اگر همکاری مردم کمرنگ شود رسیدن به موج چهارم دور از انتظار نیست اضافه کرد: بررسی ها نشان داده که حساسیت مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک کاهش یافته است و در کنار آن افزایش میزان مراجعات مردمی به مراکز منتخب کرونا و همین طور افزایش میزان تماسهای مردمی با سامانه ۱۹۱ را شاهد می باشیم.
۱۸ شهرستان فارس در وضعیت زرد انتشار کرونا قرار گرفته و براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۶ شهرستان فارس، ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.
اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می دهد اعلام نمود از ۳۶ شهرستان فارس ۱۸ شهرستان نیز در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع کرونا قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان های استان در وضعیت نارنجی و قرمز نیستند.
شهرستان های دارای وضعیت زرد شیوع کرونا شامل شیراز، ممسنی، کازرون، کوهچنار، زرقان، جهرم، خفر، قیر و کارزین، لامرد، لارستان، اوز، استهبان، نی ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرمبید و آباده هستند.
همچنین شهرستان های گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، کوار، خرامه، سروستان، فسا، زرین دشت، داراب، بوانات، سرچهان، مرودشت، اقلید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.
مسوولان ستاد مقابله با کرونا در فارس بارها از خطر شروع موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته اند و از مردم خواسته اند از کرونا غافل نشوند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمایند.
تزریق ۲۱۰ دوز واکسن کرونا به کادر درمان یزد نیز از مواردی بود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ان پرداخت و اعلام نمود: تمام ۲۱۰ دوز تخصیص یافته واکسن کرونا به کادر درمان استان ترزیق شد.
دکتر محمود نوری شادکام در صفحه شخصی خود آورده: استان یزد اولین استانی بود که در زمینه ترزیق واکسن کرونا اقدام نمود و استقبال کادر درمان این استان نسبت به دیگر استان های دیگر بالاتر بوده است.
واکسیناسیون مقابل بیماری کووید ۱۹ در سقز هم همزمان با سراسر کشور انجام شد و فرماندار ویژه سقز با اشاره به اینکه ۲۵ دُز واکسن کرونا وارد شهرستان شده است، اظهار داشت: نخستین واکسیناسیون مقابل بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان شروع شد.
کامیل کریمیان عنوان کرد: با عنایت به شیوع باردیگر کرونا در سقز و افزایش آمار بستری ها و رفتن به مراکز درمانی و همین طور ادامه این وضعیت در شهرهای همجوار، رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه ضروریست.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز نیز عنوان کرد: در اولین مرحله، یعنی امروز ۱۵ دُز واکسن برای ۱۵ نفر از گروه هدف که اعلام گردید تزریق می شود و فردا هم ۱۰ نفر دیگر این واکسن را دریافت می کنند.
انور بهرامی اضافه کرد: واکسن طبق مرحله بندی ابتدا بر روی گروه هدف که همان پرسنل شاغل در ICU شامل پزشکان متخصص داخلی و عفونی، پرستاران و کمک پرستاران و خدمات که در بخش کرونایی فعالیت می نمایند، تزریق می شود.

تعداد بیماران کرونایی بستری در گلستان روبه افزایش است هم مورد تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفت و با گلایه از ساده انگاری مردم برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا، از افزایش روزانه شمار بستری شدگان این ویروس به حدود ۸۰ نفر اطلاع داد.
سراج الدین عارف نیا اظهار داشت: شمار بستری شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی گلستان روزانه به ۸۰ نفر رسیده در حالیکه در سه ماه گذشته به صورت میانگین این رقم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به شروع طرح ملی واکسیناسیون مقابل بیماری کرونا در کشور نیز اشاره نمود و اظهار داشت: تا زمان واکسیناسیون عمومی حداقل ۱۰ ماه زمان لازم است ازاین رو افراد باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در این زمان ادامه دهند.
ابتلای ۶۰ بیمار جدید به ویروس کرونا در لرستان هم از طرف معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مورد توجه قرار گرفت و اظهار داشت: با ابتلای ۶۰ بیمار جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان از آغاز شیوع این ویروس تا حالا به ۶۵ هزار و۱۳۲ نفر رسید.
مریم کوشکی” بیان نمود: تا حالا ۲۰۰هزار و ۲۶۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ۱۹۹هزار و ۷۱۲مورد اعلام شده است.
براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حالا شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در وضعیت آبی هستند، و این در شرایطی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از وضعیت زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده اند.
افزایش شمار بستری شدگان کرونا در شاهین دژ هم از طرف سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان آذربایجان غربی مورد تاکید قرار گرفت و افزود اظهار داشت: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، وضعیت مقابله با کرونا را در این شهرستان از حالت آبی به زرد تغییر داده است.
امین قلندرزاده اضافه کرد: الان ۶ نفر در بخش ایزوله بیمارستان شهید راثی این شهرستان بستری هستند که چهار نفر از آنان در بخش و ۲ نفر نیز در آی سی یو تحت مراقبت قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه آمار بستری شدگان ۲ برابر هفته گذشته است، افزود: با عنایت به کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش تجمع های مردمی، این شهرستان باردیگر در وضعیت زرد اپیدمی کرونا قرار گرفت.
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، رنگ بندی جدید شهرستان های استان را بر اثر تعداد مبتلایان به کرونا اعلام نمود که براین اساس سه شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی است.
مهدی محمدی اضافه کرد: شهرستان های پاوه، کنگاور و سنقر و کلیایی زرد و شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، روانسر و سرپل ذهاب آبی است.
همزمان با انتشار اخبار کرونایی برخی شهرها نیز شب و روز بدون کرونایی را پشت سر گذاشتند که همچون کاشان و اران و بیدگل بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: اکنون۹۶ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل تحت درمان قرار دارند که ۲۱ نفر آنان در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.
سید علیرضا مروجی اضافه کرد: از مجموع کرونایی های پذیرش شده ۸۷ بیمار در مراکز درمانی کاشان و ۹ بیمار در آران و بیدگل بستری هستند.
مروجی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته فوت شده کرونایی در کاشان و آران و بیدگل ثبت نشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم بهمن ماه ۹۹، هیچ بیمار کرونایی در قم جان خودرا از دست نداده است.
محمدرضا قدیر افزود: در ۲۴ سال گذشته، ۱۳ بیمار با علایم کرونایی در مراکز درمانی استان پذیرش و ۱۱ بیمار جدید نیز بستر شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: الان ۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که متاسفانه در بین آنها هفت بیمار بدحال وجود دارد.
وی افزود: همین طور در این زمان ۱۴ بیمار کرونایی بعد از بهبود از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.
«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی و پنجمین بار در ۲ ماه گذشته به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.
بر طبق اعلام ستاد ملی کرونا و جدید ترین بررسی های انجام شده در مورد رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام نمود: در شبانه روز منتهی به ظهر روز پنجشنبه، ۲۳ بهمن ماه، هیچ مرگ کرونایی در این استان گزارش نشده است.
دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: بر مبنای اعلام نتایج قطعی آزمایش های انجام شده، تا ظهر امروز، با بستری شدن ۲۸ بیمار جدید، شمار بیماران بستری شده کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به ۱۳۱ نفر رسیده است.
این در حالی بود که روز گذشته یک نفر و پریروز ۳ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان شمالی جان باخته بودند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی باردیگر با ابراز نگرانی از عادی شدن بیماری کووید ۱۹ در نگاه مردم تصریح کرد: وضعیت استان ما به لحاظ انتشار کرونا شکننده است و با غفلت مردم هر آن می تواند به وضعیت نارنجی و قرمز برگردد.
۸۰ بیمار کرونایی در شاهرود بستری هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اظهار داشت: ۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بخش های اختصاصی بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) این شهرستان بستری هستند.
رضا چمن با اشاره به اینکه در ۴۸ ساعت گذشته ۷۹ مورد جدید مبتلاشدن به ویروس کرونا در شهرستان های شاهرود و میامی شناسایی شدند، اضافه کرد: شمار مبتلایان از شروع همه گیری تا حالا در شرق استان سمنان به ۶ هزار و ۸۲۴ تن رسید.
وی از افزایش نسبی مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز درمانی و موارد بستری طی چند روز گذشته اطلاع داد و خاطرنشان کرد: همچنان باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی به شکل جدی در دستور کار مردم باشد.
۲ شهرستان ایلام در وضعیت زرد کرونا قرار گرفت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۲ شهرستان ایلام و آبدانان در این استان از حالت آبی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفتند.
دکتر محمد کریمیان عنوان کرد: الان از مجموع ۱۲ شهرستان این استان ۱۰ شهرستان آبی و ۲ شهرستان زرد است.
وی خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ مورد مبتلاشدن جدید به کرونا در استان ثبت گردید و تعداد مبتلایان به ۲۵ هزار و ۱۷۱ نفر افزایش یافت.
دکتر کریمیان خاطرنشان کرد: از بستری شدگان جدید ۲ مورد در ارتباط با آبدانان، سه مورد ایلام، ۲ مورد ملکشاهی، یک مورد ایوان، یک مورد چرداول و یک مورد در ارتباط با بدره است.
مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در قزوین
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار داشت: با مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در استان و ثبت نخستین فوتی بر اثر این بیماری، تعطیلی ها و محدویت های کرونایی به قزوین بازگشت.
پیمان نامدار اضافه کرد: متاسفانه روز گذشته، یک مرد ۴۸ ساله آبیکی به دلیل مبتلاشدن به کرونای انگلیسی (جهش یافته) جان باخت و نتیجه تست برخی از اعضای خانواده این فرد مثبت بوده اما بدون علایم هستند و هم اکنون در قرنطینه به سر می برند.
وی اضافه کرد: امکان انتشار ویروس کرونای انگلیسی در استان وجود دارد و شدت این بیماری بالاست ازاین رو شهروندان باید نسبت به رعایت دستورالعمل ها حساسیت ویژه ای داشته باشند.
وضعیت کرونادر اهواز و شادگان نگران کننده است
رییس مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: وضعیت بستری و مبتلایان کرونا در شهرستان های اهواز و شادگان نگران کننده است.
سید محمد علوی بیان نمود: در ایام اخیر با رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی متاسفانه شاهد خیز ناگهانی کرونا در خوزستان بخصوص در شادگان بودیم.
وی اضافه کرد: الان اهواز و شادگان تنها شهرستانهای خوزستان هستند که در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند که البته روند آن در شادگان شتابان و بیشتر است.

کرونا جان ۵۸ نفر دیگر را در کشور گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تا حالا یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری روز جمعه با بیان آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ بهمن ۱۳۹۹) بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۵۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا حالا یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند اظهار داشت: ۳۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا حالا ۹ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۶۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری اظهار داشت: بر مبنای آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
به گفته وی شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

گزارشهای استانی:
پشت چراغ نارنجی؛ گسل کرونا در ساوه باز هم فعال شد عنوان گزارشی است از ساوه که در مقدمه ان اورده است: “” داشتیم کرونا را در دقایق آخر بازی شکست می دادیم اما دریغ که وادادگی و بی خیالی برخی ها سبب شد تا ویروس باردیگر در ساوه کامبک بزند و حالا در وضعیتی نامناسب و پشت چراغ نارنجی هستیم و شاید هم قرمز!”””

پیک چهارم کرونا و بی توجهی مردم در لرستان نیز گزارشی از مرکز خرم آباد با این مقدمه که: “” عادی انگاری این روزهای مردم، سیر صعودی افزایش مبتلایان به کرونا را در لرستان به دنبال داشته است و بیم آن می رود که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط کرونایی را به سمت رنگ نارنجی بکشاند.
تنها رعایت کردن فاصله گذاری اجتماعی و انجام نکات بهداشتی مانع بروز پیک چهارم کرونا می شود و می تواند از بروز دغدغه های تازه این بیماری جلوگیری کند.
عادی انگاری کرونایی در میان مردم لرستان بعد از اختتام پیک سوم و افزایش سیر صعودی مبتلایان باعث شد تا زنگ خطر باردیگر برای شروع پیک چهارم به گوش برسد و تنها لحظه ای غفلت بار دیگر پشیمانی را به همراه داشته باشد.””

منبع:

About Author